قرارداد احیاء یک حلقه چاه نفتی در منطقه عملیاتی سعادت‌آباد استان فارس امضا شد
قرارداد احیاء یک حلقه چاه نفتی در منطقه عملیاتی سعادت‌آباد استان فارس امضا شد
اقتصادوتجارت : قرارداد احیاء یک حلقه چاه در منطقه عملیاتی سعادت‌آباد از مناطق زیرمجموعه شرکت نفت مناطق مرکزی ایران عصر امروز یکشنبه هفتم اسفند با حضور رئیس پارک نوآوری و فناوری نفت و گاز ، شرکت ملی نفت ایران و مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان در مرکز همایشهای کوشک امضا شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران ، مهندس سیدمحمود میرباقری سرپرست مدیریت امور فنی شرکت با اشاره به پیشینه طرح احیای چاههای غیرفعال و کم بازده اظهار داشت : قرارداد احیای چاه شماره چهار میدان نفتی سعادت آباد در قالب طرح احیای چاههای بسته و کم بازده با شرکت طرح و اندیشه پتروآزما انعقاد یافت.

وی افزود : طرح احیای چاههای غیرفعال و کم بازده پس از مصوبه شورای اقتصاد و ابلاغ آن از طریق شرکت ملی نفت ایران به شرکتهای تابعه ، شرکت نفت مناطق مرکزی ایران نیز تعداد ۲۵ حلقه چاه نفتی بسته و کم بازده خود را به عنوان کاندیدا جهت بررسی به کارگروه فنی و اقتصادی شرکت ملی نفت ایران اعلام نمود. در این راستا شرکتهای فناور پروپوزال فنی لازم را به پارک نوآوری و فناوری نفت و گاز ، شرکت ملی نفت ایران ارائه داده و چاه شماره چهار سعادت آباد در شرکت نفت مناطق مرکزی ایران به عنوان نخستین چاه جهت افزایش دبی ، قرارداد آن امضا شد.

مهندس میرباقری درباره مزایای احیای این چاه تصریح کرد : انجام این عملیات به منظور مرتفع شدن مشکل تولید گاز اضافی و نیز افزایش تولید نفت است . این تکنولوژی برای اولین بار در کشور عملیاتی می شود و امکان پیاده سازی آن بر روی چاههای مشابه وجود دارد و افزایش دبی قابل ملاحظه ای در پی دارد .

بر اساس این گزارش ، دکتر محمداسماعیل کفایتی رئیس پارک نوآوری و فناوری نفت و گاز شرکت ملی نفت ایران در حاشیه امضای قرارداد با اشاره به تحقق خواسته به حق و تاریخی تعامل صنعت و دانشگاه اظهار داشت : تعامل صنعت و دانشگاه یک خواسته به حق و تاریخی است که ثمرات ارزشمندی از این همکاری بدست می آید .

وی افزود : طرح احیای چاههای غیرفعال و کم بازده فرصت آنرا فراهم آورده که شرکتهای دانش بنیان و مراکز علمی و فناوری امکان حضور در توسعه و تحقیق میدانهای نفتی و گازی را بدست آورند که از خصوصیات این شرکتها می توان به انجام کارها با هزینه کمتر و زمان محدودتر اشاره کرد . همچنین این شرکتها با کسب تجارب فنی ، فرصت ارایه خدمات فنی و مهندسی در عرصه های بین المللی برای آنها فراهم می شود که منبع درآمد برای کشور است .

این گزارش می افزاید ، دکتر مهدی اسکروچی مدیر عامل شرکت طرح و اندیشه پتروآزما به عنوان مجری طرح درباره فعالیت های پیش رو برای احیاء چاه شماره چهار سعادت آباد اظهار داشت : مسئله اصلی در رابطه با این چاه صیانت از مخزن آن است . چاه انتخاب شده دارای چند ویژگی است که با روش تولید فعلی علاوه بر اینکه توان تولید کاهش پیدا کرده و نیروی محرکه اصلی مخزن که کلاهک گازی است نیز تحلیل رفت . اقدام اصلی جلوگیری از تحلیل کلاهک گازی و برانگیختن لایه های زیرین که شامل نفت نسبتا قابل توجهی است ، ولی نقش ناچیزی در تولید داشته و این دو کار در کنار هم ضمن افزایش توان تولید چاه ، از مخزن هم صیانت خواهد نمود.

وی افزود: برنامه اجرایی احیای چاه ۱۸ ماه و هزینه آن یک میلیون و ۵۰۰ هزار دلار است که تلاش خود را برای زودتر به نتیجه رسیدن طرح انجام خواهیم داد.