رونمایی از قسمت اول استاندارد ملی ایمنی در سیستم‌های حمل و نقل ریلی درون شهری کشور
رونمایی از قسمت اول استاندارد ملی ایمنی در سیستم‌های حمل و نقل ریلی درون شهری کشور
اقتصاد و تجارت : از بخش اول " استاندارد ملی ایمنی در سیستم‌های حمل و نقل ریلی درون شهری کشور" با عنوان " الزامات ايمني در مراحل طراحي ايستگاه ها تونل ها و بهره برداري از آن ها "درجلسه کمیسیون تدوین استاندارد با حضور نايب رييس هيات مديره و مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروي تهران و حومه رونمایی شد.

به گزارش اقتصاد و تجارت و به نقل از مديريت ارتباطات و امور بين الملل شركت بهره برداري متروی تهران و حومه ، جلسه كميسيون تدوين استاندارد ملي ايمني در سيستم هاي حمل و نقل درون شهري كشور به صورت حضوري و ويديو كنفرانس با حضور علي عبداله پور مديرعامل شركت بهره برداري متروي تهران و حومه، رئيس كميسيون تدوين استاندارد ملي ايمني و آزيتاخضرايي مدیر كل دفتر تدوین استانداردهای ملی و نمايندگان ساير قطار شهري هاي كشور برگزارشد.
در ابتداي اين جلسه مدیر ايمني و مهندسی عمليات شرکت بهره برداری متروي تهران و حومه با اشاره به اینکه استاندارد ملی ایمنی در ۷ بخش در حال تدوین شدن است گفت: تاکنون حدود ۷۳۸۰ نفر ساعت روی این استاندارد فعالیت شده است.
عباس نظري افزود: امروز از بخش اول با عنوان ” الزامات ايمني در مراحل طراحي ايستگاه ها تونل ها و بهره برداري از آن ها ” رو نمايي مي شود و بخش دوم الزمات ايمن با عنوان ” ايمني تجهيزات ثابت و متحرك ناوگان (ناوگان وراهبري)”و بخش چهارم الزامات ايمني در امور خدمات مسافري نيز كار خود را آغاز مي كنند.
دبير كميسيون تدوين استاندار ملي از انجام شدن ۸۵ درصد كارهاي بخش هفتم با عنوان “الزامات مربوط به ميزان صدا و ارتعاشات مجاز در خطوط ريلي “نيز خبر داد.و افزود: بخش سوم استاندارد ملی ایمنی با عنوان “الزامات تجهیزات ایمنی، امدادرسانی، سامانه‌ها و تجهیزات پیشگیری و مقابله با حریق و دود، در سال۱۳۹۵ ، بخش ششم استاندارد با عنوان “الزامات مهندسی عوامل انسانی در طراحی مراکز کنترل، درسال ۱۳۹۶ رونمایی شده است.
در ادامه اين جلسه نايب رييس هيات مديره ومدير عامل شركت بهره برداري متروي تهران و حومه ضمن خوشامد گويي و تبريك هفته استاندارد گفت: امروز صرفا براي گفتن خدا قوت به افرادي آمده ام كه ۷ سال گذشته تلاش كردند تا استاندار حمل و نقل را تدوين كنند.
علي عبداله پور با اشاره به اينكه اين كار به كندي انجام شد تصريح كرد: اين بحث را به طور جدي دنبال مي كنيم و اميدواريم يك طرح جامع استاندارد ايمني در تمامي حوزه هاي حمل و نقل درون شهري داشته باشيم
وي گفت: اين كار نتيجه ساعت ها مطالعه، مباحثه و زحماتي است كه دوستان كشيده اند به واسطه تجربه اي كه داشتيم مستند سازي خوبي انجام شده و به عنوان گنجينه اي ارزشمند در اختيار داريم. اما در اجرا ضعيف هستيم همه مي دانيم يك نقشه راه خوب تضمين كننده اجرا موفق نيست بايد به اين موضوع نيز توجه كنيم.
رئيس كميسيون تدوين استاندارهاي ملي افزود: از روز اول با شما اين دغدغه را داشتم اما بايد آيين نامه اجرايي استاندارد را تدوين كنيم وتمامي قطار شهري هاي كشور را ملزم كنيم تا انجام دهند.
عبداله پور نبود استاندارد را یکی از آسیب‌های جدی صنعت مترو عنوان کرد و افزود: استاندارد می‌تواند باعث یکپارچه شدن سیستم ریلی درون شهری کشور و ارتقاء سطح ایمنی در آن شود و بسيار حائز اهميت است چرا كه برگرداندن اعتماد مردم به حمل و نقل عمومي بسيار سخت است و شايد بسياري از مديران شهري نيز اين دغدغه را داشته باشند ما همه جا اعلام مي كنيم مترو در نوع خودش ايمن ترين وسيله حمل و نقل انبوه بر است و بايدآن را حفظ كنيم.
مدير عامل شركت بهره برداري متروي تهران و حومه گفت: كار گروهي خوبي انجام شده اميدوارم دراين مرحله رها نشود و بازبيني شود تا در كوتاه مدت يك مرجع قابل اعتماد براي تمام قطار شهري ها باشد.
در ادامه نيزمدير كل دفتر تدوين استاندارهاي ملي كه به صورت ويدئو كنفرانس در جلسه حضور داشت گفت: تدوين استاندارد از سال ۱۳۹۶ آغاز شده است اما با توجه به اهميت استاندار در شركت بهره برداري متروي تهران و حومه اين كار از سال ۱۳۹۳ شروع شد و اين نشان از توجه ويژه اين شركت به مسائل استاندارد و ايمني است.
آزيتا خضرايي تصريح كرد: همكاري خيلي خوبي با شركت بهره برداري متروي تهران در راستاي تدوين اولويت هاي استاندارد ملي براي نظامند كردن استاندار در دستور كار قرار داده ايم.و در حال حاضر ۳ قسمت از استاندارد ملی ایمنی در سیستم‌های حمل و نقل ریلی درون شهری کشور روي پرتال سازمان استاندارد قرار گرفته است.
وي گفت: اميدواريم اين مجموعه را با كمك شما تكميل كنيم اما تدوين كردن استانداردها از اهميت برخوردار نيست بلكه به روز كردن اين استاندردها هم بايد مورد توجه باشد و ضروريست كه سالي يكبار با كمك شما مورد بررسي قرار دهيم..

مدير كل دفتر تدوين استاندارهاي ملي با اشاره به اينكه سه قسمت ۴،۲و ۷ اين مجموعه در دستور كار قرار دارد گفت: اجرايي شدن اين استاندارها از اهميت بالايي برخوردار است و مشاركت ساير قطار شهري كشور را مي طلبد و مي تواند تاثير بسزايي درافزايش ايمني داشته باشد.
خضرايي در پايان افزود: ما آمادگي هرگونه همكاري با شركت بهره برداري متروي تهران را داريم اميدواريم با كمك شما يك برنامه كوتاه مدت، ميان مدت و بلند مدت، سياست گذاري براي موارد پيش رو داشته باشيم.
در پايان اين جلسه از قسمت اول استاندارد ملی ایران، توسط نايب رييس هيات مديره ومديرعامل شركت بهره برداري متروي تهران و حومه و دبير كميسيون تدوين استاندار ملي ايمني رو نمايي شد
گفتي است در ادامه اين جلسه كارگروه هاي مختلف كميسيون، ضمن ارائه گزارش عملكرد نسبت به مباحث مربوط به تدوين استاندارد در اين حوزه به بحث و بررسي پرداختند.