معاون مالی شرکت گل‌گهر؛ فرآیند ایجاد شرکت‌های سهامی عام‌پروژه تسهیل شود
معاون مالی شرکت گل‌گهر؛ فرآیند ایجاد شرکت‌های سهامی عام‌پروژه تسهیل شود
اقتصادوتجارت : معاون مالی و اقتصادی شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر گفت: یکی از روش‌های تامین مالی جدید ایجاد شرکت‌های سهامی عام پروژه است که امکان اجرای چند پروژه را به صورت همزمان امکان‌پذیر می‌کند.

محمود زید آبادی افزود: گل‌‎گهر چندین پروژه نیمه تمام با اجرای ۲۰ تا ۳۰درصدی دارد که در تفاهم با بورس می‌تواند سهم خوبی در تامین مالی به دست آورد که ضروریست ارگان‌های مربوطه مسیر تاسیس شرکت‌های سهامی عام پروژه را کوتاه کنند.

وی با اشاره به افزایش سرمایه به عنوان یکی از روش‌های تامین مالی از طریق بازار سرمایه گفت: با توجه به پروژه‌های توسعه‌ای؛ شرکت گل‌گهر در سالهای اخیر مکرر از این طریق تامین مالی کرده، به طوری‌که سرمایه شرکت از ۳۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۳۸۹ به ۱۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

زیدآبادی تصریح کرد: با ثبت آخرین مرحله از افزایش سرمایه؛ مجددا افزایش سرمایه ۲۰ هزار میلیارد تومانی توسط هیات مدیره در تاریخ ۱۸مهر جاری پیشنهاد شده که در حال دریافت مجوزهای مربوطه است.

معاون مالی شرکت گل‌گهر گفت: اگر سود گل‌گهر به سرمایه تبدیل و از شرکت خارج نشود؛ ۶ سال آینده نه تنها در شهر سیرجان و استان کرمان بلکه در استان‌هایی چون سیستان و بلوچستان می‌توانیم اشتغال ایجاد کنیم.

زیدآبادی با اشاره به اینکه کلیه شرکت‌های سودده بایستی شناسایی شوند، گفت: اختصاص سود این شرکت‌ها به مدت ۶ تا ۱۰ سال برای توسعه باعث می‌شود قبل از ایجاد نقدینگی مازاد، طرح‌های توسعه‌ای اجرایی شوند.

وی افزود: ما با اخذ تسهیلات و انتشار اوراق و پیگیری افزایش سرمایه‌، علاوه بر پروژه‌های شرکت برای شرکت‌های زیرمجموعه نیز تامین مالی کرده‌ایم.

زیدآبادی با بیان اینکه از شش ماهه دوم سال ۹۹ تاکنون حدود ۱۰هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه در شرکت‌های زیرمجموعه داشته‌ایم، گفت:‌ همه شرکت‌های ما سودده یا در مسیر سوددهی هستند و افزایش سرمایه، انتشار اوراق، اخذ تسهیلات و تاسیس شرکت‌های سهامی عام پروژه در پنج سال آینده منطقه گل‌گهر را به دو تا سه برابر فعلی توسعه داده و ایجاد اشتغال می‌کند.

وی تصریح کرد: اکثر پروژه‌های کلان گل‌گهر در قالب تاسیس یک شرکت غیربورسی تعریف شده‌اند و این پروژه‌ها در دل شرکت‌های تابعه قرار دارند که پیش‌بینی راهکارهای مناسب برای انتقال درصدی از سهام شرکت‌های تابعه به شرکت سهامی عام پروژه ضروری است.

زیدآبادی افزود: لحاظ شرط حداقل ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی برای پروژه‌های کلان و ملی وابسته به صرف مبالغ بسیار بالا از طرف مؤسسان و گذشتن مدت زمان زیادی از شروع ساخت پروژه است که باعث به تأخیر افتادن پروژه‌های مذکور می‌شود.

زیدآبادی گفت: تشکیل شرکت سهامی عام پروژه بر اساس ابلاغیه اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار سرمایه‌ای سازمان بورس و اوراق بهادار نیازمند تسهیل شرایط از طرف ارگان‌های ذی‌ربط است.