مهر تاييد سازمان استاندارد ملي ايران جهت صادرات حلال هگزان توسط شرکت پتروپالايش ميرداماد صفه
مهر تاييد سازمان استاندارد ملي ايران جهت صادرات حلال هگزان توسط شرکت پتروپالايش ميرداماد صفه
اقتصادوتجارت : هگزان محصولی است بیرون آمده از دل بنزین که دو کاربرد صنعتی و خوراکی دارد. این محصول دارای ارزش افزوده بالایی است و صادرات آن سودآوری خوبی برای پالایشگاه به دنبال دارد. اکنون پس از تلاشی دو ماهه و گذر از مراحل نمونه برداری و صحت سنجی، این محصول تولیدی، موفق به دریافت گواهینامه استاندارد بین المللی جهت صادرات به سراسر جهان شده است.

به گزارش واحد رسانه روابط عمومی و بین الملل هلدینگ پتروپالایش اصفهان، مدیر تولید شرکت پتروپالایش میرداماد صفه درباره تولید این محصول بیان داشت: حلال هگزان، یک برش هیدروکربنی با عدداکتان پایین (Low Octane) است که از جریان افزودنی به محصول بنزین نهایی استخراج می‌شود و استخراج این حلال باعث می شود عدد اکتان بنزین حاصل شده افزایش یافته و در پی آن مصرف MTBE کاهش یابد.

مهندس روح اله جوانی، به آلایندگی MTBE اشاره کرد و افزود: مصرف این ماده شیمیایی در کشورهای توسعه یافته منسوخ گردیده و میزان مصرف مجاز آن در ایران ، حداکثر برابر با ۱۵ درصد حجمی اعلام شده است. با توجه به تحقیقات انجام شده مضرات این ماده به خصوص سرطان زا بودن و پایداری آن در آب، موجب آلایندگی محیط زیست می گردد.

فروش هگزان با توجه به قیمت مناسب و ارزش افزوده بالای این محصول در بازارهای بین الملل، صادرات آن نقش مهمی در سودآوری هلدینگ خواهد داشت، لذا مراحل اخذ استاندارد این محصول از اهمیت بالایی برخوردار است. طی این برنامه اجرایی کارگروه بررسی محصول، شامل نمایندگانی از اداره کل ملی استاندارد، اداره کل صنعت، معدن و تجارت و وزارت نفت حضور داشتند و جهت بررسی کیفیت این محصول، از خوراک‌های واحد بنزین سازی و واحد حلال‌‌های ویژه، همچنین از محصول های اصلی و جانبی این واحد، نمونه برداری شده و جهت مشخص شدن آنالیز نهایی محصول تولیدی به آزمایشگاه مرجع ارسال گردید . پس از طی این روند نتایج حاکی از خلوص بالای ۹۹٫۵ درصد برای برش هگزان و خلوص ۶۲٫۵ درصد برای هیدروکربن نرمال هگزان بود که با در نظر گرفتن مشخصات برج جداسازی، نتایج به دست آمده قابل قبول است.لازم به ذکر است بر اساس استانداردهای تعریف شده مقدار هیدروکربن نرمال هگزان می بایست برابر با ۵۲ درصد حجمی باشد .

جوانی در ارتباط با میزان تولید پیش بینی شده برای این محصول عنوان داشت: با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته و با وجود محدودیت‌هایی که داریم، در حال حاضر با راندمان ۱۷ درصد،امکان تولید روزانه ۷۰ تن فراهم می باشد ، اما قرار است در آینده نه چندان دور واحد نرمال پارافین ساخته شود که وظیفه آن تولید حلال های پنتان و هگزان خواهد بود.

مدیر تولید شرکت پتروپالایش میرداماد صفه خاطرنشان ساخت: هگزان دو گرید خوراکی و صنعتی دارد. هلدینگ پتروپالایش اصفهان و به تبع آن شرکت پتروپالایش میرداماد صفه قادر به تولید هر دو محصول می باشد اما تولید هگزان خوراکی به ایجاد مسیر و مخزن مجزا و همچنین مجوزهای مربوطه نیاز دارد.

