واکسن، بهترین استراتژی برای مقابله با ویروس کروناست
واکسن، بهترین استراتژی برای مقابله با ویروس کروناست

به گزارش محمد شایان محمد رضایی- خبرنگار شبکه اقتصاد و تجارت معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت:…

به گزارش محمد شایان محمد رضایی- خبرنگار شبکه اقتصاد و تجارت معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت: الان همه نوع واکسنی از همه برندها چه داخلی و چه خارجی که در برنامه هایمان بوده است، موجود است. ذخیره ۵۰ روز آینده را داریم و هیچگونه مشکلی برای واکسن نداریم.
«کمال حیدری»، معاون بهداشت وزیر بهداشت در حاشیه نشست «رهاورد خدمت» که درارتباط با تزریق ۱۰۰ میلیون دوز واکسن کرونا در کشور بود، در جمع خبرنگاران گفت: یکی از دغدغه‌هایی که ما در وزارت بهداشت داریم، علی رغم تشکر جانانه از مردم عزیز که اولا به ما فتخار دادند و خدمتی که وزارت بهداشت موظف بود به مردم تقدیم کند، یعنی تزریق واکسن را دریافت کردند و دغدغه ما را از این بابت که الحمدلله حدود ۸۴ درصد جمعیت هدف یعنی ۱۲ سال به بالا واکسن را دریافت کردند، برطرف کردند. پس یک پایه ایمنی به مردم تقدیم شد و این مساله آسیب ها را اگر افراد درگیر شوند، از باب بستری و فوت به شدت کاهش میدهد. نه اینکه واکسن همه مشکل را حل میکند بلکه بهترین استراتژی و راهبرد برای مقابله با این ویروس واکسیناسیون است.
او افزود: در کنار آن هم همه چیز واکسن نیست و یکی از چیزهایی که ما بسیار برای آن اهمیت قائل هستیم، مساله رعایت دستورالعمل هاست، به هرحال همان تعداد افراد معدودی که واکسن نزدند بیشتر در معرض خطر هستند.
حیدری گفت: در مساله رعایت دستورالعمل ها، متاسفانه در کشور وضعیت خوبی نداریم. حدود ۴۷.۶ درصد از مردم به رعایت دستورالعمل های بهداشتی پایبند هستند و این برای ما بسیار نگران کننده است. همین اتفاق در کشورهای اروپایی رخ داد که بالطبع واکسیناسیونشان از ما زودتر اتفاق افتاد و با این خیال که مشکلشان حل شده است شروع به بازگشایی بسیاری از مراکز مانند ورزشگاه ها کردند. همین متاسفانه باعث شد ناگهان موج ششم در آن کشورها ایجاد شود. ما فعلا خوشبختانه موجی را تجربه نکردیم اما اگر این مساله توسط خود مردم مدیریت نشود، چندان نمی‌شود کاری کرد. علت آن این است که از اینجا دیگر نقش خود مردم در خودمراقبتی بسیار مهم است.
او افزود: درحال حاضر باید افرادی که بالای ۶۰ سال هستند و افراد دارای بیماری های خاص که چهار ماه از واکسیناسیون آنها گذشته، حتما برای گرفتن دوز سوم مراجعه کنند. هرچه زمان می‌گذرد اثر این واکسن ها کم می‌شود.
حیدری دررابطه با سویه «اومیکرون» گفت: این ویروس جهش عجیب و غریبی دارد و ۳۲ جهش در این ویروس وجود دارد که مقداری سرعت بیماری زایی و از طرفی مقابله با آن را سخت تر می‌کند. چیزی که همکاران ما موظف بودند، دستورالعمل وزارت امورخارجه و وزارت راه بود به جهت اینکه مراورده افرادی که در کشورهایی که این سویه در آنها شیوع پیدا کرده است را بگیرند و مراقبت مرزی تقویت شده اما به طور کلی مراقبت مردم در کنترل آن مهم است.
او واکنش به این مساله که عده ای از مردم دررابطه با اطلاع از مراکزی که دوز سوم واکسن را دارند، با مشکل مواجه هستند، افزود: از دانشگاه ها خواهش کردیم که برای اطلاع رسانی به مردم برنامه ریزی کنند. اینکه کدام مرکز دوز سوم دارد و یا تمام کرده است را باید همکاران ما از طریق سامانه ای به مردم انتقال و اطلاع بدهند. ما حدود ۱۳۲۲ مرکز داریم که بسیاری این مراکز ممکن است سهمیه شان تمام شود و روز بعد واکسن داشته باشند، باید محلی برای اطلاع رسانی باشد و برنامه گذاشته اند که افراد دسترسی پیدا کنند که از کجا چه خدمتی را باید دریافت کنند.
حیدری گفت: الان همه نوع واکسنی از همه برندها چه داخلی و چه خارجی که در برنامه هایمان بوده است، موجود است. ذخیره ۵۰ روز آینده را داریم و هیچگونه مشکلی برای واکسن نداریم.
او افزود: الان یکی از شرایط ورود به کشور کارت واکسن است. کشورهای آلوده به جهش جدید، مورد حساسیت بیشتری هستند و پروازی از کشوری که آلوده به جهش جدید است، بیشتر مدنظر همکاران ما در مراقبت مرزی است. اگر علایمی را داشتند، بررسی می‌شود و تست های لازم از آنها گرفته می‌شود و اگر موارد مثبتی باشد، وزارت راه و ترابری در پایانه ها مکانی را برای قرنطینه افراد فراهم کرده است که بعد از دوره قرنطینه ده روزه و تست پی سی آر منفی، ترخیص می‌شوند. این کاری است که ابلاغ و بررسی شده است.
حیدری در ادامه گفت: کمبود نیروی انسانی دررابطه با کنترل این مسافران، یکی از مسائل اصلی است که در ستاد ملی کرونا، خدمت ریاست محترم جمهور عرض کرده ایم. زیرا به هرحال تکالیف درحوزه بهداشت بسیار سنگین است و واقعا نیروها محدود است. این را به عنوان یک نقطه ضعف در اجرای وظایفمان خدمت ریاست محترم جمهور عرض کردیم و دستورشان این بود که جلسه ای را با وزارت کشور و راه و ترابری بگذاریم و انشالله بتوانیم برنامه برای تقویت نظارت های مرزی منجمله فرودگاه امام که یکی از مبادی ممتاز و بااهمیت ماست، در دستور کار قرار دهیم و قرار شد برروی ۸۲ پایگاه مرزی که مبادی مرزی درجه یک هستند، بیشتر تمرکز کنیم.