سیاستگذاران بین آینده صنعت و بهره‌وری فعلی آن تعادل ایجاد کنند
سیاستگذاران بین آینده صنعت و بهره‌وری فعلی آن تعادل ایجاد کنند
اقتصادوتجارت : هشتمین همایش جایزه ملی بهره‌وری معادن و صنایع معدنی ایران و آیین اعطای تقدیرنامه و تندیس با حضور رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران و وجیه‌اله جعفری، رئیس هیئت عامل ایمیدرو، امروز برگزار شد.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران در این همایش ضمن بیان اینکه در حال حاضر ۴ جایزه در سطح ملی دارای اعتبار و مورد تایید سازمان است، یکی از ماموریت‌های مهم سازمان ملی بهره‌وری ایران را اعتباردهی جوایز ملی مرتبط با بهره‌‌وری و تعالی سازمانی دانست و گفت: یک جایزه هم در دست بررسی است که امیدواریم سال آینده پنجمین جایزه ملی بهره‌وری هم داشته باشیم. سازمان ملی بهره‌وری ایران علاقه‌مند است برای ارتقای بهره‌وری از بسترهایی که برای رقابت و یادگیری فراهم می‌شود، حمایت کند، البته به شرط اینکه حداقل‌هایی از سطح تعالی و کیفیت حفظ شود.

دکتر میر سامان پیشوایی با بیان اینکه جایزه ملی تعالی سازمانی، جایزه مدیریت دارایی‌های فیزیکی، جایزه بهره‌وری معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) و جایزه ملی تعالی و پیشرفت، مورد تایید سازمان ملی بهره‌وری ایران هستند، خاطرنشان کرد: هر ساله درخواست‌های زیادی مبنی بر اعتبارسنجی جوایز ملی مرتبط با بهره‌وری از سوی نهادهای مختلف دریافت می‌شود که تعداد زیادی به‌دلیل عدم اعتبار، نبود کیفیت و روند نامعتبر از طرف سازمان مورد تایید قرار نمی‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه طی ۱۰ سال گذشته رشد اقتصادی نیم درصدی را تجربه کرده‌ایم و متوسط رشد بهره‌وری هم منفی یک درصد بوده است، بیان کرد: با وجود تحریم‌های ظالمانه طی این مدت در بین گروه‌های اصلی اقتصادی کشور، حوزه‌های کشاورزی و حوزه معدن رشد خوبی داشته‌اند. اگرچه رشد بهره‌وری در بخش صنعت و معدن منفی ۱/۱ درصد بوده است.

پیشوایی با بیان اینکه در ۱۰ سال گذشته رشد بهره‌وری بخش معدن، مثبت ۴ درصد بوده است، با تاکید بر اهمیت پایداری رشد در بخش‌های مختلف اقتصادی، عنوان کرد: در سال ۹۹ در همه بخش‌ها شاهد رشد ۵/۷ درصدی در حوزه بهره‌وری بودیم. اما رشد در یک تک سال نمی‌تواند معیار خوبی برای قضاوت باشد، بنابراین اگر بتوان رشد سال ۹۹ را دو سال متوالی تکرار کرد، شاخص بهره‌وری می‌رسد به آنچه در سال ۹۰ بوده است؛ یعنی به شاخص‌های ۱۰ سال گذشته.

وی در ادامه افزود: برای اینکه آینده بهتری برای نسل‌های آتی بسازیم، ضروری است در بخش‌های مختلف کشور اقدام‌های جهادی و جهش‌گونه در دستورکار مدیران قرار گیرد که خوشبختانه حوزه معدن دارای این پتانسیل است و با تکمیل زنجیره ارزش و خلق ارزش‌افزوده می‌تواند بهره‌وری این بخش را در سال‌های آینده ارتقا دهد.

به گفته پیشوایی، بخشی از رشد حوزه صنعت در سال ۹۹، ناشی از محدودیت واردات و افزایش تقاضای داخلی در برخی از حوزه‌ها بوده است. بنابراین لازم است فعالان این حوزه از این فرصت استفاده کرده و بستر رقابت‌پذیری را فراهم کنند که اگر روزی رقبای آسیایی و غیرآسیایی وارد بازار رقابت با کشور ما شدند، بتوانند رشد سال ۹۹ را حفظ کنند.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران لازمه رشد فراگیر و پایدار را تعمیق تقاضا در بازارهای صادراتی دانست و گفت: در این سال‌ها کارنامه بخش معدن نشان داده است علاوه بر عملکرد موفق در صادرات، توانسته جور سایر بخش‌های اقتصادی که به دلایلی امکان صادرات ندارند را بکشد.