اصلاح تصمیمات غلط و غیرکارشناسی و برخورد با مداخلات ناصواب انجام می‌شود اما این کافی نیست
اصلاح تصمیمات غلط و غیرکارشناسی و برخورد با مداخلات ناصواب انجام می‌شود اما این کافی نیست
اقتصادوتجارت : دکتر سید میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: «مجموعه اقتصادی ما مشکلات زیادی دارد. اصلاح تصمیمات غلط وغیرکارشناسی و برخورد با مداخلات ناصواب انجام می‌شود اما این کافی نیست. برخی تصورها نسبت به سازمان تأمین اجتماعی نادرست و غیرواقعی است. مطابق استانداردهای علمی و با فرض سه برابر کردن نرخ سود فعلی؛ انجام کامل تعهدات نسبت به ذی‌نفعان، نیازمند انجام تعهدات همه نسبت به سازمان است. اگر همه تعهدات خود را انجام بدهند؛ بر اساس تحلیل‌های آماری نسبت به وضعیت آینده صندوق خوش‌بین هستم.»

سیدمیرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی: سهم عایدی سرمایه از کل منابع تأمین اجتماعی، ۶ درصد است و ما در بهترین شرایط بتوانیم این میزان را به ۱۸ درصد برسانیم. تصور نادرستی درباره میزان دارایی و سودآوری سرمایه‌های سازمان تأمین اجتماعی وجود دارد اما واقعیت این است که این سازمان متکی به منابع حق بیمه است. ما به حمایت و همراهی آحاد جامعه و ذی‌نفعان تأمین اجتماعی در پرداخت به موقع حق بیمه و دولت و مجلس در حوزه سیاست‌گذاری و تقنینی نیازمندیم.”

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، دکتر سید میرهاشم موسوی در مراسم تکریم و معارفه مدیرکل تأمین اجتماعی استان البرز اظهار داشت: “در ایام ولادت حضرت زهرا(س) هستیم و بالاترین افتخار ما توسل به اهل بیت علیهم السلام است تا با عنایت این بزرگواران بتوانیم کاستی‌ها و نواقص را برطرف کنیم. همه کارها، فعالیت‌ها و موقعیت‌های اداری و خدمات مختلفی که انجام می‌شود به شرطی واجد ارزش و اهمیت است که در مسیر نورانی اهل بیت و با الگوبرداری از آنان باشد.”

دکتر موسوی افزود: “نتیجه و اثر نهایی کارهای ما خدمت به جامعه است و خدمت به مردم، هویت سازمان تأمین اجتماعی است. با این هویت سازمان زنده می‌ماند و مجموعه همکاران از دل و جال مایه می‌گذارند که ارزش و اصالت تأمین اجتماعی را حفظ کنند. برای ایجاد تحول در سازمان باید با رویکرد انتقادی و البته انتقاد منصفانه به وضعیت موجود نگاه کنیم..”

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در ادامه با انتقاد از برخی نگاه‌های نادرست نسبت به سازمان تأمین اجتماعی گفت: ” برخی می‌گویند سازمان تأمین اجتماعی یک مجموعه بزرگ اقتصادی است که باید تمام هزینه‌های خود را تأمین کند که این نگاه نادرست و غیرتخصصی است. علی‌رغم اینکه سازمان تلاش کرده تا تعهدات خود را به طور کامل انجام دهد و هزینه مشکلات بر مردم تحمیل نشود اما این مجموعه مشکلات زیادی دارد. اینکه چرا این وضع ایجاد شده بخشی به تصمیمات غلط و غیرکارشناسی بازمی‌گردد مثل بازنشستگی‌های پیش از موعد که باعث شده نرخ این نوع از بازنشستگی، از ۱۴ درصد به بیش از ۵۰ درصد برسد و در مواردی هم انتصابات و مداخله‌های ناصواب مشکلاتی را ایجاد کرده اما اجازه نخواهیم داد این مسیر، شبهه‌ناک باقی بماند. هرجا نیاز به ورود مستقیم باشد ورود کرده و برخورد میکنیم.»

