اقتصادوتجارت : اولين نشست هم انديشي فرماندهي انتظامي تهران بزرگ با مسئولين و مديران شهري حوزه معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران در شركت بهره برداري متروي تهران برگزار شد .

به گزارش مديريت ارتباطات و امور بين الملل شركت بهره برداري مترو ي تهران وحومه؛ مديرعامل شركت بهره برداري متروي تهران و حومه در ابتدا این نشست که با هدف گسترش همكاري با محوريت امنيت شهرزيرزميني برگزار شد گفت: متروی تهران با ۲۵۸ کیلومتر طول و ۱۴۳ ایستگاه در ۷ خط در حال بهره برداري است و تا پايان سال نيز۷ ايستگاه جديد افتتاح خواهد شد.
مهدي شايسته اصل با اشاره به اينكه ۱۷۱ رام قطار در خطوط درون شهري مترو در حركت هستند آمار مقايسه اي از جابجايي مسافر و كاهش آمار مسافري در ايام كرونا ارائه كرد و افزود: بر اساس آمار ورودی درگيت ها، پس از شیوع بیماری کرونا شاهد كاهش چشم گیر مسافران مترو بودیم اگرچه در سال ۱۴۰۰ این رقم با افزايش روبروشد اما نسبت به سال هاي قبل از کرونا، ۲۵ درصد كاهش را نشان مي دهد.
وي در ادامه آماري از ايستگاه ها و خطوط و ساعت پيك مسافري در مترو ارائه كرد و گفت: حجم مسافري كه روزانه در مترو تردد دارد حساسيت اين وسيله حمل و نقلي را دو چندان كرده است.
شايسته تصریح کرد:ايمني پله برقي ها، حضور كودكان كار و دستفروشان، بحث ورود آقايان به واگن بانوان، خودكشي، كمبود نيروهاي پليس، لزوم تقويت يگان انتظامي مترو و تشكيل پليس تخصصي، عدم تشكيل كامل يگان حفاظت بر اساس مصوبه سال ۱۳۹۶، فرسوده بودن سيستم هاي نظارت تصويري، سرقت كه بخشي از آن تنها به منظورايجاد اختلال و آسيب زدن به سيستم انجام مي شود بخشي از مشكلاتي است كه با آنها رو برو هستم اما خالي بودن انبارها از قطعات راهبردي، مهم ترين آسيب و چالش اين شركت است.
در ادامه قائم مقام عمليات شركت بهره برداري مترو ي تهران وحومه نيز گفت: در مجموعه عمليات روزانه ۲ هزار ۲۰۰ حركت مسافري انجام مي شود كه ظرفيت جابجايي ۲ ميليون مسافر را دارد اما در حال حاضر متوسط روزانه ۱۲۰۰مسافر جابجا مي كنيم .
كامران آزادي با اشاره به اينكه كار در بخش عمليات شبانه روزی است افزود: روزانه ۱۹ ساعت بهره برداري انجام مي شود و ۵ ساعت نيز کارهای مربوط به نگهداري و تعميرات تخصصي انجام مي شود. در واقع این شرکت با فعالیت ۲۴ ساعته تلاش مي كنند تا سفري ايمن را برای شهروندان رقم بزند.
وي از برنامه توسعه خطوط درخط ۵ تا قزوين و خط يك تا شهر جديد پرند خبر داد و گفت: عمده مشكلات ما سرقت و آسيب رساندن به تجهيزات است و با توجه به حساسيتي كه در مترو داريم هر توقفی مي تواند تبعات زيادي را ايجاد كند.
آزادي افزود: متوسط مسافري كه هر قطار درون شهري جابجا مي كند ۲ هزار مسافر و قطارهاي تهران كرج ۳ هزار مسافر است و اگر قطاري به هر دليل توقف كند و مجبور به تخليه اين حجم مسافرو انتقال آنها به سطح خيابان شويم باعث ایجاد ترافیک، بی نظمی و سختی تردد می شود. بنابراين ما حساسيت ويژه اي داريم تا توقف ها به حداقل برسد و متعهد هستيم تا حركت هايمان منظم و ايمن انجام شود و تمام تلاشمان اين است به عنوان يك خدمتگذار يك محيط ايمن و راحت را براي مسافران ايجاد كنيم.
