عدم نظارت بر بازار علت گرانفروشی روغن
عدم نظارت بر بازار علت گرانفروشی روغن
شبکه اقتصادوتجارت : بعد از گرانی های زنجیر وار گوشت قرمز، گوشت مرغ، تخم مرغ، پوشک بچه و انواع اقسام کالاهای اساسی ضروری و مصرفی خانوار شاهد افزایش قیمت و حتی کمیاب شدن روغن صنف و صنعت و روغن مصرفی خانوارها بودیم.

مشکل ایجاد شده در بازار روغن دلایل مختلفی داشت که عمده ترین دلیل آن از سوی دست اندرکاران این صنعت  کاهش واردات روغن خام به کشور عنوان شد.

به گفته کاوه زرگران عضو هیات مدیره و دبیر کانون انجمن های صنایع غذایی ایران واردات روغن از ابتدای امسال تا ۱۰  آبان سال جاری به میزان ۴۰ درصد کاهش یافته است .

صدیف بیک زاده مدیرکل دفتر امور بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز علت بهم ریختگی روزهای اخیر بازار روغن را شوک تقاضا به بازار عنوان کرد. البته این مقام مسئول شوک تقاضا به بازار روغن جهانی عنوان کرد و در این رابطه بیان داشت: با روند رو به افزایش شیوع ویروس کرونا در جهان کشورهای زیادی اقدام به ذخیره سازی کالاهای مصرفی از جمله روغن کرده اند و این موضوع باعث افزایش قمیت روغن در سطح جهان شده است ضمن اینکه کشورهای صادرکننده در راستای ذخیره سازی این کالا، صادرات خود را کاهش داده اند

به هر حال دلایل نابسامانی بازار روغن هر چه که باشد بر اساس اظهارات مسئولان وزارت صنعت، معدن وتجارت با اقدامات انجام شده برای ترخیص روغن خام از گمرکات و همچنین توزیع روغن خام به کارخانجات از محل ذخایر استراتژیک، کمبود این ماده مصرفی به زودی رفع خواهد شد که البته علیرغم این وعده ها تا به امروز توزیع گسترده روغن خام در بازار به آن شکل که مسئولان وعده آن را داده بودند  محقق نشده و لذا کمبود این کالای مصرفی اثر سوئی بر بازار روغن داشته و آن گران فروشی است.

همانطور که اشاره شد این کالای مصرفی در بازار نایاب نیست؛ اما کمبود آن محرز است بطوری که اغلب سوپرمارکت ها و مغازه های سطح شهر فاقد این کالا برای عرضه هستند و بسیاری از فروشگاه های زنجیره ای فقط یک روغن به متقاضی خرید این کالا عرضه می کنند و به عبارتی با اعمال محدودیت در عرضه سعی در کنترل و تنظیم بازار این محصول را دارند.

با این شرایط، عرضه کنندگان روغن مصرف خانوارها،  بخصوص اصناف و سوپرمارکت ها در صورتی که این کالا را موجود داشته باشند با قیمتی  بیش از قیمت درج شده بر روی کالا عرضه می کنند و به عبارتی گران فروشی بر بازار حاکم شده است البته این گران فروشی در بخش روغن جامد بیشتر است و با توجه به نایاب تر بودن روغن جامد این کالای مصرفی به چند برابر قیمت مصرف کننده در بازار عرضه می شود.

 در حال حاضر،  یک بطری روغن مایع سرخ کردنی ۸۱۰ گرمی که قیمت درج شده برای مصرف کننده آن  ۹ هزار و ۶۰۰ تومان است در بازار  به قیمت حدود ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان و یک بطری روغن مایع سرخ کردنی ۱۳۵۰ گرمی که قیمت درج شده برای مصرف کننده آن ۱۶ هزار و ۱۰۰ تومان است به قیمتی حدود ۲۱ هزار تومان فروخته می شود.

* اصناف:  روغن را گران می خریم وگران می فروشیم

 افزایش قیمت روغن مصرفی خانوار در بازار در حالی است  که ستاد تنظیم بازار یا سازمان حمایت به تازگی هیچ افزایش قیمتی را در مورد روغن اعمال نکرده است اما فروشندگان علت عرضه روغن با قیمتی بیش از قیمت ثبت شده بر روی کالا را خرید با قیمت گران تر از قبل عنوان می کند و می گویند وقتی ما یک کالایی را گران خریداری می کنیم،  قطعا مجبور به عرضه آن با قیمتی بیش از قیمت ثبت شده روی  کالا هستیم.