ستار هاشمی: هوش مصنوعی از مؤلفه‌های کلیدی شکل‌گیری اقتصاد دیجیتال در جهان است
ستار هاشمی: هوش مصنوعی از مؤلفه‌های کلیدی شکل‌گیری اقتصاد دیجیتال در جهان است
اقتصادوتجارت : هم‌زمان با ایام دهه مبارك فجر، آیین رونمایی از پروژه‌های پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات شامل تدوین سند نقشه راه هوش مصنوعی و طرح زیرساخت آزمایشگاهی هوش مصنوعی (در حوزه خط و زبان فارسی) با حضور ستار هاشمی، معاون نوآوری و فناوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وحید یزدانیان، رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، مادر و خواهر شهید گران‌قدر مهندس مهدی اژدری از شهدای مرکز تحقیقات مخابرات ایران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، معاون نوآوری و فناوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در اين مراسم با تأکید بر توسعه زیرساخت‌های ارتباطی نسل پنجم ارتباطی به منظور افزایش سهم هوش مصنوعی در اقتصاد و توسعه آن گفت: یکی از موضوعاتی که با آن مواجه هستیم بحث اقتصاد دیجیتال و سهم اقتصاد دیجیتال در تولید ناخالص ملی است.

وي با بیان اینکه هوش مصنوعی یکی از مؤلفه‌های کلیدی در شکل‌گیری اقتصاد دیجیتال در جهان است گفت: طبق آمار صرفاً سهم اقتصاد هوش مصنوعی را بالغ‌بر ۱۵ درصد در سال ۲۰۳۰ پیش‌بینی می‌کنند؛ بنابراین می‌بینیم که این حوزه نیازمند توجه، برنامه‌ریزی جدی با نگاه رو به آینده است.

هاشمی در ادامه با تأکید بر اینکه بحث هوش مصنوعی به‌خودی‌خود موضوعیت ندارد گفت: برای افزایش سهم هوش مصنوعی در اقتصاد و توسعه آن به ‌طور جدی نیازمند توسعه زیرساخت‌های ارتباطی نسل پنجم ارتباطی هستیم. ۵G صرفاً یک زیرساخت ارتباطی نیست بلکه یک زیست‌بوم و اکوسیستم است که مؤلفه‌ها و بازیگران متعددی دارد و شکل‌گیری آن باعث می‌شود همه مولفه‌های وابسته به آن شکل بگیرند و رشد کنند و بشر از ظرفیت فراوانی که ایجاد می‌شود بهره‌مند شود.

وی بابیان اینکه باید آمادگی پذیرش فناوری‌های نوین به‌ویژه در استفاده حداکثری از هوش مصنوعی در حاکمیت به‌منظور تسهیل امور را فراهم كرد، تصریح کرد: جهت‌گیری‌ ما باید در جهت پرورش نیروی انسانی متخصص در این حوزه باشد.

هاشمي در پايان با تاكيد بر ایجاد هم‌افزایی میان بازيگران اين حوزه و جلوگیری از موازی كاري و توجه جدی به‌ضرورت تعاملات بین‌المللی و همچنین اخلاق و حفاظت از حریم خصوصی در حوزه هوش مصنوعی گفت: فناوری به‌سرعت درحال‌توسعه است اما در حوزه رگولاتوری سرعت ما كم است و این باعث شکافی می‌شود که مي تواند استفاده از ظرفیت هوش مصنوعی و در کل فناوری‌های نوین را کاهش ‌دهد؛ بنابراین باید در بحث قانون‌گذاری در فناوری‌های نوین هم برنامه‌ریزی‌های لازم صورت بگیرد.