ثبت بیش از ۲۱۲ هزار بازدید در شش روز اول بهار در کاخ نیاوران
ثبت بیش از ۲۱۲ هزار بازدید در شش روز اول بهار در کاخ نیاوران
اقتصادوتجارت : طی ۶ روز نخست سال‌جاری، ۲۱۲ هزار و ۷۶ بازدید از کاخ‌ و موزه‌های مجموعه نیاوران انجام شد.

به گزارش ستاد مرکزی هماهنگی خدمات کشور، در این ایام ۴۰ هزار و ۲۸۵ نفر بازدیدکننده وارد مجموعه نیاوران شد که در مجموع بیش از ۲۱۲ هزار بازدید از تمامی کاخ‌ها و موزه‌های نیاوران انجام شده است.
کاخ موزه اختصاصی نیاوران با ۳۹ هزار و ۱۴۶ بازدیدکننده در رتبه نخست و موزه کوشک احمدشاهی با ۳۶ هزار و ۱۷۷ بازدیدکننده و موزه خودروهای اختصاصی نیاوران با ۳۴ هزار و ۳۰۶ بازدیدکننده، موزه جهان نما با ۳۱ هزار ۹۷۳ بازدیدکننده و موزه کتابخانه اختصاصی با ۳۰ هزار و ۱۸۹ بازدیدکننده به ترتیب در رتبه های بعدی قرار دارند.
در ایام نوروز همه روزه بیش از ۱۳ برنامه محیطی در نوبت‌های مختلف در مجموعه نیاوران با هدف پاسداری از میراث‌فرهنگی ملموس و ناملموس کشور، سرگرمی و ایجاد نشاط برای بازدیدکنندگان اجرا می‌شود.
اجرای ساز دهل برای استقبال از گردشگران نوروزی، نمایش خیمه شب‌بازی، نقالی، اجرای برنامه‌های مختلف و متنوع برای کودکان و نوجوانان، اجرای گروه‌های آیینی همچون اسب چوبی، تربت جامی، خراسانی، کرمانجی و دف‌نوازی کردستانی و میز تاریخ از جمله این برنامه‌هاست.
آموزش ساخت عروسک‌های بومی و محلی
بازدیدکنندگان نوروزی مجموعه فرهنگی‌تاریخی نیاوران هر روز با حضور در غرفه کودک با نحوه ساخت عروسک‌های بومی و محلی ثبت ملی شده آشنا شدند و سپس این عروسک‌ها را به عنوان یادگاری و عیدی به منازل خود می‌برند. در این غرفه روزانه بالغ بر ۲۷۰ عروسک ساخته و به علاقه‌مندان هدیه داده می‌شود.
همچنین نمايش خيمه شب‌بازی هر روز هر در دو نوبت به صورت گردشی در محوطه ضلع غربی كاخ موزه اختصاصی برای ايجاد محيطی مفرح برای خانواده‌ها و آشنايی آن‌ها با آداب، رسوم و قصه‌های ايرانی و همچنين نوروز باستانی برگزار می‌شود.
تشکیل میز تاریخ برای پاسخگویی به پرسش‌های تاریخی گردشگران
میز تاریخ با هدف راهنمایی علاقه‌مندان پیرامون موضوعات تاریخی در فضای تاریخی و فرهنگی کاخ نیاوران فعال شده است.
در این اقدام فرهنگی، کارشناسان حوزه تاریخ در ساعات مشخصی از روز با حضور در پشت میز تاریخ، به پرسش‌های بازدیدکنندگان و گردشگران با موضوع مباحث تاریخی پاسخ می‌دهند.
همچنین در ایام نوروز کارگاه موقت و نمایشی مرمت برای بازدیدکنندگان برپا شده است. در این کارگاه نحوه مرمت یک قاب آینه قاجاری در حضور گردشگران به صورت زنده انجام می‌شود.
برپایی نمایشگاه صنایع‌دستی و سوغات از دیگر برنامه‌های نوروزی مجموعه نیاوران برای گردشگران است.

اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی