ممنوعیت‌هایی برای بار حاجی‌ها
ممنوعیت‌هایی برای بار حاجی‌ها
اقتصادوتجارت : همزمان با خروج ۶۰ درصد زائران ایرانی از عربستان، سازمان حج و زیارت از زائران خواست از انتقال برخی کالاها به ایران خودداری کنند.

شرکت هواپیمایی ایران، انتقال اسکوتر، اسباب بازی‌های شارژی، بلندگوهای همراه، اقلام باتری دار و مشابه آن را به داخل هواپیما (حتی در قسمت بار) ممنوع اعلام و تاکید کرده است: این قبیل اقلام هنگام تحویل بار در فرودگاه باقی می‌ماند و ضرر و زیان آن به طور کامل متوجه شخص مسافر خواهد بود.

🔸همچنین تذکر داده شده است از طناب کشیدن دور چمدان‌ها و قفل زدن به آنها جداً خودداری شود. بدیهی است در صورت انجام این کار، طناب‌ها و قفل‌ها هنگام تحویل بار، توسط کارکنان بومی باز می‌شود و مسئولیت آن به عهده مسافر خواهد بود.

🔸تعدد چمدان‌ها و وزن زیاد بار مشمول جریمه اضافه بار می‌شود و جریمه نقدی مشتمل بر آن هنگام تحویل بار به صورت نقدی از زائر دریافت خواهد شد.

🔸بارهای حجیم، سنگین و بدقواره و چمدان‌های پاره توسط مسئولین فرودگاهی تحویل گرفته نمی‌شود.

🔸کیف‌های شطرنجی و پلاستیک‌های بزرگ در قالب بار پذیرفته نمی‌شود.

🔸ویلچرها حتما در مکه تغلیف و تحویل بار شود. این کار در فرودگاه شامل هزینه‌ای حدود ۳۵ ریال سعودی خواهد داشت و زائر باید آن را پرداخت کند.

🔸به زائران یادآوری شده است انتقال آب زمزم تحت هر شکل به قسمت بار و یا داخل چمدان ممنوع بوده و از انتقال آن به داخل هواپیما جلوگیری شود. یادآوری شده است هر زائر صرفاً در حد دو تا سه بطری کوچک آب زمزم می‌تواند در کیف دستی خود داشته باشند.