فعالیت مزارع رمز ارز در شهرک های صنعتی نیمه فعال
فعالیت مزارع رمز ارز در شهرک های صنعتی نیمه فعال
اقتصادوتجارت : در شرایطی که سازمان بورس و اوراق بهادار با پیگیری مستمر و نامه‌نگاری‌ با نهادهای تصمیم‌گیر، برای جلوگیری از قطعی برق صنایع و واحدهای تولیدی تلاش های گسترده ای را آغاز کرده، تازه ترین آمارها نشان می دهد صنایع تعطیل در داخل شهرک‌های صنعتی به استخراج رمز ارز روی آورده و موجب ناترازی برق به ضرر صنایع مولد شده اند.

روز شنبه یکی از شرکت های تولید کننده فولاد فعال در بورس با انتشار اطلاعیه ای در سامانه کدال اعلام کرد: نظر به قطعی برق به علت ناترازی انرژی برق، فعالیت واحد فولادسازی این شرکت تا اطلاع ثانوی به طور کامل متوقف شده است. حالا در تازه ترین تحول نیمی از صنایع داخل شهرک‌های صنعتی کشور تعطیل و نیمه تعطیل هستند و به جای تولید از برق برای استخراج رمز ارز استفاده می‌کنند که همین مسئله عامل ناترازی برق است.

تامین انرژی با ناترازی، فشار زیادی به نیروگاه‌ها وارد کرده، بر همین اساس یک نهاد امنیتی در حال تدوین طرحی است که از استخراج رمز ارز در کارخانه‌های نیمه‌فعال جلوگیری کند. مقابله با برداشت غیر مجاز رمز ارز علاوه بر افزایش تامین برق صنایع به کاهش فشار تولید برق نیروگاه‌ها ختم خواهد شد. همزمان با جلب توجه نهادهای امنیتی به موضوع آثار ناترازی برق بر صنایع مولد، مجید عشقی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در اوایل تیرماه، در ۲ نامه‌ جداگانه به معاون هماهنگی و نظارت اقتصادی و زیربنایی معاون اول رییس جمهور و هم چنین وزیر نیرو اعلام کرد: رشد ۸ درصدی اقتصادی برنامه پنج ساله هفتم توسعه در گرو رشد بخش آب، برق و گاز و رسیدن به ظرفیت تولید برق به میزان ۴۹۰ میلیون کیلووات ساعت برق است.

با ادامه مسیر فعلی در صنعت برق تحقق رشد تولید ناخالص داخلی(به سبب قطعی برق صنایع) مطابق برنامه پنج ساله هفتم توسعه اقتصادی با ابهام مواجه می‌شود. طبق گزارش رسمی شرکت توانیر، شهرک‌های صنعتی در ۴۳ روز گذشته ۲۷.۵ هزار میلیارد تومان معادل ۱.۵ برابر بودجه یک سال وزارت صمت، برق مصرف کرده اند.

طبق آمار رسمی موجود، از ابتدای خرداد تا ۱۲ تیر صنایع خرد در داخل شهرک‌های صنعتی ایران ۲۳۴۶ تراوات ساعت برق مصرف کرده اند. این میزان از مصارف برق یک سالِ ۶۳ کشور دنیا بیشتر است.ارزش این برق به نرخ کشورهای منطقه ۲۷.۵ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

این میزان ۳۰۰ میلیارد تومان بیشتر از ارزش کل تولیدات شهرک‌های صنعتی ایران در مدت مشابه است. سال گذشته دادستانی تهران از شناسایی ۲۹ مزرعه استخراج غیرمجاز رمز ارز در کارخانه‌های متروکه خبر داد.اصفهان، تهران، یزد و مرکزی ۴ استان صدرنشین فهرست تامین برق شهرک‌های صنعتی هستند.