×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۵ فروردین - ۱۳۹۹  
true
true
بررسی پروژه ادغام در ITE 2019 و ماهنامه بانکداری الکترونیک ؛

به گزارش فابانیوز، بر همین اساس، پنجمین نمایشگاه تراکنش ایران که در روزهای پایانی آبان سال جاری برگزار می‌شود، با برگزاری یک سمینار تخصصی، بیم‌ها و امیدهایی را که در حوزه پروژه ادغام بانک‌ها وجود دارد به بحث و بررسی می‌گذارد. نمایشگاه تراکنش ایران، در واپسین روز برگزاری خود، پنجشنبه ۳۰ آبان ماه، ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه، میزبان فعالان صنعت بانکداری و علاقه‌مندان در سمینار «ادغام بانک‌ها؛ بیم‌ها و امیدها»، خواهد بود. سیدمهدی حسینی عضو هیات‌مدیره بانک سپه، دبیر علمی این رویداد است.
شماره جدید ماهنامه بانکداری الکترونیک نیز که به زودی به همت مرکز فابا منتشر می‌شود، در پرونده‌ای نظرات مختلف موجود در این حوزه را بازتاب داده است. همچنین در این نشریه، در قالب گفت‌وگو با پیشکسوتان، فعالان و متخصصان صنعت بانکداری و یادداشت‌هایی از این افراد، بایدها و نبایدهای این فرایند، بررسی شده است.
متن کامل هر یک از این گفت‌وگوها و یادداشت‌ها در ماهنامه بانکداری الکترونیک به زودی در دسترس خواهد بود. در ادامه بخش‌هایی از آنها گردآوری شده‌اند.
مستندسازی را فراموش نکنید!
محمدابراهیم مقدم‌نودهی، رئیس هیات‌مدیره مرکز فابا و از فعالان باسابقه سیستم  بانکی کشور در این باره می گوید: ادغام، مساله پیچیده‌ای است و تنها نباید به ظاهر آن توجه کرد. در ظاهر، ادغام دو موسسه بانکی به معنای ترکیب دارایی‌ها و بدهی‌های آنهاست. اما ادغام، فراتر از این موضوعات است. شاید در ابتدای انقلاب فقط به همان موضوع دارایی‌ها و بدهی‌ها توجه شد و  طی نشدن مراحل کارشناسی، در عمل مشکلاتی را ایجاد کرد.
وی تاکید کرد: یک بحث مهم، مربوط به نیروی انسانی و تعداد شعب بود. پیش از آغاز هر فرایند ادغام، کارمندان باید در مورد آینده شغلی و وظایف خود در ساختار جدید، توجیه شوند. نباید شرایط پیش رو برای آنها مبهم باشد؛ به گونه‌ای که ندانند آیا در وضعیت استخدامی و مباحث حقوق و بیمه‌ای آنها تغییری ایجاد می‌شود یا خیر؟ این ابهامات، انگیزه آنها را برای فعالیت کاهش می‌دهد. دو موضوع مهم دیگر در هر ادغام، بها دادن به امور کارشناسی و مستندسازی و ثبت اطلاعات مربوط به همه مراحل کار است.
توصیه‌های مدیران بانک آینده؛ نگذارید کارمندان درگیر شایعه شوند  
                                                                   
