موافقت مجلس با کلیات طرح انتقال آب دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان
موافقت مجلس با کلیات طرح انتقال آب دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان
اقتصادوتجارت : سازمان منطقه آزاد چابهار با راه‌اندازی "دانشگاه بین‌المللی و واحدهای زیرمجموعه" یک نقطه عطف با چشم‌اندازی به وسعت دانشمندپروری‌ و همچنین رونق و آبادانیِ دورافتاده‌ترین مناطق جنوب شرقی کشور به ارمغان آورد که چکیده آن را سرپرست این دانشگاه برایمان تشریح می‌کند.

ناصر آبروِش سرپرست دانشگاه بین‌المللی منطقه آزاد چابهار به اهمیت دغدغه‌های سازمان منطقه آزاد چابهار نسبت به آموزش جوانان حوزه سواحل مکُران در جنوب سیستان و بلوچستان پرداخت و گفت: همانطور که واضح است بیشتر جوانان جوامع محلی این دیار به دلایل مختلفی همچون مسافت زیاد از مرکز کشور، نبود امکانات مناسب آموزشی در روستاها به علاوه پراکندگی مناطق روستایی، مشکلات معیشتی و مالی و ده‌ها دلیل دیگر، سال‌های زیادی از انگیزه لازم برای ادامه تحصیل برخوردار نبودند و بسیاری از آن‌ها صرفا به دریافت مدرک پایان دوره ابتدایی اکتفا می‌کردند.
وی اضافه کرد: نگرانی سازمان منطقه آزاد چابهار در بحث افزایش بار علمی فرزندان این خطه از کشورمان باعث شد تا نسبت به راه‌اندازی مجموعه دبیرستانی تحت عنوان دانا و توانا اقدام شود و درواقع این اقدام با نظرات کارشناسی و صرف مطالعات و آینده‌نگری در راستای پیشرفت سواحل مکُران در دستور کار قرار گرفت.
او که آموزش را مبنا و شالوده توسعه می‌داند عنوان کرد: پرواضح است سرمایه‌های انسانی در دنیای امروز ارزشی گران‌بهاتر از ثروت‌های طبیعی پیدا کرده‌اند و همین باعث شده که انسان‌های دانا و توانا سرمایه‌های حقیقی و واقعی کشورها را تشکیل دهند و منطقه آزاد چابهار از این موضوع مهم غفلت نکرد و در سال ۹۶ با حمایت عبدالرحیم کُردی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار، مجموعه دبیرستان دانا و توانا به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های دانشگاه بین‌المللی چابهار تاسیس شد.
سرپرست دانشگاه بین‌المللی چابهار با اشاره به اینکه دانا و توانا با هدف ایجاد یک محیط آموزشی استاندارد به همراه امکانات رفاهی برای دانش‌آموزان نخبه و مستعد مناطق جنوبی استان سیستان و بلوچستان راه‌اندازی شد تصریح کرد: اکنون که چهار سال از تاسیس این واحد دبیرستانی می‌گذرد می‌بینیم که جوانان نخبه زیادی در بلوچستان خصوصا حوزه سواحل مکُران وجود دارند که با حمایت از آن‌ها می‌توانیم در آینده‌ای نه‌چندان دور، واژه محرومیت را از چهره این دیار بزداییم و آن را به امید و مُرادمندی تبدیل کنیم.
وی افزود: شاید امروز برخی در محافل مختلفی عنوان کنند منطقه آزاد چابهار آنگونه که باید خود را نشان نداده است اما باید بگوییم شدت محرومیت و نبود بسیاری از امکانات در این پهنه، به اندازه‌ای زیاد بوده که اقدامات زیربنایی و زیرساختی که طی چند سال اخیر انجام شده است در دیدگان افراد، نمود آنچنانی نداشته باشد اما، با ایجاد زیرساخت‌های مهمی همچون زمینه آموزش جوانان و افزایش بنیه علمی آن‌ها به‌زودی، آن روی سکه نمایان خواهد شد و همه مردم ایران، شاهد دگرگونی و تحول بزرگی در حوزه سواحل مکُران خواهند بود.
آبروش افزود: گفتیم بعد از چهار سال از تشکیل دبیرستان دانا و توانا، آیا به نتایج مورد نظر رسیده‌اید و او پاسخ داد: ابتدا باید اشاره کنم که در سال نخست فعالیت آموزشی این دبیرستان تعداد ۳۰ نفر دانش‌آموز سال سوم (۱۵ نفر رشته ریاضی فیزیک و ۱۵ نفر رشته علوم تجربی) در مقطع پیش دانشگاهی از ۱۰ منطقه آموزش و پرورش جنوب استان مشغول به تحصیل شدند.
وی ادامه داد: پس از یک سال تلاش شبانه‌روزی دانش‌آموزان و کادر آموزشی دبیرستان عملکرد قابل قبولی به لحاظ رتبه و رشته قبولی حاصل شد، به طوری که ۲۶ نفر از مجموع دانش‌آموزان توانستند در دانشگاه‌ها و موسسه‌های آموزش عالی روزانه کشور راه پیدا کنند و نخستین دانش‌آموز پسر چابهاری در رشته مهندسی دریا به دانشگاه صنعتی شریف راه‌یافت.

