افزایش ۲۵ درصدی تولید فولاد سنگان در نیمه اول سال / احداث بزرگترین کارخانه کنسانتره هماتیت در کشور
افزایش ۲۵ درصدی تولید فولاد سنگان در نیمه اول سال / احداث بزرگترین کارخانه کنسانتره هماتیت در کشور
اقتصادوتجارت : مدیرعامل فولاد سنگان از موفقیت‌های شرکت در شش‌ماهه نخست سال جاری خبر داد و گفت: با افزایش ۲۵ درصدی تولید، سود این شرکت نیز ۱۰ درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته بوده است.

دکتر علی امرایی، مدیرعامل شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان خراسان، اعلام کرد که صنعت فولاد با چالش‌های جدی در حوزه تأمین انرژی و زیرساخت‌ها روبرو است.

مدیرعامل شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان خراسان بیان کرد: سال‌هاست که ما شرکت‌های فولادی درباره این چالش‌ها صحبت می‌کنیم، اما تأمین انرژی و زیرساخت‌ها وظیفه وزارت نفت و وزارت راه و شهرسازی است. به گفته امرایی، صنایع فولاد و پتروشیمی پس از نفت، ارزآورترین صنایع کشور هستند، اما کمبود انرژی و مشکلات زیرساختی باعث کاهش حاشیه سود این صنایع شده و در نتیجه، طرح‌های توسعه‌ای آنها به تعویق می‌افتد.

وی، در مورد چالش‌های تأمین مالی در صنعت فولاد گفت: تأمین مالی از طریق بازار سرمایه با سود بالای ۴۰ درصد انجام می‌شود، در حالی که حاشیه سود صنعت فولاد در بهترین حالت به ۲۰ تا ۲۵ درصد می‌رسد.

امرایی در ادامه گفت: این عدم تعادل میان نرخ تأمین مالی و حاشیه سود، در کنار مشکلات انرژی و زیرساخت، می‌تواند باعث کاهش تدریجی سودآوری شرکت‌ها و عقب‌ماندن از برنامه‌های توسعه‌ای شود.

مدیرعامل شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان خراسان همچنین گفت: به دلیل سهام‌داری ۱۰۰ درصدی فولاد مبارکه در فولاد سنگان و حمایت‌های مالی این شرکت، سهم کمتری از سود در سنوات گذشته تقسیم شده و این موضوع به اجرای طرح‌های توسعه‌ای کمک کرده است.

دکتر علی امرایی افزود که هم‌اکنون فولاد سنگان ۱۸ هزار میلیارد تومان و ۴۰۰ میلیون یورو طرح‌های توسعه فعال در حوزه‌های زیرساخت و افزایش تولید دارد.

مدیرعامل شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان خراسان، همچنین از مشکلات مربوط به تأمین گاز در کشور خبر داد و گفت: با وجود گرمای هوا، اخطارهایی برای کاهش مصرف گاز به شرکت‌ها داده شده و بر اساس نمودارهای وزارت نفت و شرکت ملی گاز، انتظار می‌رود در سال‌های آینده با افت بیشتری در تأمین گاز مواجه شوند. این کمبود گاز منجر به کاهش حاشیه سود و کاهش اشتغال در کشور خواهد شد.

امرایی همچنین به وضعیت حمل‌ونقل اشاره کرد و گفت : طبق سند چشم‌انداز برای تولید ۵۵ میلیون تن فولاد، قرار بود ۲۶ هزار کیلومتر خطوط ریلی احداث شود، اما اکنون تنها بین ۱۵ تا ۱۸ هزار کیلومتر خط ریلی وجود دارد.

وی اضافه کرد : این کمبود زیرساخت باعث افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل شده است، به‌طوری‌که هزینه حمل محصول از سنگان تا بندرعباس حدود ۲۵ دلار است، در حالی که هزینه حمل از بندرعباس تا چین نیز ۲۵ تا ۳۰ دلار برآورد می‌شود.