مدیر تولید شرکت پتروپالایش میرداماد صفه با بیان اینکه استانداردسازی پنتان نیز در دستور کار این شرکت قرار دارد، گفت: بارگیری هگزان به صورت تانکری انجام می‌شود اما با توجه به حساسیت این محصول و تأثیر آلودگی بر روی آن، برای بارگیری باید تانکر تمیز و مخصوص هگزان استفاده گردد. همچنین بهتر است برای صادرات از بشکه‌ استفاده نمود. این شرکت، پروژه‌ای تحت عنوان بشکه سازی و بشکه پرکنی تعریف کرده است که با رسیدن به مرحله بهره‌برداری این پروژه، کار بارگیری هگزان بهتر پیش خواهد رفت.

انجام فرآیند استانداردسازی هگزان در ۲ ماه

مشاور حوزه استاندارد سازی شرکت پتروپالایش میرداماد صفه نیز در این زمینه گفت: فرآیند استانداردسازی محصول هگزان در کمتر از ۲ ماه انجام گرفت و موجب شد در تاریخ ۲۰ خردادماه سال جاری موفق به اخذ تاییدیه از کارگروه مربوطه گردد.

خانم اسدی، با بیان اینکه همه پالایشگاه‌ها به دنبال استانداردسازی محصولات خود هستند، گفت: این اقدام طبق دستورالعمل کارگروه مرکزی انجام می‌شود. در شرکت میرداماد صفه نیز استانداردسازی هگزان طبق استاندارد جهانی و ملی انجام شد و اکنون این محصول تمامی شاخص‌های یک محصول استاندارد داخلی و صادراتی را دارد، ضمن اینکه تلاش کردیم در سریع‌ترین زمان ممکن روند استانداردسازی طی شود.

بستر صادرات و عرضه هگزان استانداردسازی شده در بورس فراهم شد

در همین ارتباط، خادم الفقرا کارشناس بازرگانی شرکت پتروپالایش میرداماد صفه نیز گفت: هگزان محصولی بود که مدت زمان زیادی در پالایشگاه اصفهان تولید می‌شد اما از آنجایی که یک محصول برای صادرات نیازمند کد صادراتی است، در شرکت پتروپالایش میرداماد صفه که یک واحد صادراتی نیز می باشد، باید کد صادراتی دریافت می‌شد. برای دریافت کد نیز باید محصول ما در کارگروه بررسی استاندارد حلال‌ها یا فراورده های نفتی بررسی گردید. جهت نمونه گیری از این محصول ، از این کارگروه دعوت بعمل آمد تا با بررسی نمونه در آزمایشگاه و اخذ تاییدیه، مجوزهای لازم برای صادرات این محصول صادر گردد.

وی ادامه داد: روند نمونه برداری و تأیید حدود دو ماه زمان برد که نیازمند پیگیری‌های فراوانی بود. در این مدت تماس مکرر جهت بررسی روند اجرای برنامه ها انجام شد و سرانجام موفق شدیم در طی مدت زمان کوتاهی، گواهی صادراتی محصول هگزان را کسب نمائیم. به این ترتیب این محصول، از این پس می‌تواند به صورت قانونی در بورس ارائه شود، ضمن اینکه خارج از بورس نیز می‌توان برای صادرات آن اقدام کرد.

خادم الفقرا در خصوص موارد مصرف هگزان گفت: این محصول در صنایع لاستیک سازی، چسب و رزین و صنایع غذایی کاربرد دارد.

کارشناس بازرگانی شرکت پتروپالایش میرداماد صفه در ارتباط با مدت زمان اعتبار این تاییدیه استانداردسازی، بیان داشت: این استاندارد دائمی است، هنگام صادرات محصول ، نمونه با آنالیزی که قبلاً در سیستم ثبت شده مقایسه می‌شود، مادامی که شاخص های نمونه و آنالیز همسان باشند، مجوز صادرات نیز صادر می گردد. لذا اخذ این تاییدیه یکی از موفقیت‌هایی است که موجب اعتلای هرچه بیشتر نام شرکت پتروپالایش میرداماد صفه و هلدینگ پتروپالایش اصفهان خواهد شد.

در پایان از زحمات تمامی همکاران محترم در هلدینگ پتروپالایش اصفهان و همچنین در شرکت پتروپالایش میرداماد صفه تشکر و قدردانی می گرد.