فناوری ارتقای مقیاس اینتل XeSS می‌تواند نرخ فریم اجرای بازی‌ها را تا ۱۰۰ درصد بهبود دهد
فناوری ارتقای مقیاس اینتل XeSS می‌تواند نرخ فریم اجرای بازی‌ها را تا ۱۰۰ درصد بهبود دهد

به گزارش سحر جهانگرد توتکله خبرنگار شبکه اقتصاد و تجارت : اینتل با انتشار ویدئویی، توضیحاتی درباره‌ی…

به گزارش سحر جهانگرد توتکله خبرنگار شبکه اقتصاد و تجارت : اینتل با انتشار ویدئویی، توضیحاتی درباره‌ی فناوری ارتقای مقیاس مبتنی‌بر هوش مصنوعی خود موسوم به XeSS ارائه داد و نحوه‌ی عملکرد این تکنولوژی را روی گرافیک‌های سری Arc Alchemist به‌نمایش گذاشت. سیستم آزمایشی این شرکت به سریع‌ترین گرافیک Arc A770 مجهز بود؛ اما نمی‌توان گفت عملکردش دربرابر بهترین گرافیک‌های جهان براساس جزئیات نشان‌ داده شده است.
انویدیا با معرفی DLSS از چهار سال قبل در‌زمینه‌ی ارتقای مقیاس با هوش مصنوعی فعال بوده است و اکنون توضیحات اینتل درباره‌ی XeSS، حس آشنای معرفی فناوری مشابه انویدیا را القا می‌کند. تام پترس، کارمند سابق انویدیا، پیش‌از‌این نمونه‌هایی از نسخه‌های اولیه‌ی DLSS را به‌نمایش گذاشته بود و اکنون اصول XeSS را معرفی کرده است، با این‌ تفاوت که فناوری مذکور به‌جای هسته‌های تنسور انویدیا، از هسته‌های یادگیری عمیق اینتل موسوم به XMX بهره می‌برد.
این فناوری می‌تواند با سایر پردازنده‌های گرافیکی کار کند و با بهره‌گرفتن از حالت DP4a، احتمالاً می‌تواند جایگزین جالبی برای تکنولوژی ارتقای مقیاس AMD یعنی FSR 2.0 باشد. نمونه‌های نمایشی اینتل نشان می‌دهند که XeSS به‌خوبی کار می‌کند؛ البته نمی‌توان دقیقاً گفت که ویدئو منبع نسخه‌ی فشرده‌ی ۱۰۸۰p از محتوای واقعی است. به‌نظر می‌رسد حالت XeSS Performance می‌تواند نرخ فریم را ۱۰۰ درصد افزایش دهد که از این‌ نظر مشابه DLSS عمل می‌کند.
روش کارکرد XeSS
اگر از قبل می‌دانید DLSS چگونه کار می‌کند، باید اشاره کنیم راهکار اینتل نیز با تغییراتی جزئی در این زمینه عملکرد بسیار مشابهی ارائه می‌دهد. XeSS الگوریتم ارتقا وضوح شتاب‌دار مبتنی‌بر هوش مصنوعی محسوب می‌شود که برای افزایش نرخ فریم در بازی‌های ویدئویی طراحی شده است.
روش کار XeSS با آموزش شروع می‌شود که این مرحله در اکثر الگوریتم‌های یادگیری عمیق یکسان است. شبکه‌ی هوش مصنوعی فریم‌های نمونه با وضوح کمتر را از یک بازی دریافت و پردازش و تصاویر خروجی را تولید می‌کند. سپس، شبکه‌ی هوش مصنوعی نتایج را با تصویر هدف مقایسه و پس از اعمال تنظیمات، سعی می‌کند هرگونه خطا را برطرف کند.
در ابتدا تصاویر به‌دست‌آمده چندان باکیفیت به‌نظر نمی‌رسند؛ اما الگوریتم هوش مصنوعی به‌آرامی از اشتباهات خود درس می‌گیرد و خروجی بهتری ارائه می‌دهد. شبکه‌ی هوش مصنوعی این الگوریتم پس از هزاران تصویر آموزشی، در‌نهایت به‌سمت ارائه‌ی کیفیت ایدئال پیش می‌رود.
در XeSS هنگامی‌که الگوریتم کاملاً آموزش داده شد، با استفاده از نمونه‌هایی از بازی‌های مختلف می‌تواند هر تصویر ورودی را از هر بازی ویدئویی بگیرد و تقریباً آن را کاملاً ارتقا دهد. XeSS مثل DLSS و FSR 2.0 نقش آنتی آلیاسینگ Anti-Aliasing را نیز برعهده دارد و جایگزین راهکارهای کلاسیک می‌شود. گفتنی است که آنتی آلیاسینگ تکنیکی برای افزودن واقع‌گرایی بیشتر به تصاویر دیجیتال است.
تا این‌ لحظه، هیچ‌یک از قابلیت‌های XeSS اینتل خیلی خاص نبوده است. DLSS و FSR 2.0 و حتی الگورتیم‌های استاندارد TAA عملکردهای اصلی یکسانی دارند. بازی‌ها XeSS را در بخش رندر خود ادغام و معمولاً آن را پس از رندر اصلی و اعمال جلوه‌های اولیه روی محتوا اعمال می‌کنند. بدین‌ترتیب، رابط کاربری همچنان واضح باقی خواهد ماند؛ درحالی‌که وظیفه‌ی سنگین رندر سه‌بعدی با وضوح کمتری اجرا می‌شود.
XeSS روی هسته‌های Arc XMX اینتل کار می‌کند؛ اما می‌تواند روی پردازنده‌های گرافیکی دیگر در حالتی متفاوت اجرا شود. دستورالعمل‌های DP4a اساساً چهار محاسبه‌ی INT8 (اعداد صحیح ۸ بیتی) هستند که با استفاده از یک ثابت ۳۲ بیتی اجرا می‌شوند؛ چیزی که معمولاً ازطریق یک هسته‌ی سایه‌زن Shader Core پردازنده‌ی گرافیکی به آن دسترسی دارید. در همین‌ حال، هسته‌های XMX به‌طور‌بومی از INT8 پشتیبانی می‌کنند و می‌توانند هم‌زمان با ۱۲۸ مقدار کار کند.