دستورالعمل پروانه انجام کار توسط HSE شرکت نفت مناطق مرکزی ایران بازنگری و اصلاح می شود
دستورالعمل پروانه انجام کار توسط HSE شرکت نفت مناطق مرکزی ایران بازنگری و اصلاح می شود
اقتصادوتجارت : به منظور اجرای الزامات ابلاغی، رفع مشکلات پروانه کار، بهبود مستمر و تأثیر تجربیات منتج از تجزیه و تحلیل حوادث، دستورالعمل پروانه انجام کار توسطHSE شرکت نفت مناطق مرکزی ایران بازنگری و اصلاح می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران مهندس یحیی خرمی مقدم دبیر جلسه بازنگری دستورالعمل پروانه کار در رابطه با تغییرات صورت گرفته اظهار داشت: به منظور اجرای الزامات ابلاغی، رفع مشکلات پروانه کار، بهبود مستمر و تأثیر تجربیات منتج از تجزیه و تحلیل حوادث جلسات بازنگری این دستورالعمل برگزارشد.

وی درباره اهم تغییرات صورت گرفته در این دستورالعمل تصریح کرد : این تغییرات شامل درج پروانه ایزولاسیون الکتریکی و مکانیکی- فرآیندی و روش تکمیل آن، اصلاح شرایط أخذ صلاحیت امضاء پروانه کار، تعیین دوره‎های آموزشی برای مسئول ناحیه و مسئول اجرای کار مطابق با ماتریس آموزشی ابلاغی HSE وزارت نفت و تعیین نحوه نظارت سمت جدید افسرایمنی مستقردرتاسیسات بر فعالیت‌های مشمول پروانه کار است. همچنین مقررشد از طرف شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، به تمامی شرکت‌ها و مناطق عملیاتی ابلاغ تشکیل جلسات پروانه کار در روز قبل از انجام پروانه کار صورت پذیرد.

مهندس خرمی درباره لزوم بازنگری دستورالعمل در بازه زمانی چهار یا پنج ساله تصریح کرد: پس از تهیه هر دستورالعمل لازم است میزان اثربخشی آن در حین اجراء، مورد سنجش قرار گرفته و بر اساس نتایج اثربخشی، مشکلات احتمالی آن شناسایی و موارد قابل اصلاح یا بهبود مشخص شود. طبق دستورالعمل حاضر، این سنجش باید توسط بخش‌های مختلف، در بازه‌های زمانی مشخص و طبق چک لیست بازنگری سیستم‌های مجوز کار پیوست آن،صورت پذیرد.در شرایط عادی، دوره بازنگری این دستورالعمل چهاریا پنج ساله بوده و با تشکیل جلسات مدیریتی و کارشناسی متعدد، دستورالعمل جدید توسط مدیرعامل محترم ابلاغ می‌شود .این بازنگری‌ها رویه‌ای بین‌المللی بوده و به عنوان مثال هر پنج سال یکبار، تمام استانداردهای ISO برای تعیین اینکه آیا نیاز به تجدید نظر دارند یا خیر و با مقایسه آن با نیازهای بازار، بازبینی می‌شوند.علاوه بر این چنانچه در این مدت،الزامات جدیدی در رابطه با سیستم مجوز انجام کار ابلاغ شده یا حادثه‌ای در اثر نقص این سیستم رخ دهد، ویرایش دستورالعمل نیز ضرورت می‌یابد.

مهندس خرمی افزود : در این بازه زمانی ، نتایج اثربخشی ارسالی به اداره HSE ستاد تهران، بررسی و تحلیل شده و ویرایش جدید در جلساتی با حضور نمایندگان ایمنی و آتش‌نشانی شرکت‌ها و مناطق عملیاتی مورد بررسی قرار گرفته و با در نظر گرفتن همه جوانب کار، هم رشد و توسعه HSE، هم بهبود مستمر و هم مشکلات و موانع اجرای کار در مناطق، دستورالعمل جدید ابلاغ می شود.

مسئولHSE طرح‌ها در رابطه با جلسات و نشست‌های صورت گرفته برای بررسی دستورالعمل پروانه کار اظهار داشت: پس از تهیه پیش‌نویس اولیه ویرایش جدید، در جلساتی که در مناطق عملیاتی نار و تنگ بیجار برگزار شد به بررسی تغییرات جدید پرداخته شد. در نهایت و در جلسه مشهد کلیات ویرایش جدید مورد توافق حاضرین قرار گرفت که پس از انجام مراحل اداری مربوط به سیستم مدیریت یکپارچه (IMS) به زودی ابلاغ می شود. در تهیه، اجرا و بازنگری این مستند از چرخه بابا «برنامه‌ریزی-انجام-بررسی-اقدام» استفاده شده است. این چرخه بیانگریک فرآیند مدیریتی است که در چهارمرحله انجام و دوباره از نو چرخه آغاز می‌شود.

