مقررات گمرکی مناطق آزاد در پایانه مرزی ریمدان اجرا شود
مقررات گمرکی مناطق آزاد در پایانه مرزی ریمدان اجرا شود
اقتصادوتجارت : مدیرعامل و رییس هیات‌مدیره سازمان تجاری صنعتی منطقه آزاد چابهار گفت: باید گمرک ریمدان فعال و کد گمرکی تخصیص و مقررات گمرکی مناطق آزاد هم در این منطقه به مرحله اجرا گذاشته شود.

عبدالرحیم کردی شامگاه پنجشنبه در نشست کارگروه اقتصادی استان سیستان و بلوچستان که با حضور “محسن رضایی معاون اقتصادی رییس جمهور” و “سعید محمد مشاور ریس جمهور و دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد” با رویکرد رفع موانع تولید در محل فرمانداری چابهار برگزار شد به برآورد مبادلات مالی و اقتصادی چابهار با بلوک‌های اقتصادی جهان اشاره کرد و گفت: ۳۰ درصد کالاهای کشورها از مسیر چابهار رد می‌شود که ۱۶۲ میلیارد دلار سهم عاید کشور می‌کند.
وی گفت: بیش از سه میلیون کانتینر می‌تواند به صورت سالانه از مسیر چابهار منتقل شود.
او در خصوص استفاده بهتر از ظرفیت های چابهار اشاره کرد و گفت: ابزارهای مالی ویژه مناطق آزاد از طریق صدور مجوز بانک برون مرزی و تسریع در روند تاسیس شرکت سرمایه در مناطق آزاد کشور تقویت می‌شود.
کردی تصریح کرد: مشکلات مالیاتی گذشته همچنین از سال‌های ۹۵ به بعد از طریق راه‌اندازی ادارات امور مالیاتی ویژه مناطق آزاد حل شود.

او تصریح کرد: ادارات امور مالیاتی ویژه مناطق آزاد باید راه اندازی شود تا بتوانیم مشکلات و موانع فعالان اقتصادی را مرتفع کنیم.

وی ادامه داد: مالیات، معضل اصلی مناطق آزاد است که باید مرتفع شود چرا که فعالان اقتصادی با انبوهی از پرونده های مالیاتی مواجه هستند.
مدیرعامل منطقه سازمان آزاد چابهار همچنین درخصوص فرآیند ساخت بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی چابهار بیان داشت: سازمان منطقه آزاد چابهار آمادگی دارد در قبال تهاتر، زمین مورد نیاز را در اختیار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار دهد و حتی ساختمان این بیمارستان را به صورت کامل احداث کنند و تجهیز و بهره‌برداری توسط وزارت بهداشت انجام شود.
وی گفت: تهاتر محصولات پتروشیمی و انرژی با برنج از طریق بازار پاکستان قابل انجام است. وی خواستار تخصیص سهمیه برنج برای واحدهای فرآوری این محصول شد.

کُردی با بیان اینکه وزارتخانه های کلیدی باید تعیین تکلیف شود تصریح کرد: همچنین باید گمرک ریمدان فعال و کد گمرکی تخصیص و مقررات گمرکی مناطق آزاد هم باید در این خط به مرحله اجرا گذاشته شود.

مدیرعامل منطقه سازمان آزاد چابهار همچنین افزود: باید تعاونی اعتبار صید یا صندوق صید راه اندازی شود چرا که تضمین آینده صیادان را در پی خواهد داشت.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: ابزارهای مالی مناسب، موجود نیست و هنوز به دریافت مجوز یک بانک برون مرزی موفق نشدیم.
وی در بحث فرودگاه بین‌المللی چابهار نیز بیان داشت: این فرودگاه با چهار کیلومتر باند، چابهار را به دنیا وصل می‌کند و برای اجرای عملیات اجرایی فرودگاه بین‌المللی مشکل اعتباری نداریم.

“محسن رضایی معاون اقتصادی رییس جمهور” و “سعید محمد مشاور ریس جمهور و دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد” دیروز پنجشنبه با استقبال حسین مدرس خیابانی استاندار سیستان و بلوچستان، عبدالرحیم کُردی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار، معاونان استاندار، فرمانداران و جمعی از مدیران، نخبگان و معتمدان وارد شهرستان چابهار شدند.

  • منبع خبر : عبدالرحیم کردی، مدیرعامل منطقه آزاد چابهار :