تهیه طرح اجرایی و طراحی شهری برای بهسازی خیابان کرمان در دستور قرار گرفت
تهیه طرح اجرایی و طراحی شهری برای بهسازی خیابان کرمان در دستور قرار گرفت
اقتصادوتجارت : معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران با اشاره به تداوم مشکلات املاک همجوار خیابان کرمان پس از لغو طرح تعریض این خیابان گفت: در بازدید میدانی که از منطقه 14 داشتیم، قرار شد که معاونت شهرسازی منطقه نسبت به تهیه طرح اجرایی و طراحی شهری به منظور ساماندهی این خیابان اقدام کنند.

به گزارش اقتصادوتجارت به نقل از روابط عمومی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران، عبدالرضا گلپایگانی درخصوص دومین بازدید نظارت میدانی شهردار و معاونین از مناطق که تحت عنوان “پویش خدمت”، برگزار می شود، گفت: بازدید این هفته از منطقه ۱۴ شهرداری تهران صورت گرفت و در هفته گذشته به منظور بررسی مسائل و مشکلات حوزه شهرسازی، جلسه هایی با شهردار منطقه و معاون شهرسازی ایشان برگزار شد، همچنین در جلسه هایی که با سایر معاونین شهردار تهران داشتیم، موضوعات نشان شده در حوزه های مختلف این منطقه، به صورت کلان مورد بازبینی قرار گرفت.
وی تصریح کرد: در ابتدای بازدید روز پنجشنبه نیز به همراه مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران، مدیر کل برنامه ریزی و توسعه و مدیر اداره حقوقی معاونت شهرسازی، جلسه ای را به منظور بررسی جزئی تر گزارش ها و مشکلات موجود، با همکاران حوزه شهرسازی منطقه ۱۴ و شهردار ناحیه ۲ منطقه داشتیم و راهکارهایی برای رفع برخی مشکلات ارائه شد و همچنین برای پیشبرد بخشی از موارد مطروحه، مقرر شد، پس از انجام کار کارشناسی و نظرخواهی از سایر همکاران اداره کل های معاونت شهرسازی و معماری، راهکارهایی پیشنهاد شود. پس از این جلسه دو ساعته به بازدید میدانی از محلاتی که دارای مشکلات شهرسازی بودند، پرداخته شد و از نزدیک مشکلات موجود، مورد بررسی قرار گرفت که موجب رفع برخی از ابهامات موجود شد.
تصمیم گیری در خصوص ساخت و سازهای متوقف شده در منطقه ۱۴
گلپایگانی در خصوص چالش های موجود در حوزه شهرسازی منطقه ۱۴، گفت: بخشی از این مشکلات، مربوط به تخلفات ساختمانی بود که به واسطه روال های غلط گذشته و برخلاف ضوابط و مقررات، صورت گرفته و موجب تعطیلی چند کارگاه ساختمانی شده است، در این باره مقرر شد، این پروژه ها دسته بندی و گزارش مربوطه به ما ارائه شود تا مورد تصمیم گیری قرار گیرند.
وی با تاکید بر اینکه رعایت ضوابط و مقررات برای ما یک اصل اساسی است، بیان کرد: خوشبختانه شهردار محترم تهران همواره بر رعایت انضباط در ساخت و سازها و پایبندی به مقررات و طرح های جامع و تفصیلی تاکید داشته اند و ما سعی کردیم در همین چارچوب به رفع مشکلات بپردازیم و به همکاران منطقه نیز توصیه شد که همواره این نکته را در نظر داشته باشند که مبنای اصلی ما برای انجام کارها، طرح های جامع و تفصیلی است و اگر اشکالی در این طرح ها وجود دارد باید با بررسی و کار کارشناسی دقیق، آن ها را به سمت اصلاح برد و هیچکدام از ما اجازه نداریم که با تفسیر شخصی نسبت به تغییر در مقررات مصوب و ابلاغ شده از سوی مراجع قانونی، اقدام کنیم، همچنین تاکید کردیم که هیچ مسامحه ای در برخورد با تخلفات صورت نگیرد.
معاون شهردار تهران ادامه داد: در بخش دیگری از بازدید به بررسی طرح هایی پرداختیم که در گذشته آغاز شده و نیمه کاره مانده اند و تداوم کار، نیاز به بررسی های دقیق تر دارد که حضور میدانی موجب شفاف شدن بیشتر مسائل شد.
کمبود سرانه های خدماتی مهم ترین مشکل منطقه ۱۴
گلپایگانی در ادامه، مهم ترین مشکل منطقه ۱۴ در حوزه شهرسازی را کمبود سرانه های خدماتی عنوان کرد و گفت: کمبود سرانه فضای سبز، سرانه فرهنگی، ورزشی و پاتوق های محلی از جمله مشکلات اساسی منطقه ۱۴ است. اکنون برای تامین سرانه های خدماتی منطقه، مکان هایی برای تملک، پیشنهاد شده که ما امروز از دو ملکی که قرار است تبدیل به بوستان شوند، بازدید کردیم، یکی از این املاک، اکنون باغ و زمین زراعی است که با مالک آن گفت و گویی داشتیم و در نهایت قرار شد، اعتبار تملک یکی از این دو ملک از محل جریمه قطع درختان، تامین شود.
وی بافت فرسوده و قطعات ریزدانه را دیگر مسئله حوزه شهرسازی منطقه ۱۴ دانست و اظهار داشت: ما در راستای نوسازی بافت فرسوده این منطقه، پیگیر به سرانجام رسیدن پروژه ای هستیم که از حدود ۱۰ سال پیش توسط بخش خصوصی آغاز شده است، این پروژه مربوط به تجمیع ۷۱ قطعه ریزدانه است که متاسفانه به دلیل عدم رضایت تعدادی از مالکین، روند پیشرفت آن بسیار کند است که در این بازدید مقرر شد، سازمان نوسازی برای رفع مشکل موجود و تسریع در اجرای این پروژه بزرگ اقدامات لازم را انجام دهد.
تهیه طرح اجرایی برای خیابان کرمان
معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران با اشاره به مشکلاتی که همچنان گریبانگیر برخی از املاک همجوار خیابان کرمان است، گفت: طی سال های گذشته طرحی مربوط به تعریض خیابان کرمان به ۳۵ متر تهیه شده بود که مشکلاتی را برای صاحبان املاک واقع در این خیابان ایجاد کرده بود، در سال ۹۹ با توجه به مطالعاتی که در زمینه شهرسازی و تملک املاک و مسائل ترافیکی صورت گرفت، نه تنها نیازی به طرح تعریض برای این خیابان احساس نشد بلکه کاهش عرض به ۲۰ متر و ۱۶ متر، مورد تصویب کمیسیون ماده ۵ قرار گرفت. اکنون اصلاح طرح تعریض، دارای مشکلاتی در اجرا است و نیاز به اقدامات تکمیلی دارد که قرار شد، همکاران منطقه ۱۴، یک طرح اجرایی و طراحی شهری برای بهسازی این خیابان تهیه کنند و برای تسریع در زیباسازی و فعال کردن جداره ها نیز اقدامات لازم انجام شود.
وی اضافه کرد: پس از پایان بازدید، شهردار محترم تهران و معاونین طی جلسه ای مشترک، مواردی را که منطبق بر رویکردهای شهردار تهران، برنامه های بالادستی و در چارچوب برنامه های کلان حوزه شهری قابل انجام بود را مرور کردند. همچنین در پایان، با حضور در یکی از مساجد منطقه ۱۴ به دیدار با شهروندان و شنیدن مسائل و مشکلات و پاسخگویی برای رفع آن ها پرداخته شد.