مصاحبه با مدیر استانی بانك صنعت و معدن سیستان و بلوچستان در خصوص اقدامات انجام شده و برنامه های آتی این مدیریت
مصاحبه با مدیر استانی بانك صنعت و معدن سیستان و بلوچستان در خصوص اقدامات انجام شده و برنامه های آتی این مدیریت
اقتصاد و تجارت : استان سيستان و بلوچستان داراي صنايعي مانند صنایع غذایی، نساجی، پوشاک و صنایع شیمیایی، فلزكاری، ریخته گری، ساخت لوازم خانگی و تانكر سازی، صنایع شیلات و ماهی گیری نظیر پرورش میگو و ماهی و … مي باشد و معادن اين استان عبارتند از: معدن مس در شمال باختری زاهدان با ذخیره ای بیش از ۱۵ میلیون تن، ‌معدن كرومیت در نواحی خاش و معدن منگنز در منطقه كوتیج

به گزارش اقتصاد و تجارت وبه نقل از روابط عمومی از دیگر معادن مهم استان، معادن سنگ مرمر، سنگ آهک، تراورتن و شن و ماسه سیلیسی را می توان نام برد. همچنین استخراج نمک از آب دریا همواره در روستاهای ساحلی رایج مي باشد.

علاوه بر اين ظرفيت مناسبي براي گسترش صنايع و معادن اين استان وجود دارد تا وضعيت مناطقي كه كمتر توسعه يافته هستند را با سرمايه گذاري مناسب و داراي مزيت اقتصادي بهبود بخشيد و در اين ميان نقش بانك ها به خصوص بانك هاي توسعه اي در جذب مشاركت بخش خصوصي و سرمايه گذاري بسيار مؤثر و ارزشمند است در اين راستا روابط عمومي بانك صنعت و معدن با حسين شهركي مدير استاني سيستان و بلوچستان و رييس شعبه زاهدان اين بانك در خصوص اقدامات، برنامه ها و استراتژيهاي اين مديريت و طرح هايي كه با مشاركت و تأمين مالي بانك صنعت و معدن به بهره برداري رسيده يا در دست احداث و بهره برداري مي باشد، به گفتگو نشسته است كه مشروح آن در ادامه مي آيد:

۱- در راستاي تحقق شعار سال”توليد، پشتيباني ها و مانع زدايي ها” چه برنامه هايي داريد؟

اين شعبه همواره سعي نموده به منظور تحقق شعار سال “توليد، پشتيباني ها و مانع زدايي ها” نسبت به تسهيل امور واحدهاي توليدي از طريق افزايش سرمايه در گردش مورد نياز آنها اقدام نمايد .

در همين راستا اين شعبه طي سالهاي اخير نسبت به انعقاد قراردادهاي استاني كمكهاي فني و اعتباري به واحدهاي توليدي مستقر در شهركها و نواحي صنعتي استان سيستان و بلوچستان و قرارداد صيانت از توليد اقدام نموده است. همچنين با استفاده از منابع بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه سالهاي ۹۷ و ۹۸ ، تسهيلات تام و قرارداد كمكهاي فني و اعتباري به مجتمع هاي توليدي صادرات گرا در سواحل جاسك-گواتر نيز در قالب عقود مختلف نسبت به تأمين سرمايه در گردش واحدهاي توليدي اقدام مي نمايد .

۲- مهمترين سياست ها و استراتژيهاي شعبه در سال ۱۴۰۰ چيست؟

مهمترين برنامه شعبه زاهدان در سال ۱۴۰۰ تمركز هر چه بيشتر بر تأمين مالي جهت تكميل طرحهاي نيمه تمام صنعتي استان و تأمين سرمايه در گردش واحدهاي توليدي استان به منظور افزايش توان توليد، بالابردن سطح بهره وري، حفظ اشتغال موجود و ايجاد اشتغال جديد و نهايتاً توسعه استان مي باشد .

۳- مهمترين اقدامات انجام شده در سال ۹۹ چه بوده است و چه ميزان درتحقق برنامه هاي سال گذشته موفق بوده ايد، دلايل موفقيتتان چه بوده است ؟

اين بانك با تامين مالي و راه اندازي طرح هاي سرمايه ثابت در استان ايجاد اشتغال نموده است از جمله اين طرح ها مي توان به طرح توليد انواع كنسانتره كروميت شركت پارس آلياژ مكران منطقه آزاد چابهار اشاره نمود. همچنين با امهال بدهي مشتريان پيشين و تزريق سرمايه در گردش به آنها طرح هاي فاقد فعاليت مجدداً فعال شده و به اشتغال پايدار استان كمك نموده است از جمله اين طرح ها مي توان به مجتمع توليدي سحر صنعت شرق اشاره نمود.

۴-با توجه به مشكلات ناشي از تحريم هاي ظالمانه و شيوع ويروس كرونا چه اقدامات و راهكارهايي براي حمايت از توليدكنندگان استان خود داريد؟

با توجه به شيوع ويروس كرونا که اكثر كسب و كارها را دچار مشكلات عديده اي كرده، این شعبه تمام تلاش خود را جهت حمایت و مساعدت به مشتریان درجهت تسریع در بررسی و پرداخت تسهیلات درخواستی و ارائه خدمات الکترونیکی نموده است؛ همچنين در جهت کاهش تاثیر تحریم هاي ظالمانه، تمركز بيشتري بر حواله هاي ارزي گرديده تا بتوانيم به نحو مقتضی، نسبت به تامين مواد اوليه شركتها از كشورهاي همجوار اقدام نماییم .