طراحی و ارائه یک استراتژی نوین برای کنترل فرآیندهای صنعتی
طراحی و ارائه یک استراتژی نوین برای کنترل فرآیندهای صنعتی
اقتصادوتجارت : نتایج به دست آمده از استراتژی کنترلی پیشنهادی نشان می دهد که این استراتژی دارای عملکرد بهتر برای بهبود و افزایش تولید در مقایسه با آخرین استراتژی کنترلی در دنیا است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، مهندس مهدی دیانت پور با اشاره به اهمیت استراتژی کنترل هوشمند فرآیند در کارخانه های صنعتی گفت: استراتژی کنترل هوشمند فرآیندهای صنعتی با اثر جریان ها و پارامترهای غیر قابل کنترل (سیگنال های اغتشاشی) و همچنین تغییر و نوسان پارامترهای خروجی فرآیند (مانند مشخصات کیفی و کمی محصول تولیدی) مقابله می کند. بدیهی است که این نوسان ها موجب زیان های اقتصادی و فنی در کارخانه ها می شود. از سوی دیگر، عدم وجود سیستم کنترل هوشمند فرآیند، موجب تمرکز بخش زیادی از انرژی، وقت و توان نیروی انسانی برای انجام امور فیزیکی و پرمخاطره درون کارخانه های صنعتی (مانند نمونه برداری، افزودن مواد شیمیایی و …) شده است. برای حل معضل مطرح شده، استراتژی نوین و پیشرفته ای برای کنترل فرآیندهای صنعتی پیشنهاد کردیم. طرح پیشنهادی به عنوان دومین کار انجام شده در دنیا در مقیاس صنعتی، در زمینه موضوع پیشنهادی ارائه شده و مقاله آن به نام شرکت گهرزمین در ژورنال بین المللی و تخصصی Separation Science and Technology از انتشارات Taylor & Francis تحت نظارت دانشگاه آکسفورد و کمبریج انگلستان چاپ شده است.

🔸 وی در ادامه به توضیح شیوه عمل سیستم کنترلی پیشنهادی پرداخت و گفت: این سیستم از دو لایه بهینه سازی و پایدارسازی تشکیل شده است. هدف از لایه بهینه سازی، تعیین لحظه ای مقادیر بهینه پارامترهای خروجی (پارامترهای کنترلی) است و بر پایه روابط ریاضی بین مقدار تولید لحظه ای بر حسب پارامترهای کنترلی فرآیند و مدل دینامیکی فرآیند استوار است. در لایه پایدارسازی، با استفاده از یک کنترلر پیشرفته و مدل دینامیکی فرآیند، مقادیر پارامترهای تنظیمی یا کنترل کننده به منظور رسیدن به شرایط بهینه پارامترهای کنترلی (خروجی) تعیین شده و به عنوان دستور به تجهیز مورد نظر ارجاع شده و درنتیجه فرآیند به صورت خودکار و هوشمند، کنترل و بهینه می شود.

🔸 مهندس دیانت پور در پایان با تاکید بر نقاط قوت استراتژی پیشنهادی بیان کرد: افزایش تولید کارخانه های تولیدی و صنعتی (فرآوری مواد معدنی و …)، کاهش نوسان کیفیت و تولید محصولات تولیدی، بهینه سازی فرآیند و افزایش بهره وری به علت افزایش تولید با استفاده از تکنولوژی بومی، کاهش واردات با اجرای صحیح طرح در کارخانه ها، اثرات مثبت زیست محیطی با بهینه سازی مصرف مواد شیمیایی و بهینه سازی فرآیند و در نتیجه کاهش ضایعات تولیدی، افزایش ایمنی سیستم به علت استفاده از استراتژی کنترل هوشمند و صرفه جویی مالی و سودآوری از جمله اثرات و نتایج استفاده از استراتژی کنترلی پیشنهادی است.

روابط عمومی و امور بین الملل شرکت سنگ آهن گهرزمین