همگرایی صنعت بیمه و نهادهای حاکمیتی، زمینه ساز آینده پایدار بیمه های درمان تکمیلی
همگرایی صنعت بیمه و نهادهای حاکمیتی، زمینه ساز آینده پایدار بیمه های درمان تکمیلی
اقتصادوتجارت : محسن پورکیانی دبیرکل سندیکای بیمه‌گران ایران در دوازدهمین همایش مدیریت ریسک و بیمه شرکت بیمه کوثر با رویکرد بیمه‌های درمان تصریح کرد؛ بیمه درمان تکمیلی دیگر صرفاً یک رشته بیمه‌ای نیست؛ بلکه به نهادی اجتماعی و اقتصادی بدل شده است که کارکرد آن علاوه بر سود و زیان شرکت‌ها، به رفاه جامعه و اعتماد عموم

پورکیانی در این رویداد که صبح روز دوشنبه ۵ آبان ۱۴۰۴ با حضور مدیران ارشد صنعت بیمه برگزار گردید، ضمن ارائه تصویری از وضعیت بازار بیمه درمان تکمیلی به عنوان یکی از مهمترین جلوه‌های عملکردی صنعت بیمه تصریح کرد؛ در حال حاضر نزدیک به ۳۰ درصد از مردم از خدمات بیمه‌های تکمیلی بهره‌مند می‌باشند و متوسط ضریب خسارت این رشته بدون احتساب هزینه های بالاسری، در دهه فعلی حدود ۱۰۴ درصد و در ۳۰ سال گذشته حدود ۵/۱۰۱ درصد بوده است و شرکت‌های بیمه علاوه بر جبران ضعف دولت ها در تأمین هزینه های درمانی آحاد جامعه، بدون دریافت یک ریال از بودجه عمومی دولت، نه تنها از محل رشته درمان سودی عایدشان نشده است، بلکه متحمل زیان نیز شده اند.

وی همچنین اعلام نمود؛ در شش ماهه نخست سال جاری در رشته بیمه درمان تکمیلی با وجود تولید ۱۵۰ همت حق بیمه، خسارات پرداختی با رشد قابل توجه حدود ۷۰ درصدی به بیش از ۷۲ همت رسیده است.

دبیرکل سندیکا با تاکید بر لزوم تمرکز زدایی، تقویت رقابت سالم و افزایش کارایی و توسعه متوازن بازار بیمه‌های درمان، عدم مشارکت صنعت بیمه بازرگانی در سیاستگذاری‌ها و تصمیمات شورای عالی بیمه سلامت؛ پرداخت سالیانه ۱۰ درصد عوارض توسط شرکت‌های بیمه از محل بیمه‌های شخص ثالث و عدم ارائه گزارش عملکرد توسط وزارت بهداشت؛ افزایش اختلاف تعرفه درمان بخش دولتی و خصوصی؛ عدم رعایت الزامات قانونی عقد قرارداد مراکز درمانی با بیمه های پایه؛ عدم تمایل بیمه شدگان به دریافت سهم بیمه‌های پایه و عدم درج هزینه‌های برخی از تجهیزات پزشکی در صورتحساب‌ها توسط برخی از مراکز درمانی و مطالبه هزینه مازاد از بیمه‌شدگان را از جمله مهمترین چالش‌های حوزه درمان تکمیلی برشمرد.

پورکیانی در ادامه افزود، طرح ملی سلامت الکترونیک که با استقبال و همراهی صنعت بیمه تکمیلی مواجه گردیده، علیرغم آثار مثبت در افزایش اثربخشی و دقت و سرعت در درمان بیمه شدگان، با چالش‌های اجرایی متعددی نیز مواجه بوده که منجر به ایجاد فضای بی‌اعتمادی بیمه شدگان از شرکت‌های بیمه تکمیلی شده و همکاری‌های بین بخشی سایر ارکان دولتی و خصوصی را می‌طلبد.

وی همچنین به تشریح اقدامات انجام شده در راستای بهبود وضیت بیمه‌های درمان کشور پرداخت و خاطرنشان نمود؛ سندیکای بیمه‌گران ایران ضمن تشکیل کمیته ویژه بیمه‌های درمان با هدف تعامل مستقیم با وزارت بهداشت، شورای عالی بیمه سلامت و سایر نهادهای ذی‌ربط، با تشکیل کمیته ویژه اقدام به اصلاح آیین‌نامه شماره ۹۴ و تشکیل کمیته نرخ‌گذاری درمان نموده که نتیجه آن تعیین حداقل نرخ حق‌بیمه درمان برای قراردادهای بزرگ و کاهش زیان صنعت بیمه در رشته درمان بود.

دبیرکل سندیکا به تلاش این مجموعه برای رفع نواقص پروژه نسخ الکترونیک درمان اشاره و تاکید کرد؛ با توجه به سهم قابل توجه بیمه‌های بازرگانی در تأمین مالی نظام سلامت، درخواست عضویت دائم نماینده صنعت بیمه در شورای عالی بیمه سلامت و مشارکت در سیاست‌گذاری‌های کلان به صورت رسمی به مراجع ذیربط ارسال گردیده است که تحقق این مطالبه، مانع از تصمیمات یک‌جانبه و غیرهمسو با واقعیت‌های بازار بیمه خواهد شد.

پورکیانی در ادامه تقویت جایگاه بیمه تکمیلی به عنوان شریک راهبردی نظام سلامت، عضویت نماینده دائم صنعت بیمه در شورای عالی بیمه سلامت، اصلاح مستمر مقررات و نرخ‌گذاری بر اساس تحلیل‌های فنی و اکچوئری، دیجیتالی‌سازی فرآیندها به‌ویژه توسعه پرونده الکترونیک سلامت و در نهایت تمرکز بر رضایتمندی مردم و بازگرداندن اعتماد عمومی به صنعت بیمه را از جمله مهمترین راهکارهای عملیاتی در راستای بهبود وضعیت بیمه‌های درمان دانست و خاطرنشان کرد آینده بیمه‌های درمان تکمیلی در گرو همکاری مستمر صنعت بیمه با نهادهای حاکمیتی است و صنعت بیمه آمادگی دارد تا با همکاری دولت، بیمه مرکزی و سایر ارکان نظام سلامت، آینده‌ای پایدار و کارآمد برای بیمه درمان تکمیلی آحاد جامعه رقم بزند.