سه دانش‌آموز دیگر رشته ریاضی نیز راهی دانشگاه شهید رجایی تهران شدند

سرپرست دانشگاه بین‌المللی چابهار تصریح کرد: همچنین ۱۰ دانش‌آموز در رشته‌های دبیری ریاضی، دبیری فیزیک و آموزش ابتدایی که نقطه عطفی در رشد و توسعه آینده آموزش و پرورش جنوب استان سیستان و بلوچستان محسوب می‌شود، پذیرفته شدند.
سایر دانش‌آموزان نیز در رشته‌هایی همچون مهندسی هوافضا، مهندسی عمران، حسابداری، نقشه‌برداری، اتاق عمل و پرستاری قبول شدند
آبروِش با بیان اینکه احساس مسوولیت منطقه آزاد چابهار نسبت به نهادینه‌کردن و ترویج علم و دانش باعث شد تا دانشگاه بین‌المللی، وَرای ماموریت ذاتی خود نسبت به بورسه کامل دانش‌آموزان مناطق و روستاهای محروم اقدام کند عنوان کرد: این دانشگاه توانست طی ۲ سال اخیر، ۱۳۳ دانش‌آموز در مقاطع دهم، یازدهم و دوازدهم را بورسیه کامل کند و نتیجه مطلوبی نیز در این حوزه حاصل شد.
وی گفت: امسال نیز ۵۵ دانش‌آموز دوره دوازدهم این دبیرستان در رشته‌های ریاضی فیزیک، علوم انسانی، علوم تجربی، زبان انگلیسی و هنر به صورت روزانه در دانشگاه‌های مطرح کشور پذیرش شدند.
وی یادآوری کرد: نظر به استقبال جامعه محلی از بورسیه کامل (هزینه‌های آموزشی، اسکان و تغذیه) این دبیرستان، در سال ۱۴۰۰ و برای نخستین بار، جذب دانش‌آموزان بورسیه از روستاها و شهرستان‌های جنوب استان سیستان و بلوچستان، در قالب برنامه بورسیه تحصیلی سواحل مکُران ارائه شد که برای تحقق شایسته‌گزینی و رعایت عدالت آموزشی، جذب دانش‌آموزان بورسیه از طریق آزمون ورودی انجام شد.
سرپرست دانشگاه بین‌المللی چابهار ضمن اشاره به رسالت دانشگاه بین‌المللی چابهار در بحث پذیرش و بورسیه دانشجویان غیرایرانی، بیان داشت: این دانشگاه در راستای منافع عمومی مردم سیستان و بلوچستان حتی نسبت به پذیرش و بورسیه دانشجویان بومی هم اقدام کرد چراکه چابهار قرار نیست صرفا یک منطقه تجاری باشد بلکه صنایع بزرگی همچون فولاد و پتروشیمی در این منطقه ورود کرده‌اند و مسلما در هنگامه جذب نیروی نسانی، بهترین فرصت استخدام جوانانِ تحصیل‌کرده این دیار در صنایع فراهم می‌شود و نقش‌آفرینی دانشگاه بین‌المللی باتوجه به ظرفیت‌ها، حمایت‌ها و پشتیبانی‌هایی که از سوی سازمان منطقه آزاد دارد بر کسی پوشیده نیست.
وی تاکید کرد: این دانشگاه برای راه‌اندازی رشته‌های آموزشی تخصصی و مهارتی مورد نیاز صنایع فولاد و پتروشیمی، آمادگی خود را اعلام کرده است و امیدواریم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به این مقوله مهم نگاه ویژه‌ای داشته باشد.
آبروِش تصریح کرد: جوانان مشتاق تحصیل، می‌توانند برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره تلفن‌های ۳۵۳۱۴۳۰۳ و ۳۵۳۱۴۳۱۰ تماس برقرار کنند.
جوانان سیستان و بلوچستان خصوصا آن‌هایی که در مناطق روستایی جنوب این استان زندگی می‌کنند از ضریب هوشی بالایی برخوردارند و این ادعا را دبیرستان دانا و توانا در عمل ثابت کرده است و می‌طلبد نسبت به افزایش رشته‌های آموزشی در این پهنه از جغرافیای میهن عزیزمان برای تحقق راهبرد دانشمندسازی همتی مضاعف را شاهد باشیم.