تلاش ما در بیمه تعاون، جلب رضایت بیمه‌شدگان و بیمه‌گزاران و تبدیل شدن به یک برند قوی است/ در حال توسعه محصول بیمه‌های زندگی هستیم
تلاش ما در بیمه تعاون، جلب رضایت بیمه‌شدگان و بیمه‌گزاران و تبدیل شدن به یک برند قوی است/ در حال توسعه محصول بیمه‌های زندگی هستیم
اقتصادوتجارت :صنعت بیمه یکی از مهمترین ارکان توسعه اقتصادی کشورهاست. با مروری بر سهم صنعت بیمه در اقتصاد کشورهای توسعه یافته می‌توان دریافت که بیمه در مقایسه با خدمات دیگر نقش و اهمیت بیشتر و چشمگیرتری دارد. «ریسک» از عوامل ابهام‌زا در فعالیت‌های اقتصادی است که پیش بینی مخاطرات را دشوار می‌کند. شرکت‌های بیمه با پوشش ریسک شهروندان و بنگاه‌های اقتصادی نقش به سزایی در تسهیل زندگی و فعالیت‌های اقتصادی ایفا می‌کنند.

ورود بخش تعاونی کشور در قالب بیمه تعاون به عرصه فعالیت بانک و بیمه و راهیابی آن به بازارهای پولی و مالی کشور یکی از دست آوردهای بسیار ارزشمند سیاستهای کلی اصل ۴۴ به شمار می‌رود. دکتر یونس مظلومی، مدیرعامل بیمه تعاون در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد ۲۴ به تشریح وضعیت مالی و خدمات این شرکت پرداخت.

در ادامه مشرح این گفتگو را می‌خوانید:

*نخستین نکته‌ای که در مورد بیمه تعاون به ذهن خطور می‌کند، نام این بیمه یعنی «تعاون» است. بر همین اساس ممکن است تصور بسیاری از افراد این گونه باشد که این بیمه، یک بیمه تخصصی در حوزه تعاون است. همان گونه که می‌دانیم تعاون، بخشی ضعیف در اقتصاد ایران بوده و سهم کوچکی از تولید ناخالص داخلی GDP را تشکیل می‌دهد. براساس این مولفه‌ها، آیا بیمه تعاون، بیمه‌ای تخصصی است یا عمومی؟

بیمه تعاون به دو دلیل نام «تعاون» را یدک می‌کشد. نخست اینکه تنها شرکت بیمه‌ای است که تعاونی سهامی عام است و دوم اینکه تنها شرکت بیمه‌ای است که علاوه بر اینکه سازمان بورس و بیمه مرکزی ایران بر آن نظارت می‌کنند، به دلیل تعاونی بودنش، تحت نظارت وزارت تعاون نیز می‌باشد.

*بیمه تعاون چه خدماتی و به چه بخش‌هایی ارائه می‌دهد؟

بیمه تعاون کلیه خدمات بیمه‌ای اعم از بیمه‌های زندگی و غیرِ زندگی را در تمامی حوزه‌ها ارائه می‌کند. هرچند هدف گذاری شده که بخش تعاون در اقتصاد کشور سهم ۲۵ درصدی داشته باشد؛ اما بنابر آمار، این سهم در حال حاضر به ۵ درصد می‌رسد؛ بنابراین در کشور ما برخلاف سایر کشور‌ها تعاون به جایگاه واقعی خود نرسیده است. در این راستا بیمه تعاون برای همراهی با بخش تعاون، در کنار ارائه انواع خدمات بیمه به کلیه بخش‌های جامعه، به بخش تعاون، تسهیلات و خدمات ویژه‌ای را ارائه می‌دهد.

*طبق این گفته ها، خدمات ویژه تری به بخش تعاونی ارائه می‌دهید؟

بله، از آنجایی که بسیاری از سهامداران و مشتریان ما شرکت‌های تعاونی هستند، طبیعتا تسهیلات خاص و ویژه‌ای اعم از پرداخت حق بیمه یا شرایط پرداخت برای آن‌ها لحاظ می‌شود. البته ناگفته نماند که در کنار تعاونی ها، مشتریانی از کلیه بخش‌های اقتصادی کشور نیز این تسهیلات را دریافت می‌کنند.

*آن طور که از صورت‌های مالی بیمه تعاون مشهود است، وزارت تعاون و بانک توسعه تعاون در مالکیت بیمه تعاون، سهم کمتری نسبت به برخی سهامداران ازجمله موسسه اعتباری ملل دارند. در واقع طبق این صورت ها، موسسه اعتباری ملل سهامدار اصلی محسوب می‌شود. به نظر شما بهتر نیست نام این بیمه عوض شود؟

بانک توسعه تعاون و موسسه اعتباری ملل به ترتیب ۱۵ و ۱۸ درصد در شرکت بیمه تعاون سهام دارند که کماکان همان تعداد سهام را حفظ کرده اند. به طور کلی بیمه تعاون، نزدیک به ۶ هزار سهامدار حقیقی و حقوقی دارد که از طریق بورس، سهام این شرکت را خریداری کرده اند.

*بانک‌ها و بیمه‌ها در حالی در بخش مالی اقتصاد کشور جای دارند که هر دو دچار ناترازی شدید صورت‌های مالی هستند. به نظر می‌رسد در این میان شرکت بیمه تعاون در جایگاه استثنا قرار دارد، زیرا صورت‌های مالی این شرکت برخلاف بسیاری از بیمه‌ها مرتب، منظم و شفاف است. همچنین در تحلیل صورت‌های مالی مشخص شد که جمع دارایی‌های این شرکت بیشتر از بدهی هاست و بنابراین مجموعه‌ای سودده است، لطفا در مورد وضعیت مالی بیمه تعاون و صورت‌های مالی این مجموعه بیشتر توضیح دهید.

بد نیست بدانید که شرکت‌های بیمه و ازجمله بیمه تعاون از نظر ناترازی صورت‌های مالی قابل مقایسه با بانک‌ها نیستند. زیرا طبق گفته‌های رئیس سابق بانک مرکزی ایران، بیمه‌ها وضعیت مناسبی از نظر صورت‌های مالی دارند. یکی از دلایل این موضوع، نظارت سختگیرانه بیمه مرکزی در طول زمان بوده است. همچنین مقررات حاکم بر صنعت بیمه به گونه‌ای است که آن‌ها را از بانک‌ها متفاوت می‌کند.

علاوه بر این، تلاش ما در بیمه تعاون بر این بوده که صورت‌های مالی این شرکت را محافظه کارانه تنظیم کنیم و جایی که قرار بوده ذخیره گیری داشته باشیم تلاش کرده ایم این کار را محافظه کارانه انجام دهیم. این موضوع باعث شده که ترازنامه بیمه تعاون منظم، مرتب و قابل قبول باشد.

*مطالبات از بیمه گذاران و نمایندگان در صورت‌های مالی بیمه تعاون، حجم بزرگی از دارایی‌ها را تشکیل می‌دهد. طبق این گزارش از صورت‌های مالی، این همان مشکلی است که بانک‌ها برای وصول مطالباتشان دارند که بعضا تبدیل به مطالبات مشکوک الوصول و سوخت شده می‌شود. آیا این دارایی‌ها برای بیمه تعاون هم سرنوشتی همچون بانک‌ها پیدا خواهد کرد؟