ارزش‌آفرینی نوری در صنعت پتروشیمی کشور
ارزش‌آفرینی نوری در صنعت پتروشیمی کشور
اقتصادوتجارت : پتروشیمی نوری به عنوان شرکت برتر حوزه‌های متعدد فناوری در زمینه نوآوری دیجیتال به سبب پروژه طراحی پلتفرم هوشمند مدیریت انرژی در کنار اقدامات ارزش‌آفرین در رشد تولید محصولات و ثبت رشد در حوزه فروش توانسته است با استفاده از ظرفیت‌های فناوری روز دنیا و به کارگیری حوزه دیجیتال در فرآیند فعالیت‌های خود موفقیت‌هایی را به دست بیاورد.

به گزارش اقتصادوتجارت : شرکت پتروشیمی نوری از بزرگترین شرکت‌های تولیدکننده آروماتیک با اجرای برنامه‌ها و اقدامات فناورمحور علاوه بر تحقق رشد سود در شاخص‌های فعالیت و عملکردی خود توانسته عنوان برترین واحد تحقیق و توسعه استان بوشهر را در سال گذشته کسب کند. این شرکت همچنین موفق به دریافت عنوان «شرکت برتر در نوآوری» شناخته شد.

صنعت پتروشیمی نقش پررنگی در تامین ارز مصرفی و تقویت تراز ارزی دارد. از میان محصولات صنعت پتروشیمی چهار محصول متانول، اوره، پلی‌اتیلن و پروپیلن نقش پررنگ‌تری در این صنعت دارند. تعداد ۶۸ پتروشیمی در ایران با ظرفیت اسمی ۹۰‌ میلیون‌ تن مشغول به فعالیت هستند که در مجموع خوراک و سوخت مصرفی پتروشیمی ها ۴۳‌ میلیون‌تن در سال‌ است.

گزارش ماهانه نوری در سامانه کدال نشان می‌دهد که این شرکت پتروشیمی در فروردین ۱۴۰۲ موفق به فروش ۸,۳۴۷ میلیارد تومان محصول شده است که رشد ۱۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد. در فروردین ماه جاری مقدار فروش محصولات شرکت ۳۶۳,۰۹۳ تن ثبت شده است. متوسط فروش هر ماه سال مالی گذشته عدد ۴۰۴ هزار تن بوده است. نوری در مدت مذکور، ۳۸ هزار تن پارازایلین به فروش رسانده که نرخ فروش این محصول رشد ۲۰% داشته است.
پتروشیمی نوری در اولین ماه از سال ۱۴۰۲، تولید ۴۰۹ هزار تن محصول را گزارش کرده است. در سال گذشته متوسط تولیدات شرکت برابر ۴۰۶ هزار تن بوده است تولید یک ماهه امسال رشد ۴% نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد. نرخ فروش این شرکت در ماه مورد گزارش برابر ۲۲۹,۸۷۲ ریال است. فروش شرکت در سال گذشته به طور متوسط بر نرخ های ۲۲۰,۵۵۵ ریال استوار بوده است.
ارزش درآمد های تجمیعی پتروشیمی نوری در اولین ماه سال مالی ۱۴۰۲ با رشد ۹۴۳ میلیاردی نسبت به ماه مقایسه ای از ۷٫۴ به ۸٫۳۴ همت رسیده است.
با توجه به این اصل که در صنعت پتروشیمی هرقدر به سمت بخش‌های پایینی زنجیره ارزش حرکت شود، فناوری‌های تولید پیشرفته‌تر، سرمایه لازم جهت احداث شرکت ها همراه با افزایش و حاشیه سود محصولات تولیدی نیز بیشتر خواهد شد. از این‌ رو صنعت پتروشیمی به‌شدت نیازمند فناوری روز دنیا است و عمده تاسیسات پیشرفته و اصلی این صنعت، وابسته به خارج است. یکی از عوامل توسعه صنعت پتروشیمی دسترسی آسان به سوخت و خوراک ارزان‌قیمت است که ایران با داشتن منابع غنی گاز، مزیت بسیار مطلوبی جهت بهره‌گیری بهینه از این منابع دارد.

بر این اساس، شیرین‌سازی گازهای ارسالی و حذف مشعل‌سوزی با استفاده از فناوری آمین با عنوان واحد ۲۸۰، جدیدترین پروژه پتروشمی نوری است که برای نخستین بار در این مجتمع انجام شد. این پروژه در مقیاس بسیار بزرگی با هزینه نزدیک به یک هزار میلیارد تومان آغاز شد که با اجرای این پروژه حدود ۶۵۰۰۰ تن ال‌پی‌جی و ۶۰۰۰۰ تن کود سولفات آمونیوم و ۱۸۳۰۰ تن گاز طبیعی شیرین تولید می‌شود.

​در حال حاضر دو طرح بازیابی گازهای فلر و شیرین‌سازی برش‌سنگین در شرکت در جریان است که درصد پیشرفت فیزیکی آن‌ها در شهریور۱۴۰۱ به‌ترتیب ۴۸٪ و ۲٪بوده است. ظرفیت واحد شیرین‌سازی ۲ میلیون‌تن است و گازوئیل یورو۶ با غلظت ۱۰ppm تولید می کند. با اجرای پروژه شیرین‌سازی امکان اجرای پروژه تولید نرمال پارافین سبک و سنگین با ظرفیت ۱۸۸ و ۱۲۸ هزارتن عملی خواهد بود.

با درنظر گرفتن این موضوع که کلیه ارز صادرکنندگان پتروشیمی‌‌‌‌‌‌‌‌ها و فرآورده‌های نفتی، روغنی و قیر در مرکز مبادله ارز و طلا و بر اساس نرخ کشف‌شده مبتنی بر عرضه و تقاضا خواهد بود، کارشناس بازار سرمایه معتقدند؛شرکت‌هایی مانند پتروشیمی نوری که در زنجیره پتروشیمی محصول نهایی تولید می‌کنند با مبنا قراردادن نرخ دلار ۲۸۵۰۰ تومان اثر مثبت بسزایی خواهند گرفت و سودآوری این شرکت‌ها را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

سهم نوری در حال بازگشت به ناحیه مقاومتی

شرکت پتروشیمی نوری با نماد نوری در فرابورس فعالیت دارد که هم‌اکنون در صدر مثبت‌سازان بورس جای دارد و بیشترین نقش را در رشد شاخص کل ایفا می‌کند. نماد نوری که از تیر سال ۱۴۰۰ در یک ساختار کانالیزه صعودی در حال حرکت است، در اردیبهشت سال ۱۴۰۲ موفق شد تا کانال دوم این ساختار را به سمت بالا بشکند و وارد کانال سوم ساختارش شود.

هم‌اکنون نوری در حال پولبک به مقاومت‌ شکسته‌شده در محدوده قیمتی ۱۴۴,۲۳۵ ریال است و تارگت آن در وهله اول، محدوده قیمتی ۱۸۶,۳۶۲ ریال خواهد بود. اگر کندل‌ها مجددا به کانال دوم این ساختار بازگردند و تثبیت کنند، سناریو صعودی مذکور، با شکست مواجه خواهد شد و حمایت بعدی محدوده قیمتی ۱۲۹,۶۰۰ ریال خواهد بود.

شرکت پتروشیمی نوری در رده اول صنعت تولید مواد آروماتیک قرار دارد. محصولات اصلی شرکت شامل برش‌سنگین، برش‌سبک، پارازایلین، رافینیت و بنزن می‌باشند. عمده خوراک مصرفی شرکت برای تولید محصولات شامل میعانات گازی و بنزین پیرولیز است.