ذخیره قطعی نخلک به شش و نیم میلیون تن سرب افزایش یافت
ذخیره قطعی نخلک به شش و نیم میلیون تن سرب افزایش یافت
اقتصادوتجارت : مدیر مجتمع سرب نخلک با بیان اینکه افزایش میزان ذخیره قطعی به برنامه ریزی برای تداوم پایدار در منطقه و رشد تولید منجر می‌شود، از تایید ذخیره قطعی سرب این مجتمع در حجم ۶.۵ میلیون تن خبر داد.

به گزارش روابط عمومی مجتمع معدنی سرب نخلک، عارف باقری مدیر مجتمع سرب نخلک با بیان این مطلب گفت: با اخذ مجوز اکتشاف حین استخراج از ابتدای سال ۱۴۰۰ و پس از پیگیری ها و تکمیل روند صدور، این مجتمع موفق به دریافت گواهی کشف با ذخیره قطعی ۶.۵ میلیون تن با عیار میانگین ۱.۷۲ درصد سرب شد.

باقری خاطرنشان کرد: با توجه به گسترش فعالیت های معدنی و عملیات اکتشافی صورت گرفته، حین استخراج ذخایر جدیدی در بخش هایی از معدن شناسایی و موجب بازنگری در حجم ذخیره قطعی مجتمع شد و از همین رو اکتشافات تکمیلی در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: پیش از این ذخیره قطعی قبلی مجتمع مطابق پروانه سال ۱۳۹۹ به میزان ۱ میلیون تن بود، همچنین مجموع ذخایر قابل بهره برداری پیش از واگذاری مجتمع به راهبر کمتر از ۱۰۰ هزار تن بود که در حال حاضر به بیش از ۶.۵ میلیون تن رسیده است.

مدیر مجتمع سرب نخلک با اشاره به این‌که کشف میزان ذخایر جدید اصلی ترین مؤلفه تخمین طول عمر مفید و صرفه اقتصادی معدن است، تصریح کرد: سیر صعودی ذخایر جدید منجر به رونق اقتصادی و افزایش درآمد در هر دو بخش سرمایه گذاری راهبری و دولتی خواهد شد.

وی ادامه داد: این حجم، میزان ذخیره قطعی و اثبات شده مواد معدنی است و ذخیره احتمالی تخمینی حدود ۸.۵ میلیون تن و میزان ذخیره ممکن در مناطق امید بخش و مستعد موجود حدود ۱۰.۵ میلیون تن برآورد شده است.

باقری افزود: همچنین عملیات اکتشاف با هزینه ای بالغ بر ۲۴۰ میلیارد ریال و مدت زمان فرآیند اکتشاف کمتر از دو سال، این نتیجه را در پی داشته است.

گفتنی است افزایش میزان ذخیره قطعی به برنامه ریزی و ریل گذاری برای تداوم اشتغال پایدار در منطقه و توسعه زیرساخت ها، متناسب با عمر مفید معدن، کمک چشمگیری خواهد کرد.