تمامي مسافران مترو از ماسك استفاده مي كنند
تمامي مسافران مترو از ماسك استفاده مي كنند
شبکه اقتصادوتجارت : سخنگوی دولت در اولين روز طرح اجباري شدن استفاده از ماسك از در منازل  با حضور در متروي تهران گفت: امروز شاهد استفاده صد درصدي مسافران مترو از ماسك بوديم. 
 گزارش مديريت ارتباطات و امور بين الملل شركت بهره برداري متروي تهران و حومه علی ربیعی روز شنبه ۱۹ در حاشیه بازدید از ايستگاه هاي متروي تئاترشهر، دروازه دولت و تجريش با اشاره به لزوم استفاده همه شهروندان از ماسک برای حفظ سلامتی و جلوگیری از شیوع کرونا گفت: در حال حاضر شاهد استفاده تمامي مسافرن مترو از ماسك هستيم .
وي تصريح كرد: هر فردی که در آزمایشگاه به او اعلام شده مبتلا به کروناست از شیوه‌هایی مانند ردیابی موبایل کنترل می‌شود و در صورت خروج از خانه، جرایم سنگینی متوجه اش خواهد شد.
سخنگوي دولت با اشاره به اينكه با  امكانات موجود در متروي تهران رعايت ديگر پروتكل هاي بهداشتي مثل رعايت فاصله اجتماعي در ساعات پيك غير ممكن است تصريح كرد: شهرداري تهران با سازمان مديريت برنامه ريزي جلساتي را داشته و مذاكرات اوليه پرداخت  هزار ۵۰۰ ميليارد تومان براي اورهال قطار ها مطرح شده و بايد تبصره هاي دولت را بگيرد و پيگير اين موضوع هستم تا زودتر به نتيجه برسد.
سخنگوی دولت با بیان اینکه مشکل ما در مكان هايي كه مردم تجمع دارند مانند فرودگاه‌ها، پاساژها و بعضی از صنوف مثل نانوایی‌هاست و از سوی دیگر نیز کمبود وسایل حمل و نقل عمومي در شهرهای بزرگ است .
وی یادآور شد: در دو جلسه قبل ستاد اقتصادی دولت، وزیر کشور طرحی را با همکاری وزارت صمت و با کمک شهرداری‌ها مطرح کرد تا از محل منابع تهاتر یا به شکلی دیگر، ارز تامین و اتوبوس‌هایی را در داخل تولید کنیم.
ربیعی در پایان گفت: اکنون سه وزارتخانه روی طرحی برای تامین منابع مالی و ارزی کار می‌کنند تا اتوبوس‌هایی که از رده خارج شده اما نوسازی آنها امکانپذیر است، به چرخه حمل و نقل برگردد.
ربيعي گفت:مصوبه دولت  براي اجباری شدن استفاده از ماسک تصمیم درستی است و ما نیز در  جلسه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا در مورد چگونگی مجازات افرادی که مبتلا هستند و از خانه خارج می‌شوند و افرادی که مبتلا نیستند اما پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، تصمیم‌گیری خواهیم کرد.
وی افزود:در خصوص موضوع جرایم و شیوه شناسایی افراد مبتلا کار شده است و آزمایشگاه‌های دولتی و خصوصی باید همه اطلاعات را در اختیار وزارت بهداشت  قرار دهند که وزارت بهداشت نیز آنها را به صورت آنلاین در اختیار نیروی انتظامی، بسیج و سایر بازرسان قرار می‌دهد.
وی همچنین تاکید کرد: نمی‌خواهیم درگیری فیزیکی در قبال اجرای این طرح رخ دهد و شیوه‌هایی اتخاذ خواهد شد که افرادی که رعایت نمی‌کنند، جریمه شوند.
ربیعی یادآور شد: دیگران هم حقوقی دارند و باید به حقوق دیگران احترام گذاشته شود. مبارزه با کرونا به رعایت پروتکل‌ها به خصوص استفاده از ماسک نیاز دارد. همه کشورهایی که پروتکل‌های بهداشتی مربوط را رعایت کرده‌اند، در مبارزه با کویید ۱۹ موفق شده‌اند؛ در مدتی که ما پروتکل‌ها را بیشتر رعایت می‌کردیم نیز میزان مرگ و مير پایین بوده اما در دوره‌ اخیر در شهر تهران رعایت پروتکل‌ها به زیر ۴۰ درصد رسید.
در ادامه هاشمي به بازديد امروز اشاره كرد و گفت: در اين بازديدها واقعيت مديريت شهري و جامعه ديده مي شود و خيلي خوب است كه دولت مردان نيز  خود را جاي مردم قرار دهند.
معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران و حومه در پايان اين بازديد خواسته هاي خود را براي اورهال كردن اتوبوس و متروي را مطرح كرد و گفت: براي خريد همين امكانات نياز به هزاران ميليارد تومان داريم اما با پرداخت هزينه هاي كمتر مي توانيم اورهال ۱۰۰ دستگاه اتوبوس و۳۰۰ واگن خود را انجام دهيم.
وي تصريح كرد: اگر يك يا دو قرارداد با واگن سازي  تهران يا ديگر واگن سازي هاي كشور در سال جهش توليد انجام شود ۵۰ درصد هزينه ها را ما پرداخت مي كنيم.
هاشمي با اشاره به اينكه ظرفيت زير ساخت هاي مترو ۳ هزار واگن است گفت: در حال حاضر هزارو۵۰۰ واگن داريم اگر قرار داد۲۰۰تا ۳۰۰ واگن توليد داخل انجام شود حمايت يارانه اي  خوبي انجام مي شود.
معاون حمل و نقل ترافيك شهرداري تهران گفت: در شرايط بد اقتصادي اگرچه شاهد كاهش مسافران در مترو واتوبوس هسيم اما هنوز هم در بعضي از ساعات روز حجم زياد مسافر را شاهد هستيم. و سخنگوي دولت قول مساعد دادند تا اين موضوع را درستاد كرونا مطرح كنند   اگرچه  بحث اصلي ستاد امروز وضع جرايم براي افرادي است كه پروتكل ها را رعايت نمي كنند.
وي در پايان گفت: منابع مالي براي عرضه ماسك رايگان نداريم و بايد خيرين در اين موضوع ورود پيدا كنند و يا يارانه اي به توليد كنندگان داده شود تا ماسك ارزران تر در اختيار شهروندان قرار گيرد.
در پايان نوبخت مدير عامل شركت بهره برداري  مترو هم به شلوغي ايستگا ه هاي تقاطعي از جمله دروازدولت ، صادقيه و پانزده  خرداد اشاره كرد وگفت: متروي تهران يك شبكه گسترده است و در ايستگا ه هاي تقاطعي بخاطر تبادل  مسافران دو ايستگاه با ازدحام بيشتري روبرو هستيم.
وي خاطرنشان كرد: براي كاهش اين ازدحام مسافران بايد زمان سفر خود را مديريت كنند و در ساعاتي كه مترو شلوغ است از سفرهاي غير ضرور جلوگيري كنند.