ببه گزارش روابط عمومی بیمه میهن، سیّد هادی شیخالاسلامی، مدیرعامل و نایبرئیس هیئتمدیره شرکت بیمه میهن، در آستانه برگزاری مجمع سالانه ضمن تأکید بر قرار گرفتن این شرکت در مسیر پیشرفت، یادآور شد:« این شرکت در شرایطی خریداری شد که با دو چالش بزرگ مواجه بود؛ خطر لغو پذیرش از طرف سازمان بورس و بحران قرار گرفتن ذیل ماده ۱۴۱ قانون تجارت که با تلاش مدیریت، کارکنان و حمایت سهامداران شرکت، از هر دو چالش سربلند بیرون آمد؛ ضمن اینکه، در این دوره، با هدف معرفی یک «بیمه میهن جدید»، بازآفرینی نشان تجاری در دستور کار قرار گرفت و با موفقیت عملیاتی شد.»
شیخالاسلامی ادامه داد:« همزمان با ساماندهی شرکت به لحاظ مالی، توسعه رشتههای بیمهای و ایجاد فرصتهای جدید بازاریابی نیز محقّق شد و پرداخت بدهیهای معوّق شرکت در اولویّت قرار گرفت. رویکردی که در کنار هزینههای آمادهسازی زیرساختهای شرکت برای جذب پرتفوهای سهامداری و سایر پرتفوهای بزرگ کشور، به صورت موقت هزینههای شرکت را افزایش داد، اما این کار سبب شد که بیمه میهن به عنوان یک شركت بيمهای معتبر و قابل اطمینان بازآفرینی و شناخته شود»
تجربه بیمهگری رویدادهای بزرگی
مدیرعامل بیمه میهن ضمن اشاره به اینکه در دوره قبل، بیمه میهن فاقد تجربه بیمههای کلان کشوری بود، خاطرنشان کرد:« در این دوره، بیمه میهن تجربه بیمهگری رویدادهای بزرگی چون اربعین، حج و انعقاد قرارداد جمعی بیمه تکمیلی درمان برای قرارگاه خاتمالانبیا را بهدست آورد. در همین راستا، در اربعین سال ۱۴۰۲، بیمه میهن ضمن شرکت در مناقصه برگزار شده توسط سازمان حج و زیارت و در رقابت با دیگر شرکتهای بیمهای برنده شد و بیمه زُوّار پیادهروی میلیونی اربعین حسینی در کشور عراق را به بهترین شیوه برگزار کرد. در حج سال ۱۴۰۳ نیز در فرایندی حرفهای بیمه گروهی درمان، عمر، حادثه و مسئولیت کاروان حجّاج ایرانی به تعداد بیش از ۸۷ هزار نفر را عهدهدار شد.»
پرداخت تمام خسارتهای عقبافتاده دورههای قبل
شیخالاسلامی با اشاره به رفع نارضایتی قبلی از خدمات بیمه میهن، گفت:«در آغاز این دوره، شرکت با پروندههای خسارتی عقبافتاده روبرو بود که علاوه بر ایجاد عدم رضایت در بین مشتریان، این نشان تجاری بیمهای را نیز در بازار با مشکلاتی مواجه کرده بود. بر همین اساس، یکی از برنامههای جدی در دوره جدید، رسیدگی به پروندهها و پرداخت تمام خسارتهای عقبافتاده دورههای قبل بود که با موفقیت به سرانجام رسید. عملکرد مثبتی که به طور طبیعی به واسطه افزایش پرداخت خسارت در یکسال، موجب بالارفتن هزینههای شرکت در بیلان سالانه شد اما همزمان، بیمه میهن را از یک بحران تعهدی نجات داد و شرکت، سال بعد کاهش ۶۴ درصدی پرداخت خسارت را ثبت کرد.»
مدیرعامل بیمه میهن در پاسخ به این پرسش که شرکت بیمه میهن بهطور کامل بحران مالی را پشتسر گذاشته است یا خیر، تأکید کرد:« شرکت بیمه میهن همچنان با چالشهایی از سوءمدیریتهای قبلی روبروست که در صدد رفع آنهاست؛ از جمله پروژه آسایش، پروندههای باز حقوقی و بازیافت خسارتها.»
افزایش رشد ۱۳۷ درصدی
وی در ادامه با استناد به گزارشهای بررسی عملکرد فنی بیمه میهن در۶ سال گذشته تأکید کرد:« گزارشهای کارشناسی نشان میدهد پرتفوی تولیدی بیمه میهن از محل فروش بیمهنامه در سال ۱۴۰۲ به ویژه با افزایش فروش بیمههای زندگی، با افزایش رشد ۱۳۷ درصدی مواجه شده و همزمان، نسبت خسارت پرداختی با روندی کاهشی، از ۸۰ درصد در سال ۱۴۰۱ به ۵۵ درصد در سال ۱۴۰۲ رسید. روند رو به بهبودی که در سال ۱۴۰۳ نیز تداوم دارد. همچنین، از سال ۱۴۰۱ به بعد با جابجایی حدود ۷۰ درصد از مدیران شعب و افزایش نسبت کارکنان شعب به کارکنان ستاد، بیمه میهن با بکارگیری نیروهای متخصص و اثرگذار به افزایش فروش بیمهنامهها و تولید حق بیمه صعودی دست پیدا کرد.»
