فروشگاه های زنجیره ای افق روشنی در مسیر معیشت مردم / سهم فروشگاه‌های زنجیره‌ای از توزیع کالا در ایران باید افزایش یابد
فروشگاه های زنجیره ای افق روشنی در مسیر معیشت مردم / سهم فروشگاه‌های زنجیره‌ای از توزیع کالا در ایران باید افزایش یابد
اقتصادوتجارت : جعفر قادری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه در حال حاضر سهم فروشگاه‌های زنجیره‌ای از توزیع کالا در ایران بسیار اندک است، گفت: در کشورهای توسعه‌یافته این فروشگاه‌ها سهم بزرگی در شبکه توزیع کالا دارند و در ایران این سهم باید افزایش پیدا کند.

جعفر قادری با بیان اینکه فروشگاه های زنجیره ای افق روشنی در مسیر معیشت مردم ترسیم کرده اند ، در خصوص مزایا و فواید فروشگاه‌های زنجیره‌ای گفت: در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ازیک‌طرف تنوع زیادی در خصوص کالاهای مختلف وجود دارد و انتخاب را برای مصرف‌کننده راحت می‌کند و از طرف دیگر این فروشگاه‌ها باعث می‌شوند که وقت و زمان برای مردم صرفه‌جویی شود و مشتری بتواند در یک مکان همه نیازهای خود را برطرف کند
نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس یکسان بودن قیمت کالاها در فروشگاه‌های زنجیره‌ای را یکی از مزایای مهم این فروشگاه‌ها ذکر کرد و گفت: در فروشگاه‌های زنجیره‌ای قیمت محصولات در سطح کشور یکسان است و این مشکل تفاوت قیمت که در فروشگاه‌های معمولی وجود دارد در فروشگاه‌های زنجیره‌ای وجود ندارد.
وی افزود: عموماً کالاهایی که در فروشگاه‌های زنجیره‌ای توزیع می‌شود کالاهای نو و تازه هستند. همچنین فروشگاه‌های زنجیره‌ای این پتانسیل و ظرفیت رادارند که فروشگاه‌های کوچک را هم پوشش دهند.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس سرمایه در گردش اندک فروشگاه‌های زنجیره‌ای را از دیگر مزایای این فروشگاه‌ها دانست و گفت: ازآنجایی‌که فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیازی به انبار کردن کالاها ندارند سرمایه در گردش آن‌ها خیلی زیاد نیست و این موضوع باعث می‌شود که هزینه توزیع کاهش پیدا کند. همچنین کیفیت کالاهای توزیع‌شده در فروشگاه‌های زنجیره‌ای کیفیت قابل قبولی است و کالاهای تاریخ‌مصرف گذشته عموماً در این فروشگاه‌ها پیدا نمی‌شود.
قادری در ادامه اظهار داشت: درمجموع مزایای فروشگاه‌های زنجیره‌ای بسیار ملموس است و برای کشور مفید هستند. وی در خصوص سهم این فروشگاه‌ها از شبکه توزیع کالا در کشور گفت: در حال حاضر سهم فروشگاه‌های زنجیره‌ای از بازار و شبکه توزیع کالا و خدمات سهم ناچیزی است. در کشورهای توسعه‌یافته سهم فروشگاه‌های زنجیره‌ای از شبکه توزیع کالا بسیار قابل‌توجه است. لازم است در کشور این فروشگاه‌ها گسترش پیدا کنند.
دکتر قادری تأکید کرد: دولت باید برای گسترش این فروشگاه‌ها حمایت لازم را داشته باشد.
قادری در پایان یکی دیگر از مزایای فروشگاه‌های زنجیره‌ای را تقویت تولید داخلی ذکر کرد و گفت: دولت به فروشگاه‌های زنجیره‌ای اجازه فروش کالاهای خارجی را نمی‌دهد و این موضوع باعث تقویت تولید داخلی و حمایت از شرکت‌های داخلی