آماده رقابت با خودروهای وارداتی هستیم/ توسعه در ایران‌خودرو را به برجام گره نزده‌ایم
آماده رقابت با خودروهای وارداتی هستیم/ توسعه در ایران‌خودرو را به برجام گره نزده‌ایم
اقتصادوتجارت : مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو در نشست خبری با نمایندگان رسانه‌های خارجی مقیم ایران، ضمن ارایه گزارشی از عملکرد این گروه صنعتی، برنامه‌ها و اهداف ترسیم شده در حوزه‌های مختلف عملکردی را تشریح کرد و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

ایکوپرس- مهدی خطیبی، با بیان این‌که، تحریم ها به ما کمک کرد تا خودروساز شویم، گفت: ایران خودرو تولیدکننده‌ای قابل احترام و اعتماد در جهان خواهد شد و به طور حتم در سال‌های آینده، بازارهای خارجی استقبال خوبی از محصولات این خودروساز خواهند کرد.
خطیبی با تاکید بر این‌که به منظور دست‌یابی به اهداف افزایش تولید، صادرات به غرب آفریقا، آسیای میانه، ترکمنستان، آذربایجان، عراق، سوریه، ونزوئلا، شمال آفریقا و به زودی به روسیه، خواهیم داشت، گفت: موافق تحریم‌ها نبوده و موافق داد و ستد در جریان بین‌المللی هستیم.
وی با بیان این‌که از بهمن ماه سال گذشته، اهدافی را برای تولید و توسعه ایران خودرو تعریف کرده‌ایم گفت: مهم‌ترین آن تبدیل شدن به یکی از پنج خودروساز رده دوم جهانی در پنج سال آینده و قرار گرفتن در زنجیره جهانی ارزش خودرو در ۱۰ سال آینده است و به این اهداف پای‌بند بوده و پی‌گیر آن هستیم.
وی یکی از اقدامات مهم را حذف خودروهای ناقص از چرخه تولید و افزایش تولید خودرو کامل دانست و گفت: تحریم‌های بین‌المللی، صنعت خودروی کشور و از آن جمله ایران‌خودرو را تحت تاثیر قرار داد و بیماری کرونا نیز تمامی صنعت خودروی جهان از جمله برترین خودروسازان جهان را دچار چالش کرد و سبب افزایش تولید ناقص در ایران‌خودرو شد.

آخرین وضعیت خودروهای ناقص
خطیبی تصریح کرد: در بهمن ماه سال گذشته بیش از ۸۲ هزار دستگاه خودرو ناقص در ایران خودرو دپو شده بود، در حال حاضر تعداد کل خودروهای ناقص وارد کانال ۱۰ هزار دستگاه شده، در سایت‌های خزر، کرمانشاه، فارس و خراسان تعداد این خودروها صفر شده است و در سایت تهران ظرف چند روز آینده، ۱۹۲ دستگاه باقی مانده صفر خواهد شد و در سایت تبریز نیز در ۱۰ روز آینده به عدد صفر نزدیک خواهیم شد و به این ترتیب گروه صنعتی ایران‌خودرو با خودروهای ناقص خداحافظی خواهد کرد. 
وی با بیان این‌که آمار تولید ایران خودرو از ابتدای سال تا ۲۳ مردادماه، ۲۲۱ هزار دستگاه است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، ۴۱ درصد افزایش داشته، تصریح کرد: صنعت خودرو، صنعت تیراژ است و برای کاهش هزینه‌های سربار، باید تیراژ تولید را بالا برد. 
خطیبی با بیان این‌که یکی از سیاست‌های مهم ایران خودرو، افزایش تولید با لحاظ تغییر ترکیب تولید از خودروهای قدیمی و با کیفیت کم به سمت خودروهای به روز، مدرن و با کیفیت است، عنوان کرد: سال قبل تولید تارا که محصولی به روز و مدرن است، ۹ هزار دستگاه بوده که امسال به تولید ۷۵ هزار دستگاه افزایش خواهد یافت.
وی حذف تولید خودرو ناقص و تولید عبور مستقیم را از دستاوردهای دولت سیزدهم برشمرد و گفت: با رویکردهای اجرا شده دولت و وزارت صمت و حذف خودرو ناقص، افزایش ۲۵ درصدی در کیفیت خودروها و کاهش هزینه قابل توجه ناشی از تولید ناقص محقق شده است، با تحقق برنامه تولید امسال، کاهش هزینه هفت هزار میلیارد تومانی محقق خواهد شد.  
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با بیان این‌که امسال محصولات جدیدی مانند کشنده H۵، اتوبوس برقی، وانت آریسان دو، رونمایی شده است، به طراحی و تولید نمونه اولیه محصول ری‌را در سال جاری و طراحی محصول پروژه TF۲۱ و رونمایی از آن در سال آینده اشاره کرد و گفت: خودروی ری‌را، پلی است که ایران خودرو را به خودروسازی جهانی بدل خواهد کرد.