افتتاح پروژه‌های جدید و افزایش سرمایه | ذوب آهن اصفهان در مسیر خودکفایی و توسعه قرار دارد
افتتاح پروژه‌های جدید و افزایش سرمایه | ذوب آهن اصفهان در مسیر خودکفایی و توسعه قرار دارد
اقتصادوتجارت : مدیرعامل ذوب آهن اصفهان، در نشست خبری سومین روز نمایشگاه صنعت ساختمان، با اعلام خبر افتتاح پروژه‌های جدید، افزایش سرمایه و تلاش برای خودکفایی در تأمین مواد اولیه از برنامه‌های توسعه‌ای این شرکت و چالش‌های پیش روی صنعت فولاد در ایران پرده برداشت.

به گزارش اختصاصی شبکه خبری اقتصادوتجارت ، مهدی کوهی، در این نشست که در سومین روز از نمایشگاه صنعت ساختمان با حضور بیش از ۵۰ رسانه سراسری برگزار شد با بررسی وضعیت کنونی و برنامه‌های آینده این شرکت به تشریح اقدامات انجام‌شده در سال جاری و برنامه‌های آتی ذوب آهن در جهت افزایش تولید، بهبود کیفیت محصولات و حمایت از تولید داخلی پرداخت.

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان، در این نشست خبری با اشاره به افتتاح سه پروژه بزرگ شامل کوره پاتیلی (LF3)، پلنت اکسیژن و مخازن آب در اوایل سال جاری و همچنین پروژه ایستگاه تقلیل فشار گاز و پروژه آهن اسفنجی (واحد قائم) که در اواخر سال گذشته به بهره‌برداری رسیدند، اعلام کرد: این شرکت در سال جاری نیز دو پروژه جدید کوره پاتیلی (LF1) و تصفیه پساب شهرهای اطراف را به بهره‌برداری خواهد رساند. در مجموع ذوب آهن اصفهان امسال شاهد بهره‌برداری از شش پروژه جهت افزایش کمی و کیفی تولید خواهد بود.

وی با تأکید بر اهمیت اصلاح ساختار مالی شرکت، به انجام افزایش سرمایه ۸۲۳ درصدی از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها اشاره کرد و گفت: با این اقدام، سرمایه شرکت از هفت هزار میلیارد تومان به شصت هزار میلیارد تومان افزایش یافت. این افزایش سرمایه که در روزهای پایانی سال گذشته صورت گرفت، موجب شد که ذوب آهن اصفهان از ذیل ماده ۱۴۱ قانون تجارت خارج شود و توانایی انجام عملیات بانکی خود را در شرایط استاندارد بازپس گیرد.

چالش‌های تأمین انرژی و مواد اولیه

مهدی کوهی همچنین با اشاره به چالش‌های موجود در زمینه تأمین انرژی برای تولیدکنندگان، ابراز امیدواری کرد که با تدابیر دولت این مشکل برطرف شود.

وی افزود: تولیدکنندگان با مشکل ناترازی انرژی مواجه هستند و امیدواریم که با تصمیمات مناسب دولت، شاهد حل این مشکل و جهش تولید در این صنعت باشیم.

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان بااشاره به ابلاغیه بانک مرکزی، گفت: امکان استفاده از ارز صادراتی صنایع فلزی برای واردات یا تخصیص به شرکت‌های هم‌گروه با نرخ توافقی از این طریق فراهم شده است که این اقدام گامی مهم در حمایت از صنعت فولاد، توسعه صادرات و افزایش ارزآوری کشور به شمار می رود.

کوهی در خصوص تأمین مواد اولیه نیز تأکید کرد: ذوب آهن اصفهان علاقه‌مند است که نیاز خود را از تولیدکنندگان داخلی تأمین کند. در حوزه تأمین سنگ‌آهن چالش کمتری وجود دارد، اما در زمینه زغال‌سنگ، تولید داخلی حتی پاسخگوی نیاز ذوب آهن اصفهان نیست. با این حال، این شرکت به دنبال کاهش وابستگی به واردات زغال‌سنگ و حمایت از تولید داخلی است.

برنامه‌های توسعه‌ای و ورود به حوزه‌های جدید

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان در ادامه با اشاره به برنده شدن این شرکت در مزایده فاز یک معدن ققنوس، اعلام کرد: این شرکت در سال گذشته موفق به برداشت یک میلیون تن از این معدن شده است. در سال جاری، با مذاکره با وزارت صمت و ایمیدرو، برداشت از این معدن به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن افزایش خواهد یافت تا بخشی از نیاز این مجتمع به سنگ‌آهن تأمین شود.

کوهی همچنین با اعلام برنامه‌های شرکت برای حمایت از تولید و خودکفایی در زمینه زغال‌سنگ، گفت: کیفیت زغال‌سنگ از اهمیت بالایی برخوردار است و ذوب آهن اصفهان سهام‌دار معادن زغال‌سنگ البرز شرقی و سوادکوه محسوب می‌شود. برنامه‌ریزی‌هایی برای افزایش تولید در این معادن صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: ذوب‌ آهن اصفهان، هم‌سو با شعار سال، افزایش تولید به سه میلیون تن محصول را در دستور کار قرار داده و تمرکز خود را بر تولید محصولات ارزش‌افزا مانند ریل و تیرآهن‌های بال‌پهن قرار داده است.

به گفته کوهی، این شرکت قصد دارد به حوزه صنعت ساختمان نیز ورود کند، زیرا استفاده از تیرآهن‌های تولیدی ذوب آهن اصفهان باعث افزایش مقاومت ساختمان‌ها در برابر زلزله، بهبود سرعت احداث و کاهش هزینه‌های ساخت می‌شود.

مهدی کوهی در پایان نشست خبری با اشاره به برنامه‌های توسعه‌ای و اقدامات انجام‌شده در ذوب آهن اصفهان، بر اهمیت حمایت از تولید داخلی و کاهش وابستگی به واردات تأکید کرد.

وی ابراز امیدواری کرد که با تلاش‌های این شرکت و همکاری‌های دولت، چالش‌های پیش روی صنعت فولاد حل شده و شاهد رشد و پیشرفت بیشتری در این بخش از صنعت کشور باشیم.