ایران رکورددار کشف مواد مخدر در جهان
ایران رکورددار کشف مواد مخدر در جهان
اقتصادوتجارت : دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه ایران رکورددار کشفیات مواد مخدر در جهان است، افزود: مواد مخدر منشا بسیاری از آسیب‌های دیگر است.

سردار اسکندر مومنی در سومین نشست فصلی معاونان، مدیران و دبیران شوراهای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر با عنوان «ایفای نقش موثر دستگاه ها و سازمان ها در امر مبارزه با مواد مخدر» اظهار داشت: امروز مواد مخدر یکی از بلایای بزرگ بشری و سر منشا آسیب های گسترده در دنیا و کشور است تا آنجا که مقام معظم رهبری تاکید ویژه ای بر مبارزه و ساماندهی آسیب ها بویژه مواد مخدر دارند.

وی با تاکید بر اینکه رییس جمهوری هم در جلسه مبارزه با مواد مخدر بر امر پیشگیری تاکید داشتند، خاطرنشان کرد: مواد مخدر آسیبی است که منشا بسیاری از آسیب های دیگر است؛ بسیاری از طلاق ها، جرایم، جنایت ها، بیماری های عفونی و غیره منشا مواد مخدر دارند یعنی اگر مواد مخدر ساماندهی شود بسیاری از آنها هم ساماندهی می شود.

دبیر کل ستاد یادآور شد: در چهل سال گذشته بر اساس پژوهش صورت گرفته، فقط در دهه شصت کاهش مصرف مواد مخدر داشتیم و بقیه دهه ها افزایش مصرف آن را شاهد بودیم ضمن اینکه در چهل سال گذشته از نگاه آسیب شناسانه، در حوزه مقابله، دستاوردهای بزرگی داشتیم و سازمان ملل متحد هم رسما اعلام کرد ۹۰ درصد تریاک، ۷۰ درصد مرفین و ۲۰ درصد هرویین جهان توسط ایران کشف شده است.

سردار مومنی با تاکید بر اینکه در این راه بیش از ۱۲ هزار جانباز و شهید هزینه انسانی شد، تصریح کرد: در سال گذشته حدود ۱۲۰۰ تن مواد مخدر کشف شد که بالاترین نرخ کشفیات در جهان بود.

وی با یادآوری اینکه در حوزه درمان و پیشگیری موفقیت های بسیاری کسب کردیم اما بررسی ها نشان می دهد در حوزه فرهنگی و پیشگیری عقب ماندگی داریم و کمی غفلت کردیم، متذکر شد: با اقداماتی که صورت گرفت این انتظار پیش آمد که مواد مخدر وارد نشود تا کسی مصرف نکند هر چند این وظیفه همه ما است و لازم است اما کافی نیست زیرا زمانی می توان گفت به سامان رسیدیم که به همان میزان که در مقابله تلاش می کنیم در حوزه فرهنگی و پیشگیری هم تلاش کنیم تا عرضه و تقاضا با هم کم شود.

حضور آمریکا در افغانستان عامل افزایش تولید مواد مخدر است

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر حضور آمریکایی ها در افغانستان را عامل پرورش و گسترش تولید مواد مخدر دانست و یادآور شد: تا آنجا که در سال ۲۰۰۰ میلادی، کل تولیدات در افغانستان حدود ۲۰۰ تن بود و در ۲۰۱۸ این نرخ به بالغ بر ۹ هزار تن رسید یعنی تولید و کشت مواد مخدر پنجاه برابر افزایش یافته که همین موضوع ضرورت تلاش در امر پیشگیری را دوچندان کرده است.

کاهش عرضه و تقاضا با هم کارساز است

سردار مومنی با تاکید بر اینکه رویکرد ستاد در کنار امر مقابله، درمان و توانمندسازی و پیشگیری است، افزود: باید به هم کمک کنیم تا جوانان قدرت «نه گفتن» را بیاموزند و نهادهای فرهنگ ساز کمک کنند بازدارندگی درونی ایجاد شود بر همین اساس طرح یاریگران زندگی تصویب شد که مورد تایید سازمان ملل متحد هم قرار گرفت.

وی درباره طرح یاریگران زندگی توضیح داد: در این طرح تمرکز اصلی بر مردم، گروه های مرجع و نهادی مسوول است که وزارت آموزش و پرورش یکی از ارگان های اصلی بود که مطابق تفاهم‌نامه منعقد شده با این وزارتخانه، بیش از چهل هزار مدرسه تحت پوشش قرار گرفت و شبکه شاد هم به یاری آمد و امروز این طرح و رویکرد با همکاری وزارت ورزش توسعه پیدا می کند.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر تاکید کرد: انتظار از اینکه دولت به تنهایی مقابله کند رویکرد هیچ کشوری نیست؛ گریزی نداریم مگر اینکه همه دستگاه ها به کمک بیایند و در کنار مقابله، پیشگیری، درمان و توانمندسازی هم اولویت قرار گیرد.

سردار مومنی با اینکه ورزش، دشمن اصلی اعتیاد است یادآور شد: این جلسه شروع اقدام بزرگی است زیرا مردم بویژه جوانان به قهرمانان ملی توجه دارند و ملاحظه می کنیم بسیاری از رفتار آنان را الگو قرار می دهند پس ترویج ورزش و تبلیغ آن می تواند چاره ساز باشد. ورزش یکی از راهکارهای ایجاد بازدارندگی درونی و اعتماد به نفس لازم در جوانان است.