طراحي و توسعه نمونه اوليه سكوي تشخيص اخبار جعلي در شبكه هاي اجتماعي
طراحي و توسعه نمونه اوليه سكوي تشخيص اخبار جعلي در شبكه هاي اجتماعي
اقتصادوتجارت : رئيس پژوهشگاه، با اشاره به چالش های تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی از منظر جعلی، نامناسب، دروغ، افترا و ... بودن و تبعات ناخوشایند آن در جامعه، از طراحي و توسعه نمونه اوليه سكوي تشخيص اخبار جعلي در شبكه هاي اجتماعي در اين پژوهشگاه خبر داد.

به گزارش اقتصادوتجارت به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، دكتر يزدانيان با بيان اين كه آگاهی، پیشگیری و مقابله با تبعات ناخوشایند محتوا در شبکه‌های اجتماعی از ضروریات جوامع امروزی به حساب می‌آید، گفت: بی‌تفاوتي نسبت به اين محتواها، ممکن است بحران‌هایی ایجاد کند که رفع آن ها امکان‌پذیر نبوده، یا مستلزم هزینه‌های گزاف باشد.
وی در تشریح این موضوع ادامه داد: گاهی انتشار اطلاعات نادرست در فضای مجازی تهدید خاصی به حساب نمی‌آید و مثلاً با انگیزه سرگرمی و مزاح، محتوای نادرستی تولید و منتشر می‌شود و اثر طولانی مدتی نیز ندارد. اما در مواردی محتواهای نادرست می‌توانند به صورت هدفمند و تأثیرگذار در سطح ملی و به منظور بر هم زدن نظم اجتماعی، امنیت، اقتصاد، تخریب اشخاص حقیقی یا حقوقی، و امثال آن ها باشند. در موارد متعددی حتی اخبار جعلی در حوزه داخلی یک کشور در کشور دیگری طراحی و منتشر می‌شود.
دكتر يزدانيان با تاکید بر این که پدیده اخبار جعلی در شبکه‌های اجتماعی از جنبه‌های مختلف مطرح است، افزود: کشورهای مختلف تعاریف مختلفی از اخبار جعلی دارند. حتي تفسیر حقوقی آن ها از اخبار جعلی نیز متفاوت است.
وی خاطرنشان کرد: در این پروژه ضمن مروری گذرا به این مباحث، روش‌های مبتنی بر هوش مصنوعی برای شناسایی اخبار مشکوک به جعلی بودن، مورد تمرکز بیشتری قرار گرفت و ضمن بررسی تنوعی از روش‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، برخی از آن ها پیاده‌سازی شد یا در حال انجام است.
رئيس پژوهشگاه ارتباطات، نتایج حاصله را مثبت ارزیابی کرد و گفت: دقت‌های خوبی به دست آمده‌ که شامل روش‌های مبتنی بر استخراج ویژگی‌های نوشتاری، روش‌های مبتنی بر کیسه کلمات (Bag of Words)، روش‌های مبتنی بر n-gram، روش‌های مبتنی بر یادگیری عمیق و روش‌های مبتنی بر الگوی انتشار در شبکه است.