گروگانگیری عرضه توسط خودروسازان برای رسیدن به منافعشان/ آزادسازی  واردات خودرو برای تعادل قیمتها
گروگانگیری عرضه توسط خودروسازان برای رسیدن به منافعشان/ آزادسازی  واردات خودرو برای تعادل قیمتها
شبکه اقتصادوتجارت : وضعیت بازار خودرو در ایران به یک کلاف سردرگم تبدیل شده است. قیمت خودرو به موازات قیمت دلار بالا می‌رود و گاهی ارز‌های خارجی را نیز پشت سر می‌گذارد. قیمت پراید به بیش از ۱۰۰ میلیون تومان رسیده و هر دستگاه پژو ۲۰۶ نیز بیش از ۲۰۰ میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود. عرضه و تقاضا در شرایط مبهمی در جریان است و از خودرو‌های وارداتی نیز خبری نیست تا انحصار همچنان در اختیار ۲ خودروساز داخلی باشد
مجلس یازدهم برای ساماندهی بازار خودرو، طرحی را تصویب کرده که جهت بررسی جزئیات بیشتر به کمیسیون صنایع ارجاع داده شده است. یک عضو این کمیسیون می‌گوید: در طرح ساماندهی صنعت خودرو، عرضه، رقابت داخلی، نوآوری، ساماندهی تقاضا، واردات خودرو و… به‌طور ویژه دیده شده است.
در این بین، یکی از شعار‌های مهم و اساسی که نمایندگان مجلس یازدهم بار‌ها بر آن تاکید داشتند،  ساماندهی به بازار آشفته خودرو بود. حال پس از گذشت حدود چهار ماه از عمر مجلس یازدهم، آن‌ها کلیات طرح «ساماندهی صنعت خودرو» که در ۲۰ ماده تدوین شده بود را تصویب کردند، این طرح جهت بررسی جزییات به کمیسیون صنایع ارجاع داده شده است.
حال باید به انتظار نشست و دید تصویب این طرح چقدر می‌تواند به مهار این بازار افسارگسیخته کمک کند، موضوعی که علی جدی، نایب‌رییس کمیسیون صنایع مجلس به آن خوشبین است.

چهار عامل افزایش قیمت خودرو

علی جدی، نماینده مجلس یازدهم : چهار عامل باعث شده است که بازار خودرو ملتهب و قیمت‌ها غیرمنطقی شود؛ نخست افزایش بی‌رویه نرخ ارز که تاثیر غیرمستقیم و البته بالایی بر قیمت‌ها گذاشته است. دوم افزایش نقدینگی در جامعه. وقتی بورس با افت مواجه شد، دوباره پول‌ها به‌سمت بازار خودرو سرازیر شد و شاهد متشنج‌شدن قیمت‌ها در این حوزه شدیم.
وی در ادامه افزود: سومین عامل نبود متولی در وزارت صمت است. حدود پنج ماه بود که وزارت صمت متولی نداشت در حالی که این روز‌ها مهم‌ترین تصمیم‌گیر در این بخش آشفته باید وزیر صمت باشد تا با راهکار‌هایی که با زیرمجموعه خود ارائه می‌دهند به آرام‌شدن این فضا کمک کنند. اکنون با اخباری که ما داریم محموله‌های زیادی از قطعات خودرو در گمرک وجود دارد که اجازه ترخیص به آن‌ها داده نشده است. چهارمین مورد نیز عرضه قطره‌چکانی خودرو توسط خودروسازان. خودروسازان برای اینکه قدرت چانه‌زنی خود را بالا ببرند و بتوانند قیمت مدنظرشان را تثبیت کنند، عرضه را به گروگان می‌گیرند تا فضا به نفع آن‌ها رقم بخورد.

واردات خودرو آزاد می‌شود؟

او معتقد است: عرضه خودرو نباید به‌طور انحصاری در اختیار دو شرکت خودروساز باشد، زیرا با این شرایط آن‌ها هروقت بخواهند گلوی عرضه را فشار می‌دهند تا خواسته‌هایشان برآورده شود. حوزه خودرو باید رقابتی باشد و یکی از روش‌ها، آزادسازی محدود واردات خودرو است، چون فکر می‌کنیم این رویکرد تا حدی فضا را منطقی‌تر می‌کند.
نماینده شیروان تصریح کرد: صنعت خودروسازی باید تقویت شود تا رقابت معنای واقعی به خود بگیرد، از سوی دیگر باید میزان عرضه در کشور شفاف باشد، موضوعی که شاهد آن نیستیم. یک روز خودروساز می‌گوید خودرو برای عرضه نداریم، ولی در ادامه می‌بینیم که خودرو‌های صفر در بازار به فروش می‌رسد.
جدی یادآور شد: یکی از کار‌های موثر برای نظم‌دادن به بازار خودرو، مدیریت تقاضا است. باید تقاضا‌های واقعی را از تقاضا‌های کاذب تفکیک کنیم. همین که این اتفاق تاکنون نیفتاده است باعث شده عده‌ای مرتباً به خرید و فروش خودرو روی بیاورند، زیرا سود قابل توجهی در آن وجود دارد و می‌بینیم که چطور خودرو تبدیل به کالای سرمایه‌ای شده است.

جزئیات طرح عرضه خودرو در بورس

نایب‌رییس کمیسیون صنایع مجلس اظهار داشت: کلیات طرح ما برای ساماندهی صنعت خودرو در صحن مجلس رای آورد و چند روزی است که به کمیسیون صنایع ارجاع داده شده و ما هم در تلاشیم که به‌طور فشرده جلسه بگذاریم تا هرچه زودتر طرح برای تصویب نهایی به صحن برگردانده شود.
این نماینده اصولگرای مجلس در ادامه عنوان کرد: در طرح پیشنهادی کمیسیون صنایع، عرضه، رقابت داخلی، نوآوری، ساماندهی تقاضا، واردات خودرو و… به‌طور ویژه دیده شده و در این مکانیزم، عرضه خودرو در بورس صورت می‌گیرد. ما می‌خواهیم بازار خودرو به نفع مردم تغییر رویه دهد و از این‌رو به آینده این طرح خوشبینم.
وی در پاسخ به این پرسش که اگر طرح ساماندهی صنعت خودرو به تصویب نهایی برسد، نقش شورای رقابت چه می‌شود؟ گفت: شورای رقابت حذف نمی‌شود، اما بدون تردید نقش آن‌ها نسبت به گذشته کمرنگ خواهد شد. در طرح ما، فرمولی برای قیمت پایه خودرو تعیین می‌شود که با نظر شورای رقابت ادغام و سپس خودرو در بورس عرضه می‌شود.
جدی در پایان خاطرنشان کرد: چاره‌ای نداریم جز اینکه برای خودروسازان مشوق ایجاد کنیم؛ چه در کمیت و چه در کیفیت. اگر مشوق‌ها منطقی باشد و کمیت و کیفیت اصلاح شود، قیمت‌ها واقعی‌تر خواهد شد و در آن‌صورت رضایتی به مراتب بالاتر در جامعه شکل خواهد گرفت