معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران: یارانه‌ی گندم به جامعه هدف نمی‌رسد
معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران: یارانه‌ی گندم به جامعه هدف نمی‌رسد
اقتصادوتجارت : معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران با اشاره به ضرورت تغییر در ساختارِ تأمین گندم صنف و صنعت، از پرداخت 7 هزار میلیارد تومان یارانه به این بخش خبر داد که به جامعه‌ی هدف نمی‌رسد.

به گزارش اقتصادوتجارت به نقل از روابط عمومی شرکت بازرگانی دولتی ایران، حسن حنان در نشست پایش بازار کالاهای اساسی روز سه‌شنبه، دوم آذر ماه گفت: بیش از ۷ هزار میلیارد تومان یارانه‌‌ی گندم به بخش صنف و صنعت داده می‌شود تا این کالای اساسی  با قیمت پایین‌تر به دست مردم برسد، در حالی که مردم از این یارانه بهره‌مند نمی‌شوند.

حنان افزود: این یارانه برای کاهش قیمت‌های فرآورده های تولید شده از گندم  مانند ماکارونی، کیک، کلوچه، بیسکویت و …) پرداخت می‌شود و باری بزرگ بر دوش دولت قرار می‌گیرد و این در حالی است که صنایع  مزبور با قیمت‌های بالاتر محصولات خود را به بازار داخلی عرضه  و یا نسبت به صادرات اقدام می‌کند.

وی با بیان این موضوع، تغییر ساختار و اقدام فوری برای اصلاح قیمت گندم صنف و صنعت را ضروری دانست.

بر اساس گزارش بیستم مرداد روزنامه دنیای اقتصاد به نقل از یکی از مدیران عامل کارخانجات ماکارونی ایران حدود ۲ میلیون تن گندم در صنعت در هر سال استفاده می‌شود که رقمی بیش از  40 درصد آن مربوط تولید ماکارونی است و صنایع کوچک مانند کیک، بیسکویت، کلوچه و … مابقی گندم اختصاصی ( گندم یارانه‌ای ) را استفاده می‌کنند.

بر این اساس با نرخ جدید اعلامی برای خرید تضمینی گندم در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ که به رقم ۷۵۰۰ تومان خواهد رسید ضرورت اصلاح قیمتی در این بخش به نظر می‌رسد.