عملکرد بانک قرض‌الحسنه مهر ایران ارزش‌های فقه اقتصادی اسلام را اثبات کرده است
عملکرد بانک قرض‌الحسنه مهر ایران ارزش‌های فقه اقتصادی اسلام را اثبات کرده است
اقتصاد و تجارت : آیت الله «محسن اراکی» عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه، گفت: تجربه‌های موفق بانکداری اسلامی در بانک قرض‌الحسنه مهر ایران ارزش‌های فقه اقتصادی اسلام را به اثبات رسانده است.

به گزارش اقتصاد و تجارت به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور مشتریان بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، آیت الله «محسن اراکی» عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه و رئیس دانشکده اصول‌الدین در دیدار با مدیر شعب بانک در استان قم، ایجاد بانکی مبتنی بر الگوی اسلامی را از دغدغه‌های مهم مراجع فقهی و دینی معرفی کرد و گفت: یکی از کارهای مهم نظام بانکی باید ایجاد ارتباط میان صاحبان سرمایه و کارآفرینان باشد تا آن‌ها بتوانند چرخه اشتغال‌زایی کشور را فعال و پر رونق نگه دارند.

آیت الله « اراکی» ترویج فرهنگ دریافت مزد خدمت به جای سود گرفتن در نظام بانکی را مهم و حیاتی دانست و گفت: در نظام اقتصاد اسلامی به تناسب خدمات و ارزش کار، مزد دریافت می‌کنند و رویه کنونی دریافت سود در بانک‌ها نباید ترویج و توسعه یابد.

وی در ادامه به تشریح یکی از تألیفات خود با عنوان «فقه نظام بانکی» پرداخت و گفت: در این کتاب با ادله علمی و عقلی اثبات کرده‌ایم که نسخه شفابخش رفع مشکلات اقتصادی توجه به فقه پویا و کارساز نظام اقتصاد اسلامی است.

همچنین با ابراز تأسف از انباشت سرمایه‌های مردم در برخی از بانک‌ها، گفت: چرا باید برخی بانک‌ها با جمع‌آوری سرمایه‌های خرد مردم، آن‌ها را تبدیل به سرمایه‌های کلان راکد کرده و چرخه اقتصادی کشور معطل نگاه داشته‌اند.

آیت الله «اراکی» با اشاره به اینکه در مکتب فقه اسلامی باید به فکر ایجاد بانکداری ناب اسلامی باشیم، گفت: شک نکنید با اصول فقه اقتصاد اسلامی می‌توان بانکی پویا، فعال و نقش‌آفرین در توسعه چرخه اقتصادی کشور ایجاد کنیم.

وی با استقبال از حضور مجموعه دانشگاه در چرخه مالی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، گفت: این بانک نشان داده است که ‌می‌توان با بانکداری اسلامی بانکی خدمت‌گزار و سودآور برای مردم ایجاد ‌کرد.

خلق بی‌پشتوانه پول و ضرب سکه دشمن توسعه اقتصادی

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه و رئیس دانشکده اصول‌الدین با بیان اینکه تنها با جلب اعتماد مردم می‌توان به بانکداری اصولی و توانمند دست یافت، گفت: وقتی برخی بانک‌های کشور تبدیل به بنگاه‌های اقتصادی می‌شوند و سرمایه‌های مردم را به نفع خود بلوکه می‌کنند؛ اعتماد مردمی آن‌ها از بین می‌رود.

«آیت الله اراکی» چاپ اسکناس و خلق پول بی‌پشتوانه را یکی دیگر از آسیب‌های اقتصاد کشور عنوان‌ کرد و افزود: وقتی دولت‌ها به جای اینکه پول مردم را وارد چرخه اقتصادی کشور کنند، به سرمایه‌های راکد تبدیل می‌کنند شاهد مشکلات اقتصادی در کشور می‌شویم.

بانک‌های قرض‌الحسنه حقانیت بانکداری اسلامی را اثبات کرده اند

در بخش دیگری از این نشست «سید حسین دامادی» مدیر شعب بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در استان قم، اظهار داشت: خوشبختانه ۱۱ شعبه بانک در استان قم فعال است و با پرداخت وام‌های قرض‌الحسنه در حال ارائه خدمت به مشتریان هستند.

وی با اشاره به اینکه بانک قرض‌الحسنه مهر ایران مورد عنایت و اعتماد علما و طلاب حوزه‌های علمیه است و اکثر آن‌ها مشتریان فعال بانک محسوب می‌شوند، از کارسازی فرآیند مزد خدمت در وام‌های پرداختی به مشتریان در آینده نزدیک خبر داد و گفت: بر این اساس مشتریان تنها یک‌بار در طول دوره بازپرداخت اقساط، مزد خدمت پرداخت می‌کنند.