دکتر موسوی با صحبت از ضرورت اصلاح تصمیمات و برخورد با فساد اضافه کرد؛ “همه این اقدامات انجام می‌شود اما این کافی نیست و برای تحلیل درست از وضعیت موجود باید به صورت واقعی شرایط را تحلیل کرد. استانداردهای علمی برای بازدهی صندوق‌ها از محل سرمایه‌گذاری ۱۷ تا ۱۸ درصد است. لذا ضرورت دارد با توجه به سهم سازمان در رونق تولید و اشتغال، تعهدات دولت نسبت به سازمان انجام شود تا سازمان هم بتواند به تعهدات خود در قبال ذی‌نفعان را انجام دهد. همه باید همکاری کنند و من بر اساس تحلیل‌های آماری نسبت به آینده امیدوار هستم.”

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با بیان اینکه نیازمند تغییر رویکردهای سنتی به رویکرد نوین و استفاده از فناوری‌های جدید در صندوق‌داری هستیم، گفت: “اقدامات خوبی در توسعه بهره‌برداری از فناوری اطلاعات انجام شده که البته کافی نیست و باید به سمت تأمین اجتماعی هوشمند حرکت کنیم. اتصال و تبادل اطلاعات تأمین اجتماعی با سایر نهادها می‌تواند موجب ایجاد تأمین اجتماعی هوشمند شود و باید از رویکردهای سنتی در شناسایی و جذب بیمه‌شده جدید فاصله بگیریم و همگام با تحولات حرکت کنیم.”

دکتر موسوی افزود: “ایجاد تحول، فرآیندزدایی و تسهیل خدمت‌رسانی به مردم در موارد زیادی در اختیار مدیران استانی است و در بسیاری موارد با اقدامات کوچک می‌توانیم تأثیر مثبتی بر جامعه هدف داشته باشیم. باید سازوکارها را به نحوی طراحی کنیم که کارشناسان و مدیران عملیاتی اختیارات لازم را برای خدمت‌رسانی و بهبود فرآیندها داشته باشند.”

وی بر لزوم افزایش شفافیت و اطلاع‌رسانی خدمات سازمان تأمین اجتماعی به جامعه تأکید کرد و گفت: “اهمیت و ارزش بسیاری از خدمات تأمین اجتماعی به جامعه مغفول مانده است. به عنوان مثال درباره کارگاههای زیر ۵ نفر ما خدمات گسترده‌ای داریم که آثار خدمات سازمان را باید برای مردم تشریح کنیم. اگر با مردم حرف بزنیم میتوانیم چالش‌ها را به فرصت تبدیل کنیم و پاسخگویی را قبل از اینکه از ما سوال شود باید مورد توجه قرار دهیم. با آحاد جامعه و شرکای اجتماعی باید همواره ارتباط داشته باشم. بیمه‌شدگان صاحبان این سازمان هستند و باید از شرایط و خدمات این سازمان آگاه باشند.”

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در پایان از خدمات و زحمات تورج بیات، سرپرست سابق اداره کل تأمین اجتماعی استان البرز قدردانی و برای داود سعدزاده، مدیرکل جدید این استان آرزوی موفقیت کرد.

تورج بیات، سرپرست سابق اداره کل تأمین اجتماعی استان البرز نیز در این مراسم از تلاش و همراهی مدیران و کارکنان تأمین اجتماعی استان البرز تشکر و برای داود سعدزاده مدیرکل جدید استان آرزوی موفقیت کرد وگفت: “در استان البرز ۳۲ هزار کارگاه و ۴۸۰ هزار بیمه شده تحت پوشش تأمین اجتماعی قرار دارند و کارکنان استان برای خدمت به مردم از همه امکانات و ظرفیت‌ها استفاده می‌کنند. تعدادی از شعب و اداره کل تأمین اجتماعی البرز فاقد ساختمان مناسب برای فعالیت هستند که امیدواریم با حمایت مدیران ارشد سازمان و تلاش مدیرکل جدید استان شاهد بهبود شرایط کاری همکاران باشیم.”

داود سعدزاده، مدیرکل جدید تأمین اجتماعی استان البرز نیز در این مراسم گفت: “از اعتماد دکتر موسوی، مدیرعامل محترم سازمان تشکر می‌کنم و حضور ایشان در مراسم تکریم و معارفه مسئولیت ما را برای خدمت‌رسانی و پیشبرد کارها سنگین‌تر می‌کند. امیدواریم با همت و تلاش مضاعف همکاران بتوانیم نسبت به اجرای برنامه‌های راهبردی سازمان و خدمت شایسته به مردم شریف استان البرز اقدام کنی