نقش نوآوري و خلاقيت در افزايش صادرات
نقش نوآوري و خلاقيت در افزايش صادرات

به گزارش ستار غفاری- خبرنگار شبکه اقتصاد و تجارت:  نوآوري‌ها، ابداعات و خلاقيت‌هاي نيروي کار در…

به گزارش ستار غفاری- خبرنگار شبکه اقتصاد و تجارت:  نوآوري‌ها، ابداعات و خلاقيت‌هاي نيروي کار در فرآيند توليد و صادرات مفيد و کارساز خواهد بود. در واقع سرمايه‌گذاري در نيروي انساني به توسعه توانايي‌هاي آن مي‌انجامد. هر چه ميزان تحصيلات و تخصص‌هاي افراد بالاتر باشد، فرآيند يادگيري مسائل پيچيده فني و حرفه‌اي با سهولت و دقت بيشتري ميسر مي‌شود و سطح مهارت‌ها و قابليت‌هاي افراد را ارتقا مي‌بخشد. بنابراين استفاده از مهارت‌ها و تخصص‌هاي نيروي انساني ماهر و خلاق در امر صادرات کالاهاي صنعتي نه تنها موجب استفاده کاراتر از منابع داخلي، جذب فناوري پيشرفته خارجي و خلق فناوري براي ساخت کالاهاي جديد مي‌شود، بلکه راه‌هاي جديدي را براي به‌کارگيري مؤلفه‌هاي توليد و يا مواد اوليه ايجاد مي‌کند و از اين طريق مي‌تواند موجب گسترش صادرات صنعتي و رسيدن به رشد اقتصادي در کشورهاي مورد نظر شود (طيبي و همکاران، ۱۳۸۷).

با توجه به ارتباط ميان رشد اقتصادي و صادرات کالاهاي صنعتي، براي دستيابي به رشد اقتصادي و نيز توسعه صادرات اين قبيل کالاها، سرمايه‌گذاري در نيروي انساني نيز در کنار ساير عوامل مورد نياز مي‌باشد. بنابراين، افزايش سطح مهارت، نيروي انساني از طريق تنظيم برنامه‌هاي آموزشي و تحقيقاتي مي‌تواند زمينه‌ساز تحول در بخش صادرات صنعتي باشد (طيبي و همکاران، ۱۳۸۲).

نتيجه‌گيري

 يکي از مهمترين مباحث در اقتصاد ايران در دهه اخير دستيابي به رشد اقتصادي بالا و ايجاد ظرفيت‌هاي جديد در جهت توسعه صادرات غيرنفتي مي‌باشد. تجربه کشورهاي توسع‌يافته نشان مي‌دهد که علاوه بر تغيير ترکيب توليد به نفع بخش صنعت، صادرات نيز به سمت صادرات صنعتي متمايل بوده است. نتايج حاصل از مطالعات گوناگون نشان مي‌دهد که اثر رشد صادرات صنعتي بر رشد توليد ناخالص داخلي مثبت و معنادار است. همچنين ارتباط ميان موجودي سرمايه و نسبت اشتغال به جمعيت با رشد اقتصادي نيز مثبت و معنادار است.

رشد صادرات کالاهاي صنعتي با ايجاد تقاضاي اضافي مي‌تواند تقاضاي کل را افزايش دهد و موجب استفاده از ظرفيت‌هاي بالقوه واحدهاي اقتصادي توسط توليدکنندگان گردد. افزايش صادرات کالاهاي صنعتي، توليدکنندگان داخلي را ترغيب مي‌کند که در جهت رقابت‌پذيري، به‌کارگيري فناوري‌هاي پيشرفته، افزايش بهره‌وري، نوآوري و ارتقاي کيفيت توليدات خود تلاش بيشتري نمايند و با جذب نيروهاي انساني کارامد و متخصص در توليد اين قبيل کالاها موجب افزايش توليد ناخالص داخلي و به تبع آن رشد اقتصادي شوند. بنابراين از صادرات صنعتي مي‌توان به عنوان منبعي جهت افزايش درآمدهاي ارزي و ارتقاي بهره‌وري و تضمين رشد GDP ياد کرد. از اين‌رو توجه به صادرات صنعتي براي کشور داراي اهميت استراتژيک مي‌باشد و شايسته است که بيش از پيش مورد توجه قرار گيرد.