عبدالرضا شریفی‌حسینی، معاون بانکداری الکترونیک بانک آینده نیز در این باره معتقد است: یکی از صورت‌مساله‌های بسیار مهم در حوزه ادغام، چگونگی ایجاد هماهنگی و یکدستی در سازمان‌های ذی‌نفع است. هر یک از این مجموعه‌ها، فرهنگ‌های سازمانی خاص خود را دارند.  اگر مدیران ارشد و کارکنان آنها برای همسان‌سازی تلاش نکنند، شرایط کار بسیار پیچیده می‌شود. این امر می‌تواند یکی از موانع جدی در مسیر ادغام باشد.
شریف حسینی گفت: موضوع دوم که به نوعی دنباله همان فرهنگ‌ سازمانی است، کارمندان و نوع مواجه آنها با شرایط جدید است. امکان دارد آنها در مورد آینده نگران شوند و دست به اقداماتی برای حفظ منافع و جایگاه خود بزنند. این موضوع، مقاومت‌هایی جدی‌  را در مسیر ادغام ایجاد می‌کند.
محمدحسین منوچهری،  رئیس اداره مهندسی نرم‌افزار معاونت بانکداری الکترونیک بانک آینده نیز در گفت‌گویی که در این باره داشت معتقد است: در هر فرایند ادغام، ممکن است جنگ قدرتی میان ذی‌نفعان شکل بگیرد. چند سازمان با اندازه‌های متفاوت، قرار است به یکدیگر بپیوندند؛ در نتیجه امکان دارد، چندین کانون قدرت در مجموعه تشکیل شود. همچنین بروز چنددستگی میان کارمندان، مدیران میانی و مدیران ارشد می‌تواند به فرایند کار ضربه بزند. در این میان، ممکن است لابی‌هایی نیز برای تاثیرگذاری بر تصمیمات هیات مدیریتی ادغام، شکل بگیرد.
وی تاکید کرد: یکی از موارد مستعد برای بروز اینگونه مشکلات و چنددستگی‌ها، بحث انتخاب نرم‌افزارها و سیستم‌هاست. افراد وابسته به هر یک از سازمان‌های ادغامی، ممکن است تلاش کنند که استفاده از نرم‌افزارها، سامانه‌ها و فرایندهای آنها پس از ادغام ادامه باید. هیات مدیریت ادغام، باید جلوی تشکیل لابی‌ها و کانون‌های قدرت را بگیرد.
لزوم توقف چرخه اشتباه
مسیح قائمیان، مشاور انفورماتیک مدیرعامل بانک گردشگری نیز در این باره گفت:‌ مصوبه ادغام، تصمیم درستی بوده که به دنبال مطالعات کارشناسی گرفته شده است؛ در نتیجه نباید در مورد اصل موضوع تردیدی وجود داشته باشد. از ابتدا، شکل‌گیری موسسات مالی و اعتباری‌ای که در محدوده نظارت بانک مرکزی قرار نداشتند، اشتباه بود. در ادامه نیز نقصان‌هایی در عملکرد بانک‌ها و موسسات ادغامی وجود داشته که کار را به اینجا رسانده است. نمی‌توان این اشتباهات را تا ابد ادامه داد؛ چرا که روزی تصمیم نادرستی گرفته شده است. در این مرحله، آنچه اهمیت دارد چگونگی اجرایی شدن فرایند ادغام است که باید به درستی پیش برود. البته این امر، کار ساده‌ای نیست و به نیروهای توانا نیاز دارد.
وی تصریح کرد: در هر فرایند ادغام، نخستین نکته این است که بانک اصلی از استحکام لازم برای این موضوع برخوردار و توان پذیرش بانک‌ها و موسسات مالی دیگر را در دل خود داشته باشد. نکته دوم، به گروه عملیاتی‌ای بازمی‌گردد که می‌خواهد ادغام را مدیریت و اجرایی کند؛ این گروه باید از توانایی چنین کاری برخوردار باشد.
پیچیدگی تغییر در بانک‌های بزرگ و قدیمی
پیروز غفرانی، مدیرعامل بنیاد شریف نیز در این باره گفت: هر چقدر که بانکی بزرگ‌تر و قدیمی‌تر باشد، پیچیدگی‌ها و موانع بیشتری در مسیر تحول آن وجود خواهد داشت. یک بانک بزرگ و قدیمی، معمولا در چندین هزار شعبه خود هزاران کارمند دارد که همه آنها باید با تغییرات پیش رو همراه شوند و آنها را اعمال کنند. این موضوع، فرایند تغییر و تحول را مشکل و زمان‌بر می‌کند. بر همین اساس، ادغام بانک‌های نظامی در بانک سپه نیز، پروژه‌ای بزرگ، ملی و به شدت پیجیده است که ظرافت‌های خاص خود را دارد.
وی یادآور شد: ایرانیان بسیاری از دانشگاه‌های خوب دنیا فارغ‌التحصیل شده‌اند که اکنون در داخل یا خارج از کشور فعالیت می‌کنند. می‌توان از دانش و توانایی آنها برای طراحی مدل مطلوب در سیستم بانکداری کشور و چگونگی ادغام بانک‌ها بهره گرفت.
گروه ادغام مستقل باشد
دکتر علی سعدوندی، استاد سابق بانکداری در دانشگاه استرالیایی ولونگونگ‎  نیز معتقد است: در هر ادغامی، تعدادی بنگاه، با فرهنگ‌ها و ساختارهای سازمانی متفاوت به یکدیگر پیوند می‌خورند. در عین حال، سیستم‌ها و نرم‌افزارهای مربوط به فناوری اطلاعات نیز در این سازمان‌ها یکسان نیست. در چنین شرایطی، ادغام به مطالعات و اقدامات کارشناسی نیاز دارد. به اعتقاد من، گروه مستقلی باید فرایند ادغام را مدیریت کند که همه بانک‌های درگیر آن را قبول داشته باشند؛ به این منظور حضور نماینده‌ای از تک تک آنها در گروه الزامی است. این افراد باید از اختیارات کافی برخوردار باشند و بتوانند تصمیم نهایی را در حوزه‌های مختلف بگیرند.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

true