ظرفیت بالای استان آذربایجان غربی در صادرات محصولات کشاورزی
ظرفیت بالای استان آذربایجان غربی در صادرات محصولات کشاورزی
اقتصادوتجارت : عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی ارومیه با اشاره به هم مرز بودن این استان با سه کشور ترکیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان، تاکید کرد: در صورت رفع برخی از محدودیت‌ها، ظرفیت بسیار بالا و خوبی برای صادرات به ویژه محصولات کشاورزی داریم.

به گزارش اقتصادوتجارت به نقل از روابط عمومی بانک توسعه صادرات ایران به نقل از اگزیم‌نیوز، بهنام تاج‌الدینی روز سه شنبه در وبینار تخصصی مدیران بانک توسعه صادرات ایران با فعالان اقتصادی، صادرکنندگان و مقامات استان آذربایجان غربی، افزود: اتاق بازرگانی فعالیت‌های بسیار مطلوبی را برای توسعه صادرات انجام داده و بازارهای جدید و هدف خوبی را نیز انتخاب کرده‌ است.

وی با بیان اینکه آماده پذیرش هیات‌های خارجی هستیم، گفت: در ۲۰ روز آینده میزبان سه هیات تجاری از هند، قزاقستان و روسیه هستیم.

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی ارومیه با اشاره به محدودیت‌های فعالان اقتصادی و صادرکنندگان در زمینه صادرات، اظهار داشت: فعالان اقتصادی استان با مشکلات زیادی در زمینه رفع تعهدات ارزی روبرو هستند و کارت بازرگانی بسیاری از صادرکنندگان تعلیق شده است.

تاج‌الدینی تصریح کرد: محصولات کشاورزی فسادپذیر بوده و امکان نگهداری آن برای مدت طولانی وجود ندارد؛ نمی‌توانیم ظرف مدت چهار ماه از صادرات، برای رفع تعهد ارزی اقدام کنیم. از سوی دیگر در موضوع تهاتر کالا، مثلا بازار عراق کالایی برای واردات به ایران ندارد که به جای صادرات خودمان آن را وارد کنیم.

۹ گمرک و ۶ بازارچه مرزی فعال در استان آذربایجان غربی

محمد دهقان معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت استان آذربایجان غربی نیز گفت: ما در این استان ۹ گمرک و ۶ بازارچه مرزی فعال داریم؛ مرز بازرگان به عنوان فعال‌ترین مرز زمینی کشور در این استان قرار دارد و اخیرا نیز با بازارچه برای کولبران فعال شده است.

وی توضیح داد: استان آذربایجان غربی با تولید ۵ میلیون تن سیمان، یکی از قطب‌های تولید سیمان کشور محسوب می‌شود. از سوی دیگر این استان، قطب صنعت مواد غذایی و محصولات کشاورزی است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت استان آذربایجان غربی، تصریح کرد: سه واحد پتروشیمی در این استان قرار دارد و در زمینه فرآوری طلا، سنگ، شیشه و ساخت ماشین‌آلات بسته‌بندی نیز قدم‌های خوبی برداشته‌ایم.

دهقان با بیان اینکه ۳۰ درصد از معادن طلای شناسایی شده کشور در آذربایجان غربی قرار دارد، افزود: ۶۸ نوع ماده معدنی در کشور شناسایی شده که ۴۵ نوع آن در استان آذربایجان غربی شناسایی و قابلیت استخراج دارد.

جزییات خدمات صندوق ضمانت صادرات برای صادرکنندگان

حسنی رییس اداره بازاریابی و امور کارگزاری‌های صندوق ضمانت صادرات نیز با تشریح خدمات این صندوق، گفت: بسیاری از محصولات و خدمات بانک توسعه صادرات و صندوق ضمانت صادرات مشترک است ولی محصولات اصلی صندوق صدور ضمانت‌نامه بانکی و بیمه اعتباری صادرکنندگان است.

وی با بیان اینکه صادرکنندگان با دریافت ضمانت‌نامه صندوق ضمانت صادرات نیازی به وثیقه برای دریافت تسهیلات از بانک ندارند، اظهار داشت: صادرکنندگان باید توجه داشته باشند که وقتی قصد دریافت تسهیلات از بانک با استفاده از ضمانت‌نامه صندوق را دارند، نامه معرفی آنها از بانک باید دارای ۴ آیتم «دریافت تسهیلات صرفا برای صادرات؛ مبلغ وام؛ نرخ سود و مدت زمان تسهیلات» باشد. ضمانت‌نامه صندوق ۱۰۰ درصد تسهیلات و نرخ سود بانک را پوشش می‌دهد.

این مقام مسئول در پایان درباره صدور بیمه‌نامه صادراتی نیز توضیح داد: بسیاری از صادرکنندگان نگران آن هستند که خریدار خارجی وجه کالای آنها را پرداخت نکند ولی با دریافت این بیمه‌نامه در صورتی که خریدار خارجی وجه را پرداخت نکند، تا ۹۵ درصد از مبلغ به صادرکننده پرداخت خواهد شد.