مدیر عامل بیمه میهن در مورد افزایش سرمایه این شرکت نیز بیان کرد:« بیمه میهن که در سال ۱۳۸۷ با سرمایه ۴۰ میلیارد تومانی تأسیس شده و در سال ۱۳۹۴ سرمایه خود را به ۸۰ میلیارد تومان افزایش داده بود، تا سال ۱۳۹۷ تنها موفق به ارتقای سرمایه به ۱۵۰ میلیارد تومان شد و میزان سرمایهای که تا سال ۱۴۰۲ متوقف ماند. مسئلهای که شرکت را به دلیل کسری ۱۵۰ میلیارد تومانی حداقل سرمایه ثبتی شرکتهای بیمهای، از سوی بیمه مرکزی با خطر لغو مجوز یا محدودیت مواجه کرد؛ اما در سال ۱۴۰۲ با جهش ۱۳۹درصدی، سرمایه شرکت به ۳۵۹ میلیارد تومان ارتقاء یافت. ضمن اینکه این شرکت در ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۱ موفق شد ضمن خروج شرکت از شمول ماده ۱۴۱، توانگری خود را ارتقاء دهد.»
سیّد هادی شیخالاسلامی، خاطرنشان کرد:« بیمه میهن به عنوان یکی از شرکتهای سهامی عام که در دورههای قبل با گزینه «لغو پذیرش» از سازمان بورس مواجه شده بود، با اقدامات مالی انجام شده و تغییر روندها، موفق شد در سال ۱۴۰۲، بالاترین رشد نماد بورسی در بین شرکتهای بورسی بیمهای را برای نماد «میهن» به ثبت برساند.»
افزایش املاک تحت تملک
وی یادآور شد:« بیمه میهن در کنار افزایش سرمایه ثبتی خود، در حوزه املاک نیز از مهرماه سال ۱۴۰۱ تاکنون، املاک تحت تملک خود را ۱۷ درصد افزایش داده و هماکنون املاک مازادی در اختیار دارد که میتوان از محل فروش یا شناسایی سود آنها به عنوان فرصت سرمایهگذاری استفاده کرد.»
مدیرعامل بیمه میهن با اشاره به آینده صنعت بیمه در حوزههای دیجیتال و حتی هوش مصنوعی گفت:« بیمه میهن تا پیش از این دوره در این مسیر متوقف بود. به همین دلیل، توسعه و بازطراحی زیرساختهای دیجیتال در دستور کار قرار گرفت و بخشهای سختافزاری و نرمافزاری آن پس از ۱۵ سال ارتقا یافت. بیمه میهن، همزمان با تجهیز فنی زیرساختها، در راستای طرحهای توسعهای، طراحی و راهاندازی برنامه کاربردی آساتو را در دستور کار قرار داد تا در کنار ارائه خدمات متنوع به کاربران و مشتریان شرکت، به طور مستقل سهم قابل توجهی از بازار آنلاین صنعت بیمه را به دست بیاورد. ضمن اینکه شرکت به سامانههای ارزیابی و پرداخت هوشمند خسارت آنلاین در رشتههای درمان و خودرو نیز مجهز شد که برنامهریزی و عملیاتی کردن توسعه این زیرساختها یکی از علل رشد مقطعی هزینههای عملیاتی شرکت بود.»
شیخالاسلامی، تأکید کرد:« در این دوره شرکت در زمینه منابع انسانی نیز پیشرفت چشمگیری داشته و با تمرکز بر ارتقاء توان کارشناسی و سطح تحصیلات مدیران و کارشناسان و ارتقاء چشمگیر سقف حقوق و دستمزد عقبمانده کارکنان شرکت، همچنین جوانسازی نیروی انسانی و جذب نیرو از بدنه کارشناسی صنعت بیمه و خارج از آن را عملیاتی کرده است.»
توسعه آموزش در شرکت
وی ادامه داد:« میانگین سنی نیروی انسانی در شرکت ۳۴ سال است که نسبت به میانگین سنی صنعت بیمه وضعیت مطلوبی دارد و ۳۷ درصد از همکاران از جامعه زنان پذیرش شدهاند. همچنین، با هدف توسعه آموزش در شرکت، بیش از ۱۲۵۰ نفرساعت آموزش به کارکنان ارائه شده و همزمان، با هدف ایجاد انگیزه و بالا بردن ماندگاری بدنه کارشناسی در شرکت، از سال ۱۴۰۱ تا کنون سه مرتبه افزایش حقوق و دستمزد در شرکت اعمال شده است.»
مدیرعامل بیمه میهن درباره ارتقاء سطح استانداردهای مدیریتی در دوره جدید به دریافت استانداردهای ایزو ۹۰۰۱ – ۱۰۰۰۴ – ۱۰۰۰۲ -۱۰۰۱۵ –۲۷۰۰۱ اشاره کرد و خاطرنشان کرد سرفصلهای این استانداردها در حال پیادهسازی است.
با توجه به این مسئله که زیانهای انباشته در صورتهای مالی با هدف شفافسازی نمایش داده شده و شفاف بودن از اصول اخلاقی وحرفهای این شرکت بیمهایست نهتنها ضعف عملکرد شرکت نیست بلکه نشانه قوّت آن است و تمام زیرساختها که میبایست طی سه سال عملیاتی میشد با اتکا به نیروهای جوان شرکت طی یک سال سامان گرفت و به افتخارات شرکت افزود.