مهندس خرمی درباره ضرورت وحدت رویه در دستورالعمل‌های HSE اجرایی در ستاد و مناطق عملیاتی تصریح کرد: با توجه به انجام پروژه‌های مختلف توسط شرکت نفت مناطق مرکزی در مناطق عملیاتی همچون احداث موقعیت، حفاری، نصب تسهیلات، احداث مراکز جمع‌آوری و مراکز تقویت فشار و تأثیر فعالیت‌های ناشی از این پروژه‌ها بر مناطق عملیاتی و بالعکس، وحدت رویه در سیستم‌هایی مثل پروانه کار و یکپارچه‌سازی سیستم نه تنها می‌تواند از حوادث و اتفاقات ناگوار بکاهد، بلکه باعث تسریع در انجام پروژه‌ها و صیانت از تولید می‌گردد.

وی درباره فرهنگ سازمانی هر منطقه در پذیرش این الزامات و بومی‌سازی آن‌ها گفت : رویکرد غالب در خیلی شرکت‌ها تهیه چنین دستورالعمل‌هایی توسط ستاد اصلی و ابلاغ به زیرمجموعه است ، اما رویکرد مدیر عامل و رؤسای HSE در شرکت نفت مناطق مرکزی و شرکتهای تابعه، در نظر گرفتن فرهنگ سازمانی، تجارب هر منطقه و در کل هنجارها و ناهنجارهای HSE موجود در آن‌ها در عین انطباق با الزامات ابلاغی است. علت اصلی دعوت از رؤسای HSE شرکت‌ها و مناطق عملیاتی، علاوه بر تهیه دستورالعملی جامع و کاربردی، در نظر گرفتن تمامی شرایط مناطق عملیاتی بود.

بر اساس این گزارش ، مهندس خرمی در خصوص اقدامات دیگری که در جهت اجرای الزامات ایمنی و آتش‌نشانی و رشد و ارتقاء سازمان در این سالها انجام شده است ، خاطرنشان کرد: با حمایت و پشتیبانی رئیس HSE و همکاری خوب و امیدبخش مدیریت‌ها و ادارات مختلف خوشبختانه اقدامات خوبی انجام شده که می توان از آن جمله به خرید خودروهای فوماتیک آتش‌نشانی، خودروهای پیشرو آتش‌نشانی، لوازم و تجهیزات حیاتی، دستگاه‌های تنفسی SCBA و فرار مورد نیاز شرکت‌ها، دستگاه کنترل فوران چاه (Well Capping) و…، اعمال الزامات HSE پیمانکاران در اسناد مناقصات شرکت، استانداردسازی مستندات ایمنی فرآیند در هنگام مطالعات پایه، استانداردسازی تجهیزات حفاظت فردی، در سرویس قرار دادن سیستم‌های اعلان حریق ساختمان‌ها، تهیه نرم‌افزارهای حوادث و گزارش ماهیانه، طبقه‌بندی ایستگاه‌های آتش‌نشانی و اصلاح ساختار سازمانی این ایستگاه‌ها اشاره نمود.

وی در خصوص اهداف آتی این بخش از اداره HSE بیان داشت : در حال حاضر اهداف و اقداماتی همچون انجام آنالیز شکاف سیستم مدیریت ایمنی فرآیند (PSM) و تهیه نقشه راه برای اجرای کامل عناصر این سیستم طبق مدل CCPS (Chemical Center of Process Safety)در شرکت، برگزاری دوره آموزشی و أخذ گواهی صلاحیت برای رهبران تیم ایمنی پیش از راه‌اندازی در جهت اجرای کامل راهنمای PSSR، أخذ بودجه جهت تعویض خودروهای آتش‌نشانی فرسوده مناطق عملیاتی، پیگیری تأمین و تکمیل نیروهای آتش‌نشانی مورد نیاز مناطق عملیاتی در بخش ارکان ثالث، پیگیری أخذ مجوز جهت ساخت ایستگاه‌های آتش‌نشانی در پروژه‌های جدید از شرکت ملی نفت ایران و وزارت نفت، ایمن‌سازی ساختمان‌های ستادی، ارتقاء البسه استحفاظی، نظارت کامل بر اجرای الزاماتHSE در پروژه‌های جاری و آتی شرکت در دستور کار این بخش قرار دارد.