تدوین سند استراتژیک شرکت پالایش نفت تهران
تدوین سند استراتژیک شرکت پالایش نفت تهران
اقتصادوتجارت : “تبدیل شدن به پالایشگاهی در کلاس جهانی با کسب و کارهای متنوع و سودآور در بخش انرژی” به‌عنوان چشم انداز شرکت پالایش نفت تهران تا سال ۱۴۱۰ تبیین شد.

محمد سالاریان رئیس برنامه ریزی و کنترل سیستم های شرکت پالایش نفت تهران با اعلام این خبر گفت: آیین رونمایی از سند راهبردی بر اساس ارزش های بنیادین شرکت و با رعایت مفاهیم اخلاقی، با حضور آرمان فر مدیرعامل و جمعی از مدیران و رؤسا برگزار شد که بر اساس آن “تبدیل شدن به پالایشگاهی در کلاس جهانی با کسب و کارهای متنوع و سودآور در بخش انرژی” به عنوان چشم انداز شرکت پالایش نفت تهران تا سال ۱۴۱۰ تبیین شد.

وی افزود: شرکت پالایش نفت تهران با قدمتی بیش از ۵۰ سال، با تولید تقریبی ۱۵ درصد از فرآورده های پالایش نفت خام، نقش مهمی در تأمین انرژی کشور دارد. این شرکت در دهه اخیر سرمایه گذاری ها و اقدامات مهمی جهت پایداری کسب و کار و ادامه تولید و ارتقای کیفیت محصولات خود انجام داده است. با تحولات مهمی که در حوزه عرضه و تقاضای سبد انرژی در دنیا در حال رخ دادن است و پیش بینی های نه چندان مطلوب مصارف نفت خام و فرآورده های نفتی طی دو دهه آینده، رهبران شرکت قصد دارند راهبردهای نوینی برای عبور از این پیچ تاریخی بخش انرژی و متناسب سازی سبد فعالیت ها و کسب و کارها با آن اتخاذ نمایند.

وی تأکید کرد: جهت تدوین سند راهبردی شرکت پالایش نفت تهران، گزارش ها و پیش بینی های سازمان‌ها و شرکت های بین المللی مانند سازمان جهانی انرژی ( IEA)، موسسه OCED، موسسه فیچ، گزارش BMI، گزارش BP Energy Outlookو همچنین به همسویی با اسناد بالا دستی مانند چشم انداز کشور، برنامه ششم توسعه و برنامه های وزارت نفت توجه شده است.بر این اساس برای شناسایی راهبردهای مناسب جهت پیشبرد اهداف شرکت، با شناسایی نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدهای پالایشگاه و انجام تحلیل هایی مانند تحلیل پورتر، تحلیل ذی نفعان، تحلیل PESTEL، تحلیل SWOT و … راهبردهای جدید شرکت تعیین گردید.

سالاریان متنوع سازی در سبد کسب و کارهای شرکت و ایجاد یک هلدینگ سرمایه گذاری در بخش انرژی را مهم‌ترین تغییرات استراتژیک این سند برشمرد و گفت: پالایشگاه موجود با رویکرد تولید فرآورده های جدید با بیشترین میزان سود در زنجیره ارزش توسعه خواهد یافت.

بنا بر اعلام وی: “ارزش افزایی برای ذینفعان با تولید پایدار فرآورده¬های نفتی و سرمایه گذاری در بخش انرژی کشور” به عنوان مأموریت اصلی شرکت پالایش نفت تهران تا افق ۱۴۱۰ تبیین شد.

بر اساس این خبر بنا بر اعلام رئیس برنامه ریزی و کنترل سیستم های شرکت پالایش نفت تهران سرمایه گذاری و توسعه کسب و کارهای جدید در حوزه انرژی با ایجاد شرکت های تابعه با رویکرد خرید سهام، ارتقای پایداری پالایشگاه و تنوع بخشی به کانال¬ها و روش¬های تأمین مالی را می توان مهم ترین استراتژی های کلان این شرکت پالایشی برشمرد.