در ادامه مدير حراست شركت بهره برداري متروي تهران و حومه نيز گفت: انجام خدمت رسانی مناسب به مردم در متروی تهران با این گستردگی قطعا بدون تلاش و تعهد نيروي انساني انجام شدني نيست .
عظيميان در ادامه به محدوديت هايي كه در تجهيزات نظارتي شهرزير زميني و به بعضي از معظلات مثل دستفرش ها و ممانعت از ورود آقايان به واگن بانوان اشاره كرد و گفت: اميدورايم با برگزاري همين جلسات براي رفع مشكلات به راهكارهاي درستي دست پيدا كنيم.
رئیس پلیس مترو پایتخت نيز گزارشي از عملكرد يكساله پليس مترو ارائه كرد و گفت: درحوزه جرايم عملكرد بسيار خوبي داشتيم و سطح امنيت پايدار و مطلوب تري را ايجاد كرديم.
سرهنگ سعیدعطاالهی افزود: اگر امروز مسافران مترو بدون هيچ دغدغه اي از اين وسيله حمل و نقل عمومی استفاده مي كنند به دلیل تلاش هاي شبانه روزي همكارانم و تعامل و همدلي خوبي است كه با شرکت بهره برداری متروی تهران برقرار كرديم.
وي در ادامه به كمبود نيرو و تجهيزات اشاره كرد و گفت: روزانه ۴ هزار و ۵۰۰دستفروش در مترو تردد مي كنند كه با توجه به تعداد ايستگاه ها و ورودي هاي مترو معظل بزرگي است كه بايد به آن توجه كنيم.
همچنين تامين خودرو و موتورسيكلت براي افزايش امنيت پايانه هاي مترو با توجه به وسعتي كه دارند بخشي از نيازهاي پليس مترو است كه اميدواريم با همراهي خوبي كه شكل گرفته هرچه زودتر تامين شود.
سرهنگ سعیدعطاالهی خاطرنشان كرد: در ايستگاه هاي جديد بايد براي پليس مكان هايي جانمايي شود چرا که پليس لباس حاكميت است و حضورش نمايش امنيت و قدرت است.
در پايان سردار حسین رحیمی فرمانده انتظامی پایتخت نيز ضمن تشكر از برگزاري اين نشست از آماده‌باش کامل مأموران پلیس در راستای تأمین امنیت شهروندان در مترو خبر داد و گفت: بنای ما با تيم جديد همراهي صد درصدي است.و از روزي كه آمده ام پليس مترو يكي از موضوعاتي بود كه پيگيري كردم .
وي تصريح كرد: با اشاره به اينكه امنيت مترو براي من دغدغه است خاطرنشان كرد: شخصا پيگير موضوعات مترو هستم و هميشه گزارشات و عملكردها را رصد مي كنم و مي خواهم سرهنگ سعیدعطاالهی با توجه به توانمندي و هنري كه دارند پيگير باشند تا ساختار پليس در این ناوگان به خوبي شكل گيرد.
سردار حسین رحیمی افزود: هم افزایی و همکاری بیش از پیش پلیس و شهرداري می تواند زمینه ارتقا، ثبات و پایداری امنیت و آرامش را به همراه داشته باشد چرا كه امنيت از اطراف ايستگاه ها تا داخل آن بايد مورد توجه قرارگيرد.
وي گفت: همان طور كه همكاران شما در بخش هاي مختلف براي آسايش رفت و آمد شهروندان تلاش مي كنند نيروهاي پليس نيز براي ايجاد امنيت در كنارشان قرار دارند. انشا الله اين همراهي استمراربيشتري پيدا كند.
در پايان اين نشست سردار حمیدی پلیس راهنمایی رانندگی تهران بزرگ، سرهنگ کاویانی رییس پلیس امنیت، سرهنگ موقوفه ای پلیس پیشگیری، سرهنگ شکیب معاون فناوری اطلاعات، سرهنگ عابدی معاون عملیات، سرهنگ گودرزی رییس پلیس فتا، آقای دکتر گودرزی رییس سازمان بازرسی شهرداری تهران، نظری معاون بازرسی امور مناطق شهرداری تهران و جمعی از مدیران شهری از مركز فرمان مترو تهران نيز ديدن كردند.