دکتر علی امرایی، اعلام کرد : برای کاهش چالش‌های برق، این شرکت امسال با پیش‌خرید برق از نیروگاه سمنان موفق به کاهش قابل‌توجه مشکلات مربوط به تأمین برق شده است.

وی همچنین افزود : فولاد سنگان با سرمایه‌گذاری بیش از ۲۰۰ میلیون یورو در حال احداث یک نیروگاه بادی با ظرفیت ۲۰۰ مگاوات است.

افزود که بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، قرار است تا سال ۱۴۰۶، حدود دو هزار شغل مستقیم از طریق این طرح‌های توسعه‌ای ایجاد شود. با این حال، امرایی تأکید کرد و گفت: کاهش حاشیه سود ممکن است تأمین مالی پروژه‌ها را به تأخیر اندازد و در نتیجه روند اجرای این طرح‌ها کندتر از انتظار پیش برود.

دکتر علی امرایی، مدیرعامل شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان خراسان، از موفقیت‌های این شرکت در مدیریت تولید و مصرف انرژی در سال جاری خبر داد و گفت: با برنامه‌ریزی مناسب، بیشترین تولید را در زمان‌هایی انجام داده‌اند که کمترین مشکل در تأمین برق و گاز وجود داشته است.

امرایی در ادامه افزود : در شش‌ماهه نخست سال جاری، سود شرکت ۱۰ درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته بوده و تولید نیز ۲۵ درصد افزایش یافته است.

وی با اشاره به افزایش چشمگیر هزینه‌های تولید و تأمین انرژی، گفت: یکی از راهکارهای اصلی شرکت در مواجهه با این چالش‌ها، بهینه‌سازی مصرف انرژی است.

امرایی اعلام کرد که شرکت در حال هوشمندسازی تجهیزات و پیاده‌سازی سیستم‌های مدیریت مصرف آب و برق است و مدیریت مصرف انرژی اکنون به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اولویت‌های کاری شرکت در دستور کار قرار دارد.

او همچنین به توافقات مربوط به فولاد مبارکه اشاره کرد و گفت : بر اساس مصوبه هیئت وزیران، مجوز تأمین سنگ توسط ایمیدرو به فولاد مبارکه اعطا شده است. طبق این مصوبه، فولاد مبارکه موظف است پنج میلیون تن گندله و پنج میلیون تن کنسانتره در منطقه سنگان احداث کند تا کسری گندله فولاد مبارکه که پنج میلیون تن برآورد می‌شود، از این طریق تأمین شود.

دکتر علی امرایی، ، با اشاره به تعهد این شرکت نسبت به تأمین محصولات برای فولاد مبارکه، اظهار داشت: فولاد سنگان ملزم به ارسال محصولات به فولاد مبارکه است.

امرایی همچنین اعلام کرد که فولاد سنگان در حال اجرای طرح توسعه‌ای برای احداث دو و نیم میلیون تن گندله و دو و نیم میلیون تن کنسانتره هماتیت است، که به افزایش ظرفیت تولید این شرکت کمک خواهد کرد.

وی، اعلام کرد : این شرکت برای اولین بار در کشور بزرگترین کارخانه کنسانتره هماتیت را احداث کرده است.

مدیرعامل شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان خراسان توضیح داد : ظرفیت تولید این کارخانه دو و نیم میلیون تن کنسانتره است و در کنار آن، طرح توسعه‌ای برای افزایش تولید گندله به همین میزان در دست اجرا است.

امرایی در پایان افزود : با احداث این کارخانه جدید، ظرفیتی بیش از تعهدات فعلی به فولاد مبارکه ایجاد خواهد شد. در صورت فراهم شدن شرایط مناسب، شرکت قادر خواهد بود علاوه بر تأمین نیاز داخلی، صادراتی نیز